Utredare till Stadskansliet

Utredare till Stadskansliet

Om verksamheten
Stadskansliet är kommunfullmäktiges, kommunstyrelsens och valnämndens sekretariat. Kansliets huvuduppgift är att stödja kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och stadsdirektören i arbetet med att styra och leda kommunen. Det innebär att kansliet ansvarar för politisk service och beredning av ärenden. Juridisk rådgivning, utredningsarbete, arkivfrågor och kommunövergripande administration ingår också i kansliets ansvar. Stadskansliet har även ansvaret för att utveckla och förvalta kommunens ärendehanteringsprocess.

Arbetsuppgifter
I tjänsten ingår allmänna utredningsuppdrag för hela organisationen samt att utföra och medverka i de arbetsuppgifter som ligger på stadskansliet. Du ska också delta aktivt i pågående utvecklingsarbete. Då tjänsten är ny kan ytterligare arbetsuppgifter tillkomma.

Kvalifikationer
Du har högskoleutbildning inom samhälls- eller statsvetenskap, juridik, offentlig förvaltning eller liknande. Du ska ha goda kunskaper i kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagstiftningen. Du har ett stort intresse för offentlig förvaltning och samhällsfrågor och är en person som kan arbeta självgående och strukturerat. Du har också förståelse för kraven på arbetet i en politiskt styrd organisation. Det är meriterande om du har erfarenhet från en liknande tjänst i en annan kommun eller offentlig förvaltning.

Det är viktigt att du är analytisk och kan arbeta självständigt. Dessutom tror vi att du kan identifiera förbättrings- och utvecklingsmöjligheter och motiveras av utmaningar. Du kan utrycka dig mycket väl i tal och skrift på svenska och är tydlig i din kommunikation. Som person är du noggrann, ansvarsfull och har ett serviceinriktat förhållningssätt. Du ska ha förmågan att snabbt kunna växla mellan olika typer av uppdrag och uppgifter liksom kunna sätta dig in i nya ämnen på kort tid.

Då nämndprocessen är digital är det viktigt att du har mycket god kunskap och vana att arbeta med modern IT-teknik. Du är en van användare av Office-paketet.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons!

Trollhättan är en stark och attraktiv kommun, men vi vill bli större. I dag är vi närmare 58 000 invånare, men siktet är inställt på att växa till 70 000 trollhättebor. Inom Trollhättans Stad arbetar vi hårt med att skapa förutsättningar för detta. Vi är ca 4 500 medarbetare i 350 olika yrkeskategorier. Vårt jobb är att skapa förutsättningar för Trollhättans invånare att leva ett bra liv och att utvecklas.
Vi tycker det är viktigt att blanda olika personligheter, bakgrunder och nationaliteter för att få en levande och dynamisk kommun.
Mer info
Område Trollhättan
Yrkesroll Juridik, Offentlig Förvaltning
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Hemsida http://www.trollhattan.se
Sista ansökningsdag 30 sept (4 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Vi är den största arbetsgivaren i Trollhättan, och vi är stolta över våra 4 500 medarbetare, som varje dag gör en positiv skillnad i våra invånares liv och är med och utvecklar stadens hållbarhet och livskraft. Alla våra 350 olika yrken bidrar på olika sätt med att ge service och underlätta en bra vardag för våra invånare, nu och i framtiden. Vi gör Trollhättan ännu bättre genom att verksamheten präglas av mångfald där alla invånare och medarbetare känner sig inkluderade. För att kunna ge våra invånare ännu bättre service, söker vi ständigt fler innovativa, öppna och stolta medarbetare. Vill du bli en av oss? Välkommen in med din ansökan!