Stödassistent till Tre rosors vägs servicebostad

Stödassistent till Tre rosors vägs servicebostad

Om arbetsplatsen
Ulricehamns kommun vill bli Sjuhärads bästa offentliga arbetsgivare. För att komma dit behöver vi de bästa medarbetarna, vill du bli bäst med oss? Vi söker dig som är bra på ditt jobb, men vill bli ännu bättre. Det stämmer, du kommer till en framåt kommun; vi säger bara Lassalyckan, världscupen, Västgötaloppet, skidgymnasium, med mera. Vi har också vandringsleder, sjöliv och underbara naturmiljöer som lockar till ett gött liv med fina boendemiljöer, relevanta jobb och meningsfull fritid. Som du förstår räds vi inte utmaningar, ska du jobba hos oss ser vi gärna att du också är modig, engagerad, glad och lite envis. Sektor välfärd består av de fyra verksamheterna funktionsnedsättning, hemtjänst och hemsjukvård, individ- och familjeomsorg samt vård- och omsorgsboenden. Verksamhet Funktionsnedsättning utför alla de insatser som regleras i LSS (lagen om stöd och service åt vissa funktionsnedsatta), vilka bland annat inkluderar särskilt boende och daglig verksamhet samt personlig assistans. Verksamhetens främsta uppgift är att främja jämlikhet i levnadsvillkoren och full delaktighet i samhällslivet för personer med funktionsnedsättning. Tre rosors vägs servicebostad är en ny startad verksamhet som togs i drift 1 april 2022. Verksamheten är belägen i centrala Ulricehamn och vi söker nu en nytänkande och kreativ stödassistent. Välkommen med din ansökan!

Arbetsuppgifter
Som stödassistent på servicebostad arbetar vi i de boendes hem med att ge stöd, service och omvårdnad enligt reglerade insatser som ryms inom LSS. I verksamheten ligger tonvikten på lågaffektivt bemötande och du ska genom ett strukturerat och individanpassat arbetssätt främja delaktighet och självständighet. Arbetet omfattar också att dokumentera genomförandet i de beviljade insatserna. Som stödassistent är du viktig för att skapa hanterbarhet, begriplighet och meningsfullhet i brukarnas vardag utifrån deras förmågor. Du är en del av ett team bestående av stödpedagog (under rekrytering), stödassistenter, chef och samarbetspartners. Du och ditt team ska tillsammans utifrån våra grundläggande värderingar och arbetssätt främja en välfungerande vardag, varje dag. Du kommer att ingå i en personalgrupp som är schemalagd efter verksamhetens behov. Vi har verksamhet dygnet runt, årets alla dagar så dag-, kväll- helgtjänstgöring och jourarbete på natt är aktuellt.

Kvalifikationer
På Tre rosors vägs servicebostad behövs en personalgrupp med blandade kompetenser och erfarenheter. Vi söker därför dig som framförallt har ett varmt intresse av att arbeta med människor med funktionsnedsättning i olika form och ser det som en självklarhet att alltid utgå ifrån våra brukares bästa med deras integritet och självbestämmande i åtanke. Det är viktigt i rollen att du kan ta dig an ett motiverande arbetssätt. Vi välkomnar ansökningar från kandidater som har gått vård- och omsorg, barn- och fritidsprogrammet eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Vi ser positivt på om fördjupning, antingen genom studier eller erfarenhet, inom områden som hör yrket till finns. Exempel på detta är kunskap kring tydliggörande pedagogik och lågaffektivt bemötande. Erfarenhet av omvårdnadsarbete, kunskap om alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) samt dokumentation är meriterande för tjänsten. Du behöver ha goda språkkunskaper i svenska, såväl i tal som skrift. B-körkort är ett krav. För att kunna möta och stödja människor med olika funktionsnivå krävs att du är lyhörd, kommunikativ och har lätt för att knyta och bibehålla kontakter och relationer. Du kan arbeta strukturerat, situations- och individanpassat och är en trygg, stabil och lugn person. Du är positiv och ser vikten av ett gott samarbete med brukare, närstående, kollegor och andra personer i och kring verksamheten. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet och erfarenhet.

Övrigt
Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem för hantering i enlighet med GDPR. Vänligen observera att enligt offentlighetsprincipen är ansökningshandlingar allmänna offentliga handlingar som lämnas ut på begäran. Om du som sökande omfattas av sekretess ombeds du ta kontakt med kontaktpersonen för annonsen.
Mer info
Kontaktperson Pierre Reintz
Telefon 0766-435639
Område Ulricehamn
Yrkesroll Hälsa & Sjukvård, Vård & Omsorg, Offentlig Förvaltning
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Hemsida http://www.ulricehamn.se/arbete/arbeta-hos-oss/
Sista ansökningsdag 14 aug 2022 (7 dagar kvar)