Marketing Automation Specialist
E.ON är övertygade om att du som är innovativ, energisk och vill arbeta för ett mer hållbart samhälle har mycket att bidra med i deras verksamhet! Den här rollen passar dig som är strukturerad, analytisk och som gillar att ha full koll på helheten samtidigt som du inte missar detaljerna. Har du dessutom ett stort intresse för data-driven marknadsföring och skapa exceptionella kundupplevelser? Då har du nu chansen att vara med och bidra till energiomställningen och bygga framtidens E.ON!
Om tjänsten
Som Sveriges största elnätsägare är E.ONs uppdrag att möjliggöra hållbar energiomställning. Förutom arbetet för ett mer hållbart samhälle arbetar E.ON även för att skapa och bibehålla en inkluderande arbetsmiljö, mångfald bland sina anställda samt ligga i framkant när det gäller den digitala utvecklingen.
Som Marketing Automation Specialist kommer du att vara en nyckelspelare i marknadsteamet på E.ON Energidistribution. Din roll blir att utveckla och driva deras automationsplattform - Emarsys (främst) och brevkanal med fokus på att öka a prisvärdet och bidra till E.ONs folkbildning om elnätet. Ditt ansvar är att skapa engagerande och riktad kommunikation till E.ON Energidistributions kunder via just denna kanal!
Du erbjuds
- En roll med många olika kontakt- och samarbetsytor som gör det möjligt att arbeta kreativt och påverka hur E.ON Energidistribution uppfattas av deras kunder inom just ovan nämnda kanaler!
- En viktig roll där din drivkraft & nyfikenhet kommer vara en nyckelfaktor för framgång
- Att bli en del av ett hållbart, framåtsträvande företag
Arbetsuppgifter
- Övergripande ansvar för användningen av CRM-systemet EMARSYS. Du ansvarar för att använda verktyget på bästa sätt och blir även intern kravställare för systemet
- Ansvara för skapandet av helheten från e-mejl, utskick och landningssida
- Ansvara för att e-postkanalen följer brand guidelines och att ni har rätt verktyg för att kunna använda systemet på bästa möjliga sätt och göra önskade utskick
- Driva och utföra epost-kommunikation genom att planera, skapa innehåll och genomföra utskick till kund på beställningar som kommer internt, men även arbeta med proaktivt information mot kund
- Uppföljning av statistik och data för att analysera och ta fram strategier för hur e-postkanalen och e-postutskick ska användas optimalt
- Strategiskt arbete kring segmentering och personifiering för att säkerställa rätt budskap till rätt målgrupp
Kvalifikationer
- Har en slutförd eftergymnasial utbildning inom marknadsföring, gärna med inriktning Marketing Automation eller liknande
- Tidigare erfarenhet av att arbeta med någon plattform för marketing automation t.ex. Salesforce, HubSpot, Adobe eller liknande
- Har en god teknisk förståelse och lätt kan sätta dig in i nya systemlandskap och ny teknik
- Erfarenhet av SEO, Copy writing samt framtagning av grafisk innehåll och animering
- Besitter goda kunskaper i svenska och engelska, i både tal och skrift, då detta förekommer i det dagliga arbetet.
Det är meriterande om du har
- Tidigare erfarenhet av att arbeta i en liknande roll
- Tidigare erfarenhet av specifikt Emarsys
- Erfarenhet av Energibranchen
Kunskap kan erhållas genom utbildning, erfarenhet eller att vara självlärd.
För att lyckas i rollen har du följande personliga egenskaper:
- Målmedveten
- Strukturerad
- Kommunikativ
- God Samarbetsförmåga
Denna rekryteringsprocess hanteras av Academic Work och vår kunds önskemål är att alla frågor rörande tjänsten skickas till Academic Work.
Vi tillämpar löpande urval och kommer plocka ner annonsen när tillräckligt många kandidater har nått slutskedet i rekryteringsprocessen. Rekryteringsprocessen innehåller två urvalstest: ett personlighetstest och ett test i kognitiv förmåga. Testerna är ett verktyg för att kunna hitta den kandidat med högst potential för tjänsten samt främja jämlikhet, mångfald och en rättvis rekryteringsprocess.