Enhetschef till Backa korttidshem för barn och ungdomar
Sista ansökningsdag
14 november 2024 (13 dagar kvar)
Publiceringsdatum
28 oktober 2024
Område
Yrkesroll
Typ av anställning
Ansök nu
Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se
Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Då utvecklas vi och kan delta i samhället. Förvaltningen för funktionsstöd bedömer behov och ger stöd till de som har rätt till det. Personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett gott och självständigt liv. Ett liv som alla andra.
Med 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi fattar beslut om och arbetar inom boende med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning. Vi arbetar aktivt med att utveckla och sprida kunskap inom Göteborgs Stad och till andra. På så sätt blir vi alla bättre på att förstå behov och ge rätt stöd. Tillsammans ser vi till att fler kan leva ett gott och självständigt liv som alla andra.
Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.
ARBETSUPPGIFTER
Vi utökar antalet enhetschefer i verksamhetsområde Barn och unga och söker därför en enhetschef till ett av våra tre korttidshem för barn och ungdomar, Backa korttidshem. Tjänsten är ny inom verksamhetsområdet och ska ge goda förutsättningar för ett nära ledarskap, utveckling av vårt arbete och en god arbetsmiljö på enheten.
Korttidshem är en insats enligt LSS som syftar till avlastning och rekreation för barn och ungdomar och deras familjer. Verksamhetsområdet har tre korttidshem för barn eller unga och ser ett behov av att utöka på sikt. Backa korttidshem är en mindre enhet med inriktning NPF som arbetar med barn och ungdomar som har ett behov av ett mindre sammanhang. Verksamheten är lokaliserad i Hisings Backa och har öppet året runt. Våra gäster vistas hos oss mellan ca kl 15.00-09.00 på vardagar och dygnet runt på helger.
Som enhetschef på Backa korttidshem har du ansvar för cirka 15 medarbetare som arbetar som stödpedagoger eller stödassistenter. Du har personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar och samlat ansvar för att verksamheten erbjuder en insats med god kvalitet för våra brukare. Verksamheten arbetar med lågaffektivt bemötande som grund. Vi använder AKK (alternativ kompletterande kommunikation) såsom bildschema, samtalskarta med mera och behöver ständigt utveckla och förbättra vårt arbete. Vi har en nära samverkan med föräldrar och andra professioner. I dina arbetsuppgifter kommer även ingå att vara mottagare för nya uppdrag om korttidshem som kommer till verksamheten för verkställighet och fördela dem till lämpligt korttidshem på dina eller kollegors enheter. Du leder varje vecka möte med alla korttidshemmens stödpedagoger och enhetschefer där uppdragen fördelas.
Du ingår i en ledningsgrupp som arbetar med insatser riktade mot barn och unga. Inför 2025 utökar vi från dagens elva till fjorton enhetschefer. Därutöver har vi en verksamhetsutvecklare, en metodutvecklare och en bemanningscontroller. Övriga verksamheter som är placerade i vårt verksamhetsområde är stadens samtliga barnboende och korttidshem, lägerverksamhet och avlösarservice. Vi har en Resursenhet som arbetar med schemaplanering för våra boenden och även en nystartad bemanningspool. Verksamhetsområdet jobbar mot hela staden och inte indelade i stadsområden.
KVALIFIKATIONER
Du har högskoleexamen från socionomprogrammet, social omsorg eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer adekvat för verksamheten. Det är även meriterande om du har läst socialrätt 7,5 hp. Du behöver ha erfarenhet som chef med personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar. Har du erfarenhet av bostad med särskild service, daglig verksamhet eller myndighet inom funktionsstöd är det också meriterande. Du har goda kunskaper gällande lagstiftningen LSS samt de arbetsrättsliga lagar relaterade till uppdraget.
Tidigare erfarenhet från arbete med barn, ungdomar eller vuxna med NPF är ett krav. Kunskaper i IT-systemet Time Care och schemaläggning samt social dokumentation ses som meriterande för tjänsten.
Du kan överblicka ditt eget ansvarsområde samt sätta den egna verksamhetens betydelse i ett större sammanhang. Du lyssnar på andra människor i syfte att förstå deras behov. Du söker aktivt efter andras synpunkter och perspektiv. Du motiveras av tydligt definierade mål och har förmåga att omvandla dessa till en konkret handling. Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål.
Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Bifoga studieintyg eller examensbevis på efterfrågad utbildning.
I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev.
Intervjuer kommer att hållas 22, 25 och 26 november
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.
Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig:
- Trygg anställning med goda anställningsvillkor
- Heltid med möjlighet till deltid
- Introduktion vid nyanställning
- Kompetensutveckling
- Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden
Före erbjudande om anställning ber vi dig uppvisa utdrag ur polisens belastningsregister. Du skasjälv begära ett utdrag från polisens belastningsregister. Du beställer ett digitalt registerutdrag som skickas till din digitala brevlåda. Detta gör du via länken: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/barn-med-funktionsnedsattning/ Polismyndigheten (polisen.se)
Alternativt beställer du ett belastningsregister via e-tjänst eller med hjälp av en blankett som finns på polisens hemsida (Blankett för begäran om registerutdrag för personal som utför vissa insatser åt barn med funktionshinder, utdrag nr 442.9) Beställt utdrag ska vara oöppnat.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.
Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta ansvarig rekryterande chef för hantering av din ansökan.
Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningen eller stadens omställningsarbete.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi valt rekryteringskanaler och önskar inte erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- eller rekryteringshjälp.
Ansök nu
Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se
Sök jobbet
Ansök senast
14 november 2024 (13 dagar kvar)
Ansök nu
Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se