Hoppa till innehåll
Mediemyndigheten logotyp

Utredare, Mediemyndigheten

Sista ansökningsdag
06 oktober 2024 (9 dagar kvar)
Publiceringsdatum
16 september 2024
Område
Yrkesroll
Typ av anställning
Hemsida
Ansök nu

Vi växer och behöver bli fler! Mediemyndigheten söker nu en utredare som även ska vara projektledare för myndighetens arbete inom Safer Internet Centre (SIC) Sverige. Trivs du i en projektledarroll med många kontaktytor? Då ska du söka denna tjänst!

Om Mediemyndigheten

Mediemyndigheten har i uppdrag att arbeta för yttrandefrihet, medie- och informationskunnighet och möjligheterna till mångfald och tillgänglighet på medieområdet. Myndigheten ska också stärka barn och unga som medvetna medieanvändare, ta tillvara deras erfarenheter och skydda dem från skadlig mediepåverkan.

Om Avdelningen för utredning och analys

Avdelningen hanterar utredningar och analyser och samordnar myndighetens särskilda regeringsuppdrag och externt finansierade projekt. I avdelningens ansvarsområden ingår att följa och analysera medieutvecklingen och att driva Safer Internet Centre Sverige som Mediemyndigheten är koordinator för. På avdelningen arbetar medarbetare med spetskompetens inom medieutveckling och barn och ungas medieanvändning. Avdelningen arbetar mycket med internationell samverkan, remisser och utredningsuppdrag inom detta område.

Arbetsbeskrivning

I rollen som utredare ingår att vara projektledare där du kommer leda myndighetens arbete inom EU-projektet Safer Internet Centre (SIC) Sverige. I tjänsten ingår dessutom att koordinera det svenska SIC-konsortiet (där även organisationerna Bris och ECPAT Sverige ingår) samt att vara kontaktperson gentemot EU-kommissionen och andra eventuella medfinansiärer. Deltagande i formella och informella arbetsgrupper på EU-nivå och dialog med andra Safer Internet Centres är också en del av arbetet.

Därtill innebär tjänsten även att bidra till och hålla samman de insatser som Mediemyndigheten genomför inom ramen för projektet. Utöver planering och stöttande i genomförande tillkommer även uppföljning och dokumentation av de insatser som görs. Även arbetsuppgifter som att ta fram underlag och skriva sammanställningar, budgetuppföljning, kompletteringar, rapporteringar och ansökningar gentemot finansiären ingår.

Tjänsten förutsätter nära samarbete och samverkan med andra organisationer, både i Sverige och Europa, samt att i övrigt representera myndigheten i olika nationella och internationella sammanhang. Resor inom Europa förekommer och är en del av tjänsten.

Krav

  • Akademisk examen från universitet eller högskola inom statskunskap, samhällsvetenskap, medie- och kommunikationsvetenskap eller annat relevant område
  • Aktuell och flerårig erfarenhet av liknande arbetsuppgifter och projektledning
  • God analytisk förmåga
  • Mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska och engelska
  • Samhällsorienterad och uppdaterad i samhällsfrågor

Meriterande

  • Erfarenhet av att ha arbetat med frågor som rör barns och ungas mediesanvändning och digitala liv
  • Erfarenhet av att ha arbetat med EU-finansierade projekt
  • Erfarenhet av strategiskt kommunikationsarbete samt eventarrangemang

Personliga egenskaper

Som person är du lösningsorienterad, snabb och resultatinriktad, med analytisk höjd och förmåga att se helheter. Du är noggrann, med en stark ansvarskänsla och ett gott omdöme. Du är självständig, initiativrik och flexibel i ditt arbetssätt, samtidigt som du besitter en social kompetens och har lätt för att samarbeta. Stor vikt läggs vid personliga förmågor.

Övrigt

Tjänsten är på heltid och en tillsvidareanställning med provanställning 6 månader.

Anställningen är på Mediemyndigheten med initial placering på Avdelningen för utredning och analys. Anställning görs med ”för närvarande”-placering på avdelningen, arbete på annan avdelning inom myndigheten kan förekomma.


Myndigheten sitter i lokaler i Sthlm New 04 i Hammarby sjöstad i Stockholm, alldeles intill Gullmarsplan. Vi vill tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi eftersträvar en arbetsmiljö där varje medarbetare ges möjlighet att kombinera yrkes- och privatliv för balans i livet. Vi erbjuder friskvårdsbidrag och viss möjlighet till distansarbete.

Kontakt

I denna rekrytering samarbetar Mediemyndigheten med Adecco. Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Åsa Andersson via tel. 073-684 73 29.

Fackliga kontaktpersoner:

David Claesson (Saco-S): 08-580 070 03, Martin Karlsson (OFR/S): 08-580 069 55

Sista ansökningsdag 2022-10-06

Varmt välkommen med din ansökan!

Mediemyndigheten logotyp
Sök jobbet
Ansök senast
06 oktober 2024 (9 dagar kvar)
Ansök nu

Om arbetsgivaren

Adecco Rekrytering är Sveriges ledande rekryteringspartner specialiserade på rekrytering av chefer, specialister och generalister inom privat och offentlig sektor. Med 30 års erfarenhet och närvaro på 30-tal orter över hela landet, är vårt viktigaste åtagande att hitta rätt person till rätt jobb, i rätt tid. Vårt mål är att leverera en högkvalitativ rekryteringsresa till våra kunder och kandidater. Vi gör det genom att omvandla komplicerade affärskritiska rekryteringsutmaningar till enkla framtidssäkrade kompetenslösningar. Vi sätter stort värde på att skapa och behålla en nära relation till våra kunder och kandidater - välkommen att ta kontakt med oss!