Jurist vid finansavdelningen

Jurist vid finansavdelningen

Finansavdelningen

Finansavdelningen ansvarar för landskapets finanser och övervakningen av dessa, kommunernas ekonomi, ekonomiförvaltning, kollektivavtal och pensioner. Juristen är placerad vid finansavdelningens allmänna byrå som ansvarar för skatter och avgifter, uppföljning av strategisk samhällsutveckling, samordning och stöd i upphandlingsfrågor samt ägarstyrning.

Dina arbetsuppgifter

Som jurist hos oss arbetar du nära avdelningsjuristen och bereder frågor i huvudsak inom beskattningsområdet. Åland har egen lagstiftningsbehörighet inom delar av beskattningen och du kommer att arbeta med frågor som rör både den åländska skattelagstiftningen och skattegränsen.

Du kommer också att bereda utlåtanden på lagförslag från riksregeringen och bevaka och hantera EU-initiativ särskilt inom beskattningen. Du ger stöd i skattefrågor till förvaltningen och arbetar med frågor i anslutning till de ekonomiska relationerna mellan landskapet och kommunerna. Allmänna byrån är liten och du arbetar därför även med andra juridiska frågor. Dina kontaktytor kommer i första hand att vara finansavdelningen och finansministern men även finansministeriet, det åländska näringslivet, kommunerna och Skatteförvaltningen.

Utbildning och erfarenheter

För att vara behörig ska du ha examen motsvarande minst fyra års heltidsstudier inom juridisk fakultet vid universitet eller därmed jämförbar högskola erkänd av nationell utbildningsmyndighet.

Det är meriterande att du har erfarenhet från arbete med skatterätt. Vi förväntar oss att du är en lagspelare som kan arbeta självständigt och proaktivt samt är bra på att kommunicera skriftligt och muntligt. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Tillträde

Tillträde den 16 januari 2023 eller enligt överenskommelse.
Vi tillämpar prövotid.

Lön

Grundlön 3 826,26 euro per månad, med alla ålderstillägg 4 886,51 euro, samt ett allmänt tillägg om 121,24 euro per månad.

Ansökan

Ansökningshandlingarna ska vara registraturen tillhanda senast den 7 december 2022, kl. 15.00 lokal tid. Ansökan sänder du till

registrator@regeringen.ax eller Ålands landskapsregering, PB 1060, AX-22111 MARIEHAMN.

Mer information om arbetet som jurist

Läs om att arbeta på Ålands landskapsregering vår webbplats

Närmare information om tjänsten lämnas av avdelningsjurist Sofia Higson eller byråchef Runa Tufvesson, fornamn.efternamn@regeringen.ax, telefon +358 18 25000.
Mer info
Kontaktperson Sofia Higson
Telefon +35818 25000
Område Utland
Yrkesroll Juridik
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Hemsida https://www.regeringen.ax/
Sista ansökningsdag 7 dec 2022 (4 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Vi är en av Ålands största arbetsgivare och har ständigt behov av nya medarbetare till vår organisation. Genom att arbeta hos oss har du möjlighet att vara med och påverka och bidra till morgondagens Åland.

Landskapsregeringens allmänna förvaltning består av regeringskansliet och 5 avdelningar;
  • finansavdelningen
  • social- och miljöavdelningen
  • utbildnings- och kulturavdelningen
  • näringsavdelningen
  • infrastrukturavdelningen
samt lagberedningen.

Hos oss jobbar cirka 350 personer.

Vår verksamhet omfattar många olika områden och vi har en stor bredd av olika yrkesroller. Vid landskapsregeringen arbetar jurister, handläggare, ingenjörer, EU-specialister, ekonomer, utredare, administratörer, sekreterare, inspektörer och många fler. Hos oss finns även arbetsplatser inom den operativa verksamheten som väg och fastighetsunderhåll och färjtrafik som till exempel städare, och fastighetsskötare. Vi har behov av anställda med såväl högskoleexamen som examen på gymnasienivå.