Hoppa till innehåll

Vi söker engagerad Socialsekreterare/Barnföljare till IFO Barn och familj

Publiceringsdatum
24 juli 2024
Område
Yrkesroll
Typ av anställning
Ansök nu

Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se

Vi på IFO Barn och familj i Arboga bygger vår verksamhet på de fyra grundstenarna Professionalism, Uthållighet, Mod och Innovation. Vi har fokus på att göra bästa möjliga för våra barn och ungdomar i kommunen. Har vi fångat ditt intresse? Då är detta ett jobb för dig! En av våra socialsekreterare som arbetar som barnföljare har sökt sig vidare för nya utmaningar så nu behöver vi Dig som vill arbeta i en verksamhet som hjälper och stöttar placerade barn och ungdomar! Vi på IFO Barn och familj i Arboga bygger vår verksamhet på de fyra grundstenarna Professionalism, Uthållighet, Mod och Innovation. Vi har fokus på att göra bästa möjliga för våra barn och ungdomar i kommunen. Har vi fångat ditt intresse? Då är detta ett jobb för Dig!   Beskrivning Individ och familjeomsorgen söker en socialsekreterare som ska arbeta som barnföljare till Barn- och familjeenheten. Tjänsten innebär att du är den särskilt utsedde socialsekreterare för placerade barn i familjehem. Du har kontakt med barnet för att säkerställa att barnet har det bra, du arbetar för att barnets behov av skolgång och hälso- och sjukvård tillgodoses samt gör övervägande om fortsatt behov av vård. Som barnföljare arbetar du aktivt för det tredelade föräldraskapet som innebär kontakt med barnet, föräldrar, nätverk samt familjehem. Du har även kontakt med godemän, särskilt förordnade vårdnadshavare och samarbetspartners inom bland annat BUP, skola/förskola och habilitering. Du dokumenterar i vårt verksamhetssystem Lifecare. Då många av våra familjehemsplacerade barn är placerade utanför kommunen innebär arbetet också längre resor i tjänsten.   Vad kan vi erbjuda dig? Vi som arbetar här är kunniga och engagerade i vårt arbete samt är måna om varandra och att ha en god stämning i grupperna. Vi vill att vårt arbete präglas av samsyn, kvalitet och rättssäkerhet och vi tycker det är viktigt att utvecklas i vårt arbete. Du kommer till en fungerande arbetsgrupp med ett nära ledarskap som arbetar aktivt med utvecklingsfrågor. Ditt arbete sker tillsammans med ytterligare 1 barnföljare samt 2 familjehemssekreterare. På enheten arbetar också teamledare, mottagningssekreterare, socialsekreterare, familjebehandlare samt socialt ansvarig socionom. Det finns en upparbetad struktur för regelbundet stöd som ärendedragningar och extern handledning.   När du börjar din tjänst hos oss får du en anpassad introduktion, oavsett om du har lång erfarenhet eller är nyexaminerad. Du får stöd i introduktionen av egen mentor, teamledare och chef, allt för att du ska få en så bra start som möjligt hos oss. Du kommer också vara en del av vår implementeringsresa gällande metoden Signs Of Safety. Egenskaper Som person är du mogen, trygg, ansvarsfull, uthållig och stabil. Du har förmåga att bibehålla fokus även i stressade situationer. Du tar initiativ till utveckling samt möter utmaningar och nya förutsättningar med ett positivt förhållningssätt. Du har förmågan att arbeta självständigt och i nära samverkan med andra. Det är viktigt att du har en tanke om att relationer till placerade barn ska vara långsiktigt och att du planerar att arbeta under en längre tid med uppdraget som barnföljare.   Kvalifikationer För denna tjänst är uppvisande av erlagd socionomexamen, B-körkort samt ett giltigt utdrag ur polisens belastningsregister en förutsättning för anställning. Vi ser gärna att du har erfarenhet av myndighetsutövning och socialt arbete med barn och familj, att du kan se möjligheter och kommunicera på ett respektfullt sätt. Du har en god utrednings- och dokumentationsförmåga samt förmåga att självständigt planera och strukturera ditt arbete. Du deltar aktivt i utvecklingen av verksamheten och bidrar med dina kunskaper och erfarenheter. Erfarenhet från att arbeta enligt BBiC och med verksamhetssystemet Lifecare är meriterande. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.   Arbetstid och omfattning Heltid. Tillsvidaretjänst. Tillträde 2024-10-01 eller enligt överenskommelse.   Lön Månadslön och individuell lönesättning tillämpas. Arboga kommun erbjuder dig bland annat friskvårdsbidrag och rökfri arbetstid! Vid all rekrytering tillämpar vi vår likabehandlingsplan.   Kontakt Verksamhetschef Eva Lagerström, 0589–873 47 Teamledare Alexandra Carlsson, 0589- 870 86.   Facklig kontakt Vision: Marina Lundgren, 0589-870 21. Akademikerförbundet: Clary Burman, 0589-871 50.   Ansökan Sista ansökningsdag är 2024-08-15. Urval sker fortlöpande så välkommen med din ansökan redan idag!     Välkommen med din ansökan! Bara en halvtimme från Örebro, Västerås och Eskilstuna ligger Arboga. I Arboga finns småstadens charm i storstadens närhet. Natur, skolor och fritidsaktiviteter ligger endast en promenad eller cykeltur bort. Många människor hämtar sin inspiration i Arboga. Vi har 14 100 invånare och drygt 1000 anställda i kommunen.  Vår värdegrund skapar ett gemensamt förhållningssätt och genomsyrar kommunens alla verksamheter. Den är en kompass i det dagliga arbetet för alla medarbetare och politiker: "Med ett professionellt förhållningssätt och en uthållig organisation erbjuder vi service och tjänster av hög kvalitet. Genom ett modigt medarbetarskap och innovativt tänkande förverkligas visionen, Arboga − plats för inspiration." Välkommen du också!  
Ansök nu

Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se

Sök jobbet
Ansök senast
15 augusti 2024 (19 dagar kvar)
Ansök nu

Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se