Hoppa till innehåll

DO söker registratorer

Sista ansökningsdag
02 september 2024 (1 dagar kvar)
Publiceringsdatum
12 augusti 2024
Område
Yrkesroll
Typ av anställning
Hemsida
Ansök nu

Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se

Diskrimineringsombudsmannen (DO) arbetar för ett samhälle fritt från diskriminering och för att de som blivit diskriminerade får upprättelse. DO söker nu registratorer som vill vara med och bidra till detta viktiga arbete. Som registrator utgör du en nyckelfunktion på myndigheten i arbetet med informationsförvaltning. Du kommer få möjlighet att bidra till vidareutveckling av DO:s rutiner och arbetssätt inom området. Du är anställd på infrastruktursektionen och rapporterar till chefen för sektionen. Enheten verksamhetsstöd Enheten verksamhetsstöd är en nybildad enhet som består av de tre sektioner ekonomi- och inköp, HR samt infrastruktur. Enhetens uppdrag är att stödja att myndigheten har en professionell, funktionell och effektiv verksamhet med väl fungerande processer som arbetar enligt gällande regelverk. Infrastruktursektionen Sektionen arbetar med underliggande infrastruktur, stöd och service. Vi ansvarar för kompetensområdena registratur och arkiv, IT och telefoni, reception och växel, lokal- och säkerhetsarbete samt arbete med fysisk tillgänglighet och miljö/hållbarhetsarbete. Dina arbetsuppgifter I arbetsuppgifterna inom informationsförvaltning på myndighetens registratur ingår såväl löpande arbete som utvecklingsarbete. DO har relativt nyligen övergått till ett nytt diariesystem där fortsatt förvaltning och utveckling pågår. Registratorerna samordnar alla begäran om allmänna handlingar som kommer till myndigheten. Större delen av sekretessgranskning och utlämnande av allmänna handlingar hanteras också av registrator.  I rollen ingår även att löpande bidra till att genomföra och följa upp utveckling av processer inom informationsförvaltning och registratur på DO. En del i utvecklingsarbetet är att förfina rutiner och hitta nya moderna lösningar. Löpande arbetsuppgifter är exempelvis posthantering, diarieföring, arkivering, återsökning av handlingar enligt upprättad arkivförteckning samt att hålla handlingar ordnade. Du kommer besvara telefonsamtal och e-post från allmänheten, hantera utlämnande av allmänna handlingar, stödja myndighetens medarbetare i interna frågor gällande registrering och arkivering samt ta fram viss ärendestatistik. Samverkan och många kontakter såväl internt inom myndigheten som med de som kontaktar DO är en naturlig del i arbetet. Kravprofil Vi söker dig med • gymnasieexamen • utbildning i registratorsarbete och dokumenthantering för registrator • några års aktuell erfarenhet av arbete som registrator inom offentlig sektor • några års aktuell erfarenhet av att arbeta i diarieföringssystem och med digital ärendehantering • god kännedom om de lagar och förordningar som styr offentlig verksamhet och registraturens funktion och ansvar • goda kunskaper i MS Officepaketet • mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift • goda kunskaper i engelska i tal och skrift Du ska även • kunna ge god service och stöd till medarbetare och allmänheten • vara noggrann och strukturerad • inge förtroende och ha hög integritet • arbeta självständigt samt även ha mycket god samarbetsförmåga • vara lösnings- och utvecklingsinriktad • kunna växla mellan olika arbetsuppgifter och svårighetsgrader • hantera ett tidvis högt arbetstempo i en händelsestyrd verksamhet • vara kommunikativ i tal och skrift • möta människor med respekt Meriterande är • erfarenhet av liknande arbetsuppgifter på statlig myndighet • erfarenhet av verksamhets- och rutinutveckling inom registratur och arkivering • erfarenhet av att besvara ärendeadministrativa frågor från allmänheten • erfarenhet av att hantera begäran om utlämning av allmän handling och sekretessgranskning • erfarenhet av diarieföring i systemstödet Evolution Stor vikt kommer att läggas vid de personliga förmågorna. Befattningarna är tillsvidareanställningar som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde så snart som möjligt enligt överenskommelse. Om DO DO är en statlig myndighet och vårt uppdrag regleras i lagen (2008:568) om Diskrimineringsombudsmannen. I uppdraget ingår att utöva tillsyn över diskrimineringslagen (2008:567) och därutöver att verka för att diskriminering som har samband med kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder inte förekommer inom några områden av samhällslivet. Vi ska också genom råd och på annat sätt medverka till att den som utsatts för diskriminering kan ta till vara sina rättigheter. DO ska vidare på annat sätt verka för lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Vi är omkring hundra anställda som arbetar i tillgängliga lokaler på Råsundavägen 18 i Solna, med närhet till goda kommunikationsmöjligheter. Vi ser inte ytterligare anpassningar som ett hinder. Läs mer om DO på www.do.se. Vi erbjuder dig en arbetsplats med förmåner som bland annat flexibla arbetstider, friskvårdsersättning och friskvårdstimme. Vidare erbjuds möjlighet till visst distansarbete om verksamheten tillåter. Varje medarbetare har eget rum. Vi värnar om en rekrytering fri från diskriminering som ger lika rättigheter och möjligheter för alla. Kontaktperson är rekryterande chef Lena Björk eller HR-specialist Miriam Rupp. Fackliga företrädare är Anna Thörne för Saco och Ann Frisell för ST. Du når dem via DO:s växel 08-120 20 700. Har du skyddade personuppgifter ber vi dig meddela detta till den HR-specialist som står angiven ovan så att vi kan hantera dina personuppgifter korrekt. Välkommen med din ansökan inklusive meritförteckning senast den 2 september 2024 via ansökningsfunktionen på www.do.se/om-do/jobba-hos-oss/lediga-tjanster/alternativt till Diskrimineringsombudsmannen, Box 4057, 169 04 Solna med referensnummer DO 2023/5464. Observera att vi inte ser din profilsida på LinkedIn som en inskickad ansökan och meritförteckning. Om du blir kallad till intervju kommer vi att begära in vidimerade examensbevis.
Ansök nu

Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se

Sök jobbet
Ansök senast
02 september 2024 (1 dag kvar)
Ansök nu

Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se