Sektor välfärd söker en socialt ansvarig samordnare

Sektor välfärd söker en socialt ansvarig samordnare

Om arbetsplatsen
Ulricehamns kommun vill bli Sjuhärads bästa offentliga arbetsgivare. För att komma dit behöver vi de bästa medarbetarna, vill du bli bäst med oss? Vi söker dig som är bra på ditt jobb, men vill bli ännu bättre. Det stämmer, du kommer till en framåt kommun; vi säger bara Lassalyckan, världscupen, Västgötaloppet, skidgymnasium, med mera. Vi har också vandringsleder, sjöliv och underbara naturmiljöer som lockar till ett gött liv med fina boendemiljöer, relevanta jobb och meningsfull fritid. Som du förstår räds vi inte utmaningar, ska du jobba hos oss ser vi gärna att du också är modig, engagerad, glad och lite envis. Sektor välfärd består av de fyra verksamheterna funktionsnedsättning, hemtjänst och hemsjukvård, individ- och familjeomsorg samt vård- och omsorgsboenden. Vi är inne i en spännande fas där utvecklings- och förändringsarbete har ett stort fokus med syfte att förbättra kvaliteten för dem vi är till för. Vi behöver därför förstärka sektorn med en SAS, socialt ansvarig samordnare. Tjänsten är placerad inom sektorstödet och vi håller till i ljusa, fina lokaler i centrala Ulricehamn. Välkommen med din ansökan!

Arbetsuppgifter
Socialt ansvarig samordnare är sakkunnig inom socialtjänstens verksamhetsområde och har en stödjande funktion i kommunen med nära samarbete med sektor välfärds chefer, utvecklingsledare, MAS och MAR. Som SAS ingår arbetsuppgifter och ansvaret att; * granska och utveckla processen för bedömning, beslut, verkställighet och samverkan inom socialtjänsten så att den är ändamålsenlig och väl fungerande * den enskilde får sina behov prövade i en rättssäker myndighetsutövning * den enskilde får insatser av god kvalitet * säkra att dokumentationen förs i den omfattning som föreskrivs i lag och föreskrift * ta emot och utreda klagomål * ta emot och utreda anmälningar enligt Lex Sarah * omvärldsbevaka rättsläget och kvalitetsarbetet inom området * delta i verksamhetsutveckling och kvalitetssäkring av sektorns processer och rutiner * arbeta rådgivande och stödjande till chefer

Kvalifikationer
För tjänsten krävs flerårig erfarenhet från kommunal socialtjänst, myndighetsutövning och utredningsarbete samt vana av implementeringsarbete. Du ska även ha god kunskap och erfarenhet av gällande föreskrifter och den lagstiftning som styr våra verksamheter såsom SoL, LSS, LVU/LVM samt övergripande kommunallagstiftning. Du har relevant utbildning med socionomexamen eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har kunskap och förståelse för vad som bidrar till god kvalitet för det verksamheterna är till för och du arbetar systematiskt, självständigt och proaktivt. Vidare behöver du vara en duktig kommunikatör som besitter en mycket god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift för att på ett pedagogiskt sätt kunna stödja, informera och utbilda medarbetare och chefer inom förvaltningen i komplexa ärenden. Du behöver också ha en mycket god förmåga att samarbeta och samverka, skapa fungerande nätverk och bibehålla och utveckla goda relationer. Körkort är ett krav för tjänsten

Övrigt
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem för hantering i enlighet med GDPR. Vänligen observera att enligt offentlighetsprincipen är ansökningshandlingar allmänna offentliga handlingar som lämnas ut på begäran. Om du som sökande omfattas av sekretess ombeds du ta kontakt med kontaktpersonen för annonsen.
Mer info
Kontaktperson Charlotta Englund
Telefon 0321-59 56 22
Område Ulricehamn
Yrkesroll Organisation & ledning, Organisationsutveckling, Offentlig Förvaltning
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Hemsida http://www.ulricehamn.se/arbete/arbeta-hos-oss/
Sista ansökningsdag 1 juni 2022 (9 dagar kvar)