Hoppa till innehåll

Falu tingsrätt söker domstolshandläggare, en eller flera

Publiceringsdatum
16 juli 2024
Område
Yrkesroll
Typ av anställning
Ansök nu

Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se

Falu tingsrätt är en av landets 48 tingsrätter. Tingsrätten handlägger brottmål, tvistemål, och ärenden som har anknytning till södra delen av Dalarna. På tingsrätten arbetar ca 60 personer inom olika yrkeskategorier; domare, notarier, handläggare, administratörer, och ordningsvakter. Vi är samlokaliserade med Förvaltningsrätten och sitter i moderna lokaler i centrala Falun med goda kommunikationer. Falu tingsrätt söker en eller flera domstolshandläggare. Vi söker dig som vill arbeta i en samhällsviktig och händelserik verksamhet tillsammans med kunniga och engagerade kollegor.  Om tjänsten Som domstolshandläggare ingår du tillsammans med dina kollegor på målenheten som bereder mål och ärenden. Du förväntas arbeta självständigt, våga agera och fatta egna beslut inom tilldelad delegation. Arbetstakten är många gånger hög vilket gör att du måsta vara stresstålig och kunna hantera stor arbetsmängd samt snabbt kunna skifta fokus om det kommer in brådskande ärenden. Förutom dina handläggande kollegor arbetar du nära domstolens jurister i förberedelsearbetet. Som handläggare hos oss kommer du ha en central funktion. Det innebär bla: - Hålla ordning på inkommande dokument. - Sköta kontakten med externa parter såsom åklagare, advokater, polis, kriminalvård, vittnen, med flera. - Boka förhandlingssalar, tolkar, biljetter till vissa parter. - Sätta ut mål till förhandling. - Inhämta yttranden och kompletteringar från parterna. - Bevaka tidsfrister, expedierar vissa domar och beslut. - Kan få föra protokoll vid förhandlingar, framför allt i brottmål. Kvalifikationer För att lyckas i tjänsten behöver du ha lätt för att lära dig nya uppgifter och trivas med att hantera flera olika moment i arbetet. Arbetet förutsätter att du är en skicklig och ansvarsfull administratör. Anställningen ställer höga krav på samarbetsförmåga, ansvarskänsla, flexibilitet, effektivitet och noggrannhet. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi söker dig med: - Avslutad adekvat gymnasieutbildning med godkända slutbetyg.  - Några års arbetslivserfarenhet av administrativt arbete eller för tjänsten relevant erfarenhet. - Behärskar och uttrycker dig väl på svenska i både tal och skrift, och kommunicerar på ett tydlig sätt anpassat efter mottagare och situation. - Goda datorkunskaper och lätt för att ta till dig nya datasystem då datorn är ditt huvudsakliga arbetsverktyg. Det är meriterande om du: - Har arbetslivserfarenhet från administrativt arbete inom Sveriges Domstolar, advokatbyrå, annan myndighet som för tjänsten bedöms relevant. - Har erfarenhet av administrativ handläggning i offentlig verksamhet, som också inkluderar självständigt beslutsfattande och arbete i team. - Är serviceinriktad, har god social kompetens och bidrar till en bra arbetsmiljö. Vill ge bra service med god kvalitet och bidrar med din kompetens till gruppens gemensamma arbete. För dig är det en självklarhet att bidra till en bra stämning på arbetsplatsen! Eftersom du företräder myndigheten utåt måste du kunna inge förtroende, hantera varierande arbetsbelastning och påfrestande kontakter. Under perioder med högre arbetsbelastning är det viktigt att du kan strukturera och prioritera ditt arbete. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Ansök nu

Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se

Sök jobbet
Ansök senast
15 augusti 2024 (19 dagar kvar)
Ansök nu

Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se