Inköpschef

Inköpschef

Benders inköpsorganisation består av fyra medarbetare. Inköpschef, inköpare och två materialplanerare.

Vi söker nu Dig som vill anta utmaningen att leda utvecklingen av inköpsfunktionen i ett expansivt företag.

Rollen som Inköpschef
Som inköpschef ansvarar du för Benders inköpsfunktion. Du kommer att ha personalansvar för funktionens medarbetare samt ansvaret att tillsammans med dem utveckla och strukturera Benders inköpsverksamhet.

Inköpsfunktionen ansvarar för att säkerställa ett effektivt inköp avseende kvalitet och totalkostnad för våra verksamheter i Sverige samt i övriga Norden/Europa. Du ansvarar för att genomföra avtal och upphandlingar av både produktionsmaterial, produkter, råmaterial och tjänster.

Som inköpschef arbetar du bla med leverantörsutvärdering, offerthantering, affärsförhandlingar och avtalsskrivning. I chefsrollen förväntas Du utveckla inköpsfunktionens arbete med att skapa koncerngemensamma processer och genomföra kontinuerliga förbättringar inom inköpsprocessen. Som främsta verktyg i detta och stöd i processen använder vi M3 som affärssystem.

I uppdraget ingår att ha tät kontakt med våra leverantörer och våra egna produktionsenheter. Tillsammans med inköpsfunktionens materialplanerare säkerställer Du optimala nivåer för våra olika inköpsartiklar men också underhåll och administration av inköpsavtalen. Du ansvarar även för uppföljningen av leverantörernas prestationer.

Din profil
Vi söker dig med flerårig erfarenhet av operativt inköpsarbete. Vi tror också att du har relevant eftergymnasial utbildning. Du jobbar idag som inköpschef eller inköpare och har ambitionen att ta en ledande roll på en inköpsavdelning. Brister i erfarenhet eller utbildning kompenserar du med driv och vilja att utveckla affärer. Du bör ha god kännedom i avtals- och kontraktsrätt och behärskar engelska i tal och skrift. Tjänsten innebär en del resor såväl inom Sverige som Europa.

För att lyckas som inköpschef behöver trivas med att hantera alla typer av frågor i inköpsprocessen. Du finner det stimulerande att utveckla arbetssätt och metoder samt att implementera dem i verksamheten. Du ska ha förmåga att utveckla långsiktiga leverantörsrelationer samtidigt som du kan vara rak och tydlig i ditt kravställande.

Vi erbjuder
Vi erbjuder omväxlande och utmanande arbetsuppgifter i ett expansivt familjeföretag där de yttersta besluten aldrig fattas mer än några "dörrar" bort. Du kommer att få arbeta i en engagerad och prestigelös miljö där du erbjuds goda möjligheter att själv påverka ditt arbete.

Tjänsten
Heltid med placeringsort vid Benders Huvudkontor i Edsvära

Eventuella frågor om tjänsten besvaras av Inköpschef Daniel Eriksson, tfn 010-888 03 20.

Facklig kontaktperson för Unionen är Robert Lejon, tfn 010-888 00 92

Sista ansökningsdag är 19:e oktober . Vi tillämpar löpande urval så välkommen med din ansökan så snart som möjligt.
Mer info
Område Vara
Yrkesroll Administration
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Rekrytering hanteras av Benders Sverige AB
Sista ansökningsdag 19 okt (25 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Benderskoncernen är en av Nordens ledande tillverkare inom byggsektorn. Företagets huvudkontor finns i Edsvära i hjärtat av Västergötland och dotterbolag finns i 6 länder. Familjen Bender äger och leder företaget sedan 1960 och idag är vi ca 950 anställda och omsätter ca 2 miljarder per år.