Hoppa till innehåll

Socialsekreterare inom barn och familj

Sista ansökningsdag
30 september 2024 (17 dagar kvar)
Publiceringsdatum
09 september 2024
Område
Yrkesroll
Typ av anställning
Hemsida
Ansök nu

Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se

Välkommen till Härjedalens kommun! Vad roligt att du vill arbeta hos oss. Tycker du att det är viktigt att möta våra målgrupper med respekt och på ett professionellt sätt så kommer du passa in fint. Som medarbetare får du friskvårdstimme och friskvårdsbidrag samt ersättningar i samband med högskolestudier. Du får också möjligheten att tillsammans med engagerade kollegor arbeta för fortsatt utveckling av våra verksamheter. Kommunen är ett förvaltningsområde för det samiska språket och kommunkontoren finns i Sveg, Hede och Funäsdalen.  Funderar du på att bosätta dig i Härjedalen är du hjärtligt välkommen att kontakta inflyttarservice via e-post: flyttahit@herjedalen.se eller via vår växel, telefon: 0680-161 00. Vi tar emot din jobbansökan digitalt i vårt rekryteringssystem. Om du har skyddade personuppgifter, kontakta en HR-Strateg, via vår växel, så får du hjälp med hur du söker arbete på ett säkert sätt. Vi undanbeder oss kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.  Vi söker en erfaren socionom till en socialsekreterartjänst inom barn och familj. I tjänsten ingår både att utreda barns behov och verkställa insatser som beviljas. Du kan komma att verkställa insatser till familjer du själv utrett men även för familjer som du tar över efter avslutad utredning som en kollega genomfört.     Avdelning Individ- och familjeomsorg/bistånd/Arbetsmarknadsenheten i Härjedalen är en avdelning med både myndighetsutövning och öppenvård och består av fyra enheter. Som socialsekreterare inom barn och familj ingår du i enheten som utöver barn och familj även arbetar med missbruk, våld i nära relation, ekonomiskt bistånd, familjerätt och administration. Gruppen som arbetar med barn och unga består av 7 personer med uppdelade arbetsuppgifter inom utredning och verkställighet. I gruppen ingår även handläggning inom familjerätt vilket idag ligger hos en handläggare. I enheten finns engagerade och skickliga medarbetare som hjälps åt i det dagliga arbetet. Arbetsuppgifter Som utredande socialsekreterare inom barn och familj arbetar vi med att utreda barns behov av skydd och stöd utifrån socialtjänstlagen (SoL) och lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU). Vårt fokus är att bedriva det goda sociala arbetet. För oss innebär det att skapa utredningsprocesser som ska vara gynnsamma för familjernas förändringsarbete. När det finns behov av insatser, erbjuds så långt det är möjligt, stöd och behandling på hemmaplan och vi lägger vikt vid nätverksarbete.   Som verkställande socialsekreterare så tar du vid efter din kollega som utrett barnet och familjen. Om utredningen utmynnar i att familjen beviljas någon form av insats så är det du som verkställande socialsekreterare som ansvarar för att följa upp insatsen.   Arbetet innebär samtal och samverkan både med interna och externa parter och en stor del av arbetet innefattar dokumentation utifrån BBIC i vårt verksamhetssystem VIVA. Styrande i arbetet är gällande lagstiftning och förordningar inom området. Du kommer även vara delaktig i verksamhetens kvalitets- och utvecklingsarbete.   Vi söker nu dig som vill anta utmaningen att som socialsekreterare arbeta med våra barn och deras familjer samt vara delaktig i vårt utvecklingsarbete. En stor del av arbetet innefattar dokumentation, varpå du behöver kunna uttrycka dig väl i skrift samt ha en vana att använda dator som arbetsverktyg. Kvalifikationer Socionomexamen Erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstlagen. Körkort   Meriterande egenskaper är om du har utbildning i BBIC och Signs of safety, erfarenhet av verksamhetssystemet VIVA, talar fler språk än svenska och engelska. Personliga egenskaper Du är ansvarstagande och har en god samarbetsförmåga. Du behöver vara lyhörd och i stressade situationer är det viktigt att du har förmåga att behålla ett professionellt bemötande och förhållningssätt. Du behöver ha en god förmåga till att göra snabba prioriteringar när behovet uppstår. Du är strukturerad och gillar att söka information för att få svar på olika frågor. Det är också viktigt att du har intresse av att lära dig mer och utvecklas inom området. Eftersom dokumentation är en viktig del av arbetet behöver du ha mycket goda kunskaper i det svenska språket samt en god administrativ förmåga. Vi erbjuder Flextid Friskvård på arbetstid och friskvårdspeng Regelbunden handledning Delaktighet i utvecklingen av verksamheten Kontaktinformation Anna Quarnå, Enhetschef, 0680-16131, anna.quarna@herjedalen.se Angela Myhr, Ombud SSR, 0684-16838, angela.myhr@herjedalen.se Anneli Stenberg, Ombud Vision, 0680-16277, anneli.stenberg@herjedalen.se Arbetsplats Ringvägen 2 842 33 Sveg
Ansök nu

Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se

Sök jobbet
Ansök senast
30 september 2024 (17 dagar kvar)
Ansök nu

Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se