Behandlingsassistent -Öppenvårdsenheten

Behandlingsassistent -Öppenvårdsenheten

Om arbetsplatsen
Ulricehamns kommun är inne i en fortsatt tillväxtfas. På bara några år har vi gått från liten till större, utan att tappa vår identitet. I nära samarbete med medarbetare och invånare gör vi mesta möjliga samhällsnytta. För kommunen som arbetsgivare innebär det en unik bredd i uppdragen med goda möjligheter till utveckling för dig som anställd. Vill du vara med och skapa framtiden med oss? Individ- och familjeomsorgen i Ulricehamns kommun (IFO) ansvarar för följande verksamheter; stöd till barn, ungdomar och deras familjer, stöd till vuxna, försörjningsstöd/ekonomiskt bistånd samt arbetsmarknadsinsatser och mottagande av nyanlända. IFO:s öppenvårdsenhet består av 13 behandlingspersonal och 1 samordnare. Enhetens arbete är riktat mot individer med missbruk och beroendeproblematik samt mot barn, ungdomar och dess familjer. Samordnare leder och fördelar det dagliga arbetet samt utgör ett stöd till samtliga behandlare. Arbetstiden är främst förlagd till dagtid men viss arbetstid även till kvällar. Arbete på helger förekommer vid behov. Vi arbetar utifrån ett systemteoretiskt förhållningssätt där vi utgår från individens behov och utformar insatsen tillsammans med individen och dess nätverk. Kommunikation, samspel samt att identifiera och stärka individens och nätverkets resurser är centrala delar i behandlingsarbetet för att uppnå den förändring som individen önskar. Öppenvårdsenheten utökar den del av verksamheten som är riktat mot förebyggande socialt arbete och har därför behov av 2 behandlingsassistenter. Välkommen med din ansökan!

Arbetsuppgifter
Som behandlingsassistent arbetar du i nära samarbete med vårdnadshavare eller annan närstående, socialsekreterare och skola eller andra aktuella instanser. Arbetet varierar mellan att verkställa biståndsbedömda beslut från socialsekreterare, serviceinsatser i form av råd och stödsamtal, anhörigstöd, insatser i samverkan med skolan till exempel i föräldrastödsgruppen eller samtalsgrupper med barn och ungdomar utifrån aktuella teman. Utförande av dokumentation enligt gällande lagstiftning och riktlinjer ingår också.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är utbildad socialpedagog eller innehar annan likvärdig social eller pedagogisk utbildning på högskole- alternativt folkhögskolenivå. Du har tidigare erfarenhet av psykosocialt förändrings/behandlingsarbete och kunskap kring gällande lagstiftning och riktlinjer som styr verkställighet och dokumentation av insatser inom socialtjänsten. Vi ser det som meriterande om du har utbildning inom systemisk teori och förhållningssätt samt tidigare erfarenhet av arbete med neuropsykiatrisk problematik och erfarenhet av samverkan mellan olika kommunala instanser. Utbildning i re-PULSE, MI, Våld i nära relation Trappansamtal och/eller CRAFT är även det meriterande. B-körkort är ett krav för tjänsten. Som person är du strukturerad med ett kreativt och lösningsfokuserat förhållningssätt samt besitter en flexibilitet som innebär att klara av att hantera ändrade förutsättningar i arbetet, som till exempel med kort varsel ändra veckans planering av arbetet. Vidare har du en god samarbetsförmåga samtidigt som du även kan arbeta självständigt. Du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt utefter uppsatta tidsramar. Vid stressade situationer bibehåller du ett realistiskt perspektiv på situationen och fokuserar på rätt saker. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet, god samarbetsförmåga och empatisk förmåga.

Övrigt
Vi undanbeder oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag under rekryteringen. Vänligen observera att enligt offentlighetsprincipen är ansökningshandlingar allmänna offentliga handlingar som lämnas ut på begäran
Mer info
Kontaktperson Carina Andersson
Telefon 0766-436683
Område Ulricehamn
Yrkesroll Hälsa & Sjukvård, Vård & Omsorg, Offentlig Förvaltning
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Hemsida http://www.ulricehamn.se/stodochomsorg/missbruk-och-beroende/
Sista ansökningsdag Igår (-1 dagar kvar)