Socialsekreterare familjevård

Socialsekreterare familjevård

Värmdö är en förtrollande vacker plats i förändring där modiga medarbetare får saker gjorda. Genom tillit, handlingskraft och öppenhet, får våra medarbetare möjlighet att göra livet bättre för invånarna. I Värmdö ska varje medarbetare uppnå frihet att växa, frihet att välja väg, frihet att göra skillnad. Värmdö. Möt friheten.

I Värmdö kommun
vill vi sätta familjehemsvården på kartan! Vi tar ansvar för de placerade barnens hälsa och utveckling genom att ge tillräckliga stödinsatser till familjehemmet. Vi vill skapa förutsättning för familjehemmet att vara en viktig del av barnets nätverk där också barnets biologiska familj är en naturlig del.

Att jobba i Värmdö kommun innebär att var en del av ett ständigt förbättringsarbete där du blir en viktig del av helheten. Du tar dig till Värmdö på 30 minuter med direktbuss från Slussen. I vår centralort, Gustavsberg hittar du vårt ljusa och fräscha kommunhus. Väljer du istället bilen tar samma sträcka 20 min. Till oss pendlar du rätt!

I rollen
som socialsekreterare i familjevården kommer du att rekrytera familjehem, placera barn och ungdomar och följa upp barnet och placeringen tillsammans med dina kollegor i gruppen. Du kommer att ha uppdrag både som barnsekreterare och som familjehemssekreterare, där du i vissa ärenden har ansvar för att följa och stötta barnet medan du i andra ärenden följer och stöttar familjehemmet. Vi har alltid barnen i fokus och lägger stor vikt vid att utföra ett professionellt arbete.

Som barnsekreterare för barnet ansvarar du för det placerade barnet och säkerställer att den planerade vården genomförs under barnets placering utanför det egna hemmet. Du kommer att ha mycket kontakt med barnet och dennes biologiska föräldrar. Vår strävan är att alla placerade barn ska ha kontakt med sin ursprungsfamilj och nätverk och så snart som möjligt kunna flytta hem igen. För att möjliggöra detta arbetar vi enligt Signs of safety. Arbetet innebär mycket samverkan inte bara internt och med våra klienter utan även med samhällets olika instanser såsom skola, sjukvård och polis. Som familjehemssekreterare rekryterar, utreder och handleder du familjehemmet i hur de på bästa sätt ska kunna tillgodose barnets behov. Arbetet innefattar resor över hela landet. Du kommer genom denna tjänst erbjudas möjlighet att påverka ditt och enhetens arbetssätt. Genom delaktighet och nära ledarskap bygger vi tillsammans rutiner och strukturer med ambitionen att få till ett gott samarbete och samverkan.

Vi söker dig som
är utbildad socionom. Vi ser att du har arbetat några år inom socialtjänsten efter att du tagit din socionomexamen, känner dig trygg i din yrkesroll, vågar tänka nytt och att du vill medverka i pågående utvecklingsarbete. Du är uppdaterad på aktuell lagstiftning och insatt i relevanta metoder inom området som rör placerade barn och ungdomar.

Det är meriterande om du har erfarenhet av barnsamtal, av att utreda familjehem enligt evidensbaserade utredningsmetoder och att arbeta enligt Signs of Saftey samt har handledningsutbildning. Arbetet kräver att du kan hålla god struktur i ditt arbete och att du har en hög stresstålighet.

Som person ser vi att du är positiv och lyhörd. Du har en stark drivkraft och är lösningsfokuserad samt har lätt för att lära nytt och ta egna initiativ. Du är noggrann, strukturerad och självständig, samt har god förmåga att samarbeta. Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet och din möjlighet att bidra till verksamhetens utveckling. Hos oss är det viktigt att sätta laget före jaget och delaktighet och förändring är en del av vardagen.

För denna tjänst är uppvisande av giltigt utdrag ur polisens belastningsregister en förutsättning för anställning.

Anställningen
omfattar heltid och är en tillsvidareanställning med start snarast möjligt.

Ansökan

Du söker tjänsten via vårt webbaserade rekryteringsverktyg. Klicka på "sök tjänst" nedan och följ sedan instruktionerna. Välkommen med din ansökan senast den 3 maj 2021
. Urval sker löpande under ansökningstiden.

Vill du veta mer
är du välkommen att kontakta enhetschef Anna-Karin Ejenström 08-570 481 55 eller enhetschef Johan Arnold 08-570 481 50. Kontaktuppgifter till arbetstagarorganisationerna hittar du på https://www.varmdo.se/fackligaorganisationer.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Mer info
Kontaktperson Värmdö Kommun
Telefon 08-57047000
Område Värmdö
Yrkesroll Hälsa & Sjukvård, Offentlig Förvaltning, Socionom
Typ av anställning Heltid
Sista ansökningsdag 3 maj 2021 (19 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Värmdö är en förtrollande vacker plats i förändring där modiga medarbetare får saker gjorda. Genom tillit, handlingskraft och öppenhet, får våra medarbetare möjlighet att göra livet bättre för invånarna. I Värmdö ska varje medarbetare uppnå frihet att växa, frihet att välja väg, frihet att göra skillnad. Värmdö. Möt friheten.