Handläggare -Socialpsykiatri/LSS

Handläggare -Socialpsykiatri/LSS

Om arbetsplatsen
Ulricehamns kommun är inne i en fortsatt tillväxtfas. På bara några år har vi gått från liten till större, utan att tappa vår identitet. I nära samarbete med medarbetare och invånare gör vi mesta möjliga samhällsnytta. För kommunen som arbetsgivare innebär det en unik bredd i uppdragen med goda möjligheter till utveckling för dig som anställd. Vill du vara med och skapa framtiden med oss? Verksamheten beställning och kvalitet arbetar med myndighetsbeslut, uppföljning och granskning inom välfärdsområdet samt hemsjukvård. Verksamheten är fördelad på två handläggarenheter och två hemsjukvårdsenheter. I enheten för handläggning inom områdena LSS, socialpsykiatri, missbruk och färdtjänst arbetar 11 handläggare. Vi har kontor på Ulricehamns resurscenter på Hestervägen 3 med hela kommunen som arbetsområde. Vi söker nu en handläggare som ska arbeta med utredning och uppföljning av insatser enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och bistånd enligt socialtjänstlagen (SoL). Ett utmanande och engagerande arbete där du tillsammans med kunniga och erfarna kollegor arbetar med myndighetsutövning inom främst socialpsykiatri/LSS. Vi är en grupp som är starkt engagerade i socialt arbete och att få hög kvalitet i vårt utförande. Tillsammans med professionella kollegor i arbetsgruppen erbjuder vi en mycket trevlig arbetsplats och ett öppet arbetsklimat. Välkommen med din ansökan!

Arbetsuppgifter
Arbetet som handläggare hos oss innebär att ta emot inkomna ansökningar, göra kvalificerade utredningar och bedömningar samt fatta beslut om insatser för personer med olika funktionsnedsättningar. Gällande lagstiftning du arbetar inom är SoL och LSS. Du kommer att arbeta med både interna och externa aktörer.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomutbildning eller annan likvärdig samhällsvetenskaplig högskoleutbildning. Har du tidigare arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning är det starkt meriterande. I Ulricehamns kommun arbetar vi i systemet Treserva, och vi ser gärna att du tidigare har erfarenhet av det systemet samt kännedom om IBIC. Vidare har du god datorvana och behärskar det svenska språket såväl i tal som i skrift, samt har förmåga att anpassa informationen efter de personer du möter i ditt arbete. Som person är du strukturerad, analytisk, ser vikten av ett gott bemötande och är flexibel. Du kan arbeta självständigt och har förmåga att strukturera och prioritera i arbetsuppgifterna. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet, där du ska ha ett professionellt förhållningssätt och hantera svåra samtal och beslut på ett respektfullt sätt. Du tar ansvar, kan arbeta självständigt och har god samarbetsförmåga och bidrar till arbetsgruppen med din erfarenhet och dina idéer. Du är en kommunikativ person som har lätt att uttrycka dig i tal och skrift. Vi vill också att du tycker om utmaningar och problemlösningar. B-körkort är ett krav då resor ingår i tjänsten.

Övrigt
Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. Vänligen observera att enligt offentlighetsprincipen är ansökningshandlingar allmänna offentliga handlingar som lämnas ut på begäran
Mer info
Kontaktperson Carl Johansson
Telefon 0321 595650
Område Ulricehamn
Yrkesroll Hälsa & Sjukvård, Socionom
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Hemsida http://www.ulricehamn.se/stodochomsorg/
Sista ansökningsdag 13 nov 2019 (1 dag kvar)