Socialsekreterare Utredningsgruppen Barn och Unga

Socialsekreterare Utredningsgruppen Barn och Unga

Vill du göra skillnad för våra barn och unga? En av våra socialsekreterare har nu fått tjänsten som teamledare på enheten samtidigt som en medarbetare går vidare till en annan tjänst. Vi söker därför två socialsekreterare till Trollhättans Stads utredningsgrupp för barn och unga. Vi erbjuder dig en viktig tjänst där du får en förstklassig introduktion, en mentor samt god gemenskap i en stark grupp. Välkommen med din ansökan!

Om verksamheten

Utredningsgruppen Barn och Unga tillhör verksamhetsområdet Familjestöd inom Arbetsmarknads- och socialförvaltningen. Gruppen består av 24 socialsekreterartjänster. Socialsekreterarna är idag uppdelade i tre team med varsin teamledare, i oktober kommer enheten att utökas med ytterligare en teamledare. Staden har väl utvecklade hemmaplansinsatser som arbetar med förändringsarbete.

Dina arbetsuppgifter

Din huvudsakliga arbetsuppgift är handläggning enligt SoL och LVU med inriktning på barn och ungdomar 0-20 år, deras familjer och nätverk. Du ska utreda och bedöma barn och familjers resurser och biståndsbehov samt besluta om och följa upp olika insatser. Vi arbetar utifrån ett systemteoretiskt perspektiv med ett utvecklat barnperspektiv och använder BBIC som handläggnings- och dokumentationssystem. Vi erbjuder introduktion, goda möjligheter till fortbildning inom arbetsområdet, metodhandledning, processhandledning och trevlig arbetsgemenskap. Alla nyanställda får dessutom en mentor.

Kvalifikationer

Du ska vara socionom eller ha utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har goda kunskaper i barns utveckling och det är för dig en självklarhet med engagemang för barn som far illa och du ser barnets nätverk som en viktig resurs i förändringsarbetet. Du bör ha erfarenhet av myndighetsutövning inom den sociala barn/ungdomsvården samt av att arbeta med BBIC.

Personliga egenskaper

Vi förutsätter att du är en empatisk och trygg person med god personlig mognad samt att du bidrar till ett gott arbetsklimat. Viktiga egenskaper är god samarbetsförmåga, stresstålighet och förmåga att arbeta självständigt. Du ska ha god förmåga till reflektion och analys samt att uttrycka dig väl i både tal och skrift då arbetet innehåller en stor del dokumentation och administration. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Anställningsformation

Tillträde enligt överenskommelse.

Intervjuer kan komma att ske löpande under rekryteringsperioden.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons!

Trollhättan är en stark och attraktiv kommun, men vi vill bli större. I dag är vi närmare 58 000 invånare, men siktet är inställt på att växa till 70 000 trollhättebor. Inom Trollhättans Stad arbetar vi hårt med att skapa förutsättningar för detta. Vi är ca 4 500 medarbetare i 350 olika yrkeskategorier. Vårt jobb är att skapa förutsättningar för Trollhättans invånare att leva ett bra liv och att utvecklas.
Vi tycker det är viktigt att blanda olika personligheter, bakgrunder och nationaliteter för att få en levande och dynamisk kommun.
Mer info
Kontaktperson MyNetwork / Varbi
Email Mejla MyNetwork / Varbi
Område Trollhättan
Yrkesroll Hälsa & Sjukvård, Offentlig Förvaltning
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Hemsida http://www.trollhattan.se
Sista ansökningsdag 26 aug (4 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Vi är den största arbetsgivaren i Trollhättan, och vi är stolta över våra 4 500 medarbetare, som varje dag gör en positiv skillnad i våra invånares liv och är med och utvecklar stadens hållbarhet och livskraft. Alla våra 350 olika yrken bidrar på olika sätt med att ge service och underlätta en bra vardag för våra invånare, nu och i framtiden. Vi gör Trollhättan ännu bättre genom att verksamheten präglas av mångfald där alla invånare och medarbetare känner sig inkluderade. För att kunna ge våra invånare ännu bättre service, söker vi ständigt fler innovativa, öppna och stolta medarbetare. Vill du bli en av oss? Välkommen in med din ansökan!