Global Business Developer / Automotive till Business Sweden

Global Business Developer / Automotive till Business Sweden

Vill du arbeta med strategisk affärsutveckling i en expansiv internationell miljö? Vill du påverka Sveriges framtid och bidra till ett framgångsrikt företagsklimat med flera internationella exportsuccéer? Vi söker dig med erfarenhet av internationell affärsutveckling inom Automotive som vill arbeta i en konsultativ roll där du blir nyckeln mellan Sveriges företagare och den internationella marknaden.

Om företagetBusiness Sweden är inget vanligt konsultföretag. Med närvaro på nära 50 av världens mest intressanta marknader bidrar Business Sweden till att internationalisera svenskt näringsliv. Det gör de genom strategisk rådgivning och praktiskt stöd, såväl i Sverige som genom sina utlandskontor. Business Sweden bildades den 1 januari 2013 genom en sammanslagning av Exportrådet (bildades 1972) och Invest Sweden (bildades 1995). Business Sweden ägs av staten och näringslivet, som representeras av Utrikesdepartementet och Sveriges Allmänna Utrikeshandelsförening. Det delade ägandet ger tillgång till kontakter och nätverk på alla nivåer.

Idag arbetar ca 500 anställda på Business Sweden varav drygt 100 av dessa med bas utifrån Sverige. Ca 25 av dessa arbetar som Global Business Developers, SME och är grupperade i 4 team: Nord, Öst, Väst och Syd. Med kunskap och erfarenhet om internationella marknader, frågeställningar inom tillväxt, internationalisering, språk, affärskultur och ett utbrett kontaktnät erbjuder de affärsnära och skräddarsydda konsulttjänster för svenska företag. Relevansen för kunderna och deras framgång bygger mycket på branschkännedom, och alla Global Business Developers är även mappade mot kundgrupper eller industrisegment.

Vi letar nu efter en person till Västeråsregionen inom Automotive som vill arbeta för att stärka Sveriges position på den internationella marknaden.

ArbetsuppgifterSom Global Business Developer på Business Sweden agerar du affärsutvecklare inom internationalisering och global försäljning, och stöttar företag i SME-segmentet inom internationell tillväxt och expansion. Du har ett proaktivt förhållningssätt där du utvärderar företag inom ditt kundsegment och ni gemensamt arbetar med att säkerställa deras långsiktiga utveckling och internationella expansion. Du arbetar med en portfölj innehållande ett tjugotal företag som noggrant valts ut utifrån tydliga kriterier. Genom workshops och individuell coachning stödjer du dessa företag i deras tillväxt på nya marknader. Tillsammans med Business Swedens globala kontor erbjuder ni kundanpassade konsulttjänster och projekt. I arbetsuppgifterna ingår även att etablera och underhålla relationer med externa intressenter som Almi, EEN och andra relevanta parter för bygga långsiktiga affärssamarbeten. I din roll är du representant för Business Sweden i regionala exportcenter.

Arbetsdagarna och arbetsuppgifterna är varierande och du tillhör ett team på ca 25 personer utspridda i Sverige. Du deltar eller leder förändringsprojekt såväl internt som externt med utomstående intressenter. I samarbete med ditt team agerar du även partner till utvalda företag.

Formella krav
  • Akademisk examen inom relevant område, exempelvis Business Administration eller ingenjörsutbildning
  • Minst fem års arbetslivserfarenhet inom Automotive-industrin varav minst tre års arbete med internationell affärsutveckling
  • Erfarenhet av att leda och driva projekt och/eller processer
  • Goda kunskaper i tal och skrift, både på svenska och engelska
  • B-körkort
För att lyckas i rollen krävs en hög grad av affärsförståelse, och erfarenhet av att arbeta med strategier, beslutsfattande och genomförande. Du är en person som ser möjligheter och lösningar i ditt arbete, och som drivs av att hjälpa kunder lyckas. Du kommer med idéer och initiativ för att hitta nya sätt att arbeta på. Då du i hög utsträckning samarbetar med dina kollegor och arbetar nära dina kunder är du lyhörd och kommunikativ, du har lätt för att knyta kontakter och upprätthålla långvariga relationer. Du trivs i en miljö som präglas av internationella kontaktytor och ett globalt såväl som nationellt perspektiv. Som person är du ödmjuk inför och anpassar dig efter de situationer och människor du möter.

Vi rekommenderar dig att skicka in din ansökan så snart som möjligt då vi arbetar med löpande urval. Vi vill att du ansöker om tjänsten med CV som är riktat mot den aktuella tjänsten.

Övrig information
Start: Omgående med hänsyn till uppsägningstid
Plats: Västerås
Lön: Enligt överenskommelse

Funderingar kring Bravuras rekryteringsprocess? Du finner svar på de vanligast förekommande frågorna här

Har du specifika frågor om tjänsten ber vi dig att mejla info@bravura.se så hjälper någon i teamet dig. Ange vilken tjänst det gäller.

Vi rekommenderar att du skickar in din ansökan omgående då vi gör ett löpande urval. Välkommen med din ansökan!

Sökord:
Mer info
Område Västerås
Yrkesroll Organisation & ledning, Affärsutvecklare
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Sista ansökningsdag löpande (35 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Bravura är experter på rekrytering inom tjänstemannaområdet och hjälper företag i hela Sverige att tillsätta allt från nyckelpositioner och andra permanenta tjänster till kortare deltidsuppdrag. Hos oss finns massor av jobbmöjligheter och vi förmedlar jobb både till dig med erfarenhet och till dig i början av karriären. På Bravura brukar vi säga att vi stärker företag genom människor och människor genom jobb. Vår roll är att erbjuda dig jobbmöjligheter och att förenkla för dig som söker jobb via oss. Vi drivs av ett personligt engagemang i varje rekrytering, där dialog, snabbhet och återkoppling är nyckeln till ett lyckat resultat.