Hoppa till innehåll

Socialsekreterare med samordningsansvar

Publiceringsdatum
26 juli 2024
Antal tjänster
2
Område
Yrkesroll
Typ av anställning
Ansök nu

Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se

Vill du vara med på en spännande resa där du och din kollega jobbar tätt tillsammans över enhets- och myndighetsgränser? Nu har du chansen att söka tjänsten som socialsekreterare där du även har ett samordningsansvar. Här får du arbeta med barn och vara med och påverka deras vardag. I denna tjänst kommer du att jobba 50% som socialsekreterare på Mottagningsenheten och 50% som samordnare på Barnahus. Från och med 1 november 2024 utgör enheten Barnahus ett delat ansvar mellan Mottagningsenheten och StoppCenter. Vi ingår i Område förebygg som är en del av första linjens socialtjänst. Tillsammans är vi ingången till Socialförvaltningen. Inom Mottagningsenheten finns det fem team varav tre team arbetar med barn, unga och vuxna, ett team som utgör socialjour och ytterligare ett team som arbetar med administration och service. Enheten leds av en enhetschef och varje team har en teamledare som ansvarar för den dagliga arbetsledningen. StoppCenter är en enhet som arbetar mot våld i nära relation där vi har samlat myndighetsutövning och insatser inom samma enhet. Vi består av två team; ett myndighetsteam och ett resursteam. Enheten leds av en enhetschef och varje team har en teamledare som ansvarar för den dagliga arbetsledningen. På Barnahus samarbetar vi med myndigheter kring barn under 18 år som utsatts för våld i nära relation, sexualbrott oavsett relation eller andra allvarliga brott. Samverkansparterna på Barnahus i Eskilstuna är Socialtjänsten i Strängnäs och Eskilstuna, Polismyndigheten, Åklagarkammaren i Eskilstuna samt Region Sörmland. ARBETSUPPGIFTER Som socialsekreterare på mottagningen gör du skydds-, risk och förhandsbedömningar på både barn och vuxna. Du påbörjar utredningar enligt SoL, LVU och LVM. Vid ansökan träffar du sökande och undersöker de första förutsättningarna. Du behåller och ansvarar för ärenden med få utredningsaktiviteter. Vi har som mål att invånare ska träffa så få socialsekreterare som möjligt under sin aktuella tid hos socialtjänsten och att de ska erbjudas stöd i så tidigt skede som möjligt. Som barnahussamordnare kallar du till samråd och samordnar kring förhören tillsammans med polisens samordnare. Utöver detta förväntas du upprätta och uppdatera rutiner i samverkan och vara den som ansvarar för att forma verksamhetsplan liksom att skriva verksamhetsberättelse. Tillsammans med polisens samordnare är ni länken mellan ledningsgrupp och den arbetsgrupp som finns med deltagare från varje myndighet. Vid behov samordnar och säkerställer du ett stöd efter förhör. Det kan förekomma att du behöver arbeta över utifrån vad som händer i ärenden under dagen. Som ny hos oss får du både myndighetsövergripande introduktion och introduktion av en senior socialsekreterare. Du får även stöd av utsedd kollega. KVALIFIKATIONER Du har en socionom- eller beteendevetenskaplig examen med påbyggnadsutbildning enligt Socialstyrelsens krav för behörighet inom barn- och ungdomsvården. Vi vill att du har aktuell erfarenhet från arbete med myndighetsutövning och utredning enligt SoL, LVU och LVM med fokus på barn och unga. Din förmåga att uttrycka dig i svenska i både tal och skrift är mycket god. Du behöver ha en snabb inlärningskurva gällande olika IT-system och vi vill att du har utbildning i BBIC och Signs of Saftey. Vi ser det som positivt om du har utbildning inom området barn som upplever våld, sexuella övergrepp samt hedersrelaterat våld och förtryck. För att trivas i rollen har du ett engagemang för socialt arbete, brinner för barns rättigheter och vågar ta självständiga beslut. Hos oss händer saker väldigt fort och då behöver du tänka om och ändra din planering samtidigt som du behåller lugnet. Att vara flexibel och lösningsorienterad sitter i din ryggrad. Vi har tät samverkan med arbetsledning, kollegor och samverkande aktörer så du behöver vara duktig på att kommunicera och samarbeta. Din förmåga att leda och samordna är god och resultatinriktad. Innan anställning kommer vi att begära utdrag ur belastningsregistret. Eskilstuna kommun har tagit bort personligt brev från ansökningsprocessen. Det gör vi för att få en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar på urvalsfrågorna blir en viktig del i vårt urvalsarbete. Här kan du läsa mer om bakgrunden till beslutet: https://jobb.eskilstuna.se/personligt-brev. ÖVRIGT Socialförvaltningen ansvarar för arbetet med att skapa social trygghet för barn, ungdomar och vuxna. Målet är att arbeta för att uppnå social uthållighet. Inom socialförvaltningen bedrivs kvalificerat och välutvecklat socialt arbete. Förvaltningens arbete innehåller både myndighetsutövning samt behandlande och stödjande insatser för barn, ungdomar, vuxna och familjer. Vill du vara med och leda vägen? Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag. Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla. Merparten av alla tillsvidareanställda i Eskilstuna kommun krigsplaceras. Om din tjänst berörs informeras du under rekryteringsprocessen. Det innebär att du har en skyldighet att tjänstgöra inom kommunen även under höjd beredskap. I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval. Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.
Ansök nu

Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se

Sök jobbet
Ansök senast
14 augusti 2024 (18 dagar kvar)
Ansök nu

Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se