Verksamhetsutvecklare inom LSS

Verksamhetsutvecklare inom LSS

Det är du och dina arbetskamrater som gör oss till Sveriges bästa arbetsplats. Öppenhet, respekt och ansvar är våra gemensamma värderingar. Vi tror dessutom att en meningsfull fritid i kombination med hög livskvalitet gör att du tycker det är roligt att gå till jobbet. Låt oss tillsammans utvecklas och dra nytta av varandras kunskaper när vi skapar en bättre vardag för våra medborgare.

Arbetsplatsen
Välkommen till Socialförvaltningen i Trelleborgs kommun. Socialförvaltningen i Trelleborg består av avdelning Individ- och familjeomsorg; vård och omsorg samt LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade).

Inom avdelning LSS finns myndighet, boende för vuxna, boende för barn och unga, kontaktperson, ledsagare, avlösarservice, korttids- och fritids för barn och unga samt daglig verksamhet.

I LSS möter vi brukare som befinner sig i olika delar av livet vilket ställer krav på verksamhetens förmåga att utifrån tillämpliga lagrum hitta flexibla och kreativa lösningar.

Vi söker nu dig som vill bli del av en avdelning i utveckling och framåtanda, i rollen som verksamhetsutvecklare LSS. Du möts av ett glatt gäng kollegor med nära till skratt. Tillsammans arbetar vi för att utveckla verksamhet och personal med ständigt fokus på brukarens behov och utveckling utifrån beslutade insatser.

Arbetsuppgifter
Som verksamhetsutvecklare har du en central roll och är direkt underställd avdelningschefen. Du är en viktig del av verksamhetens ledningsgrupp där ditt fokus ligger på övergripande kvalité- ; utrednings- och utvecklingsarbete, process- och projektarbete samt att föreslå förändringar för att öka måluppfyllelse. Du har ett nära samarbete med enhetscheferna inom avdelningen. Du tolkar och agerar utifrån de lagstiftningar som styr verksamheten; LSS, Socialtjänstlagen, Förvaltningslagen m. fl.

I rollen som verksamhetsutvecklare arbetar du tillsammans med interna och externa kontaktytor för att identifiera utvecklingsmöjligheter utifrån en mängd olika perspektiv; verksamhetsmål, arbetsmiljö, trender, brukarundersökning m.m.

Som verksamhetsutvecklare gör du Lex Sarah utredningar, hanterar förfarande av skrivelser till nämnden, skriver remissvar och tar fram underlag till rapporter kopplade till avdelningens verksamheter. Du förväntas vara samordnande i att planera för, genomföra och utvärdera interna utbildningsinsatser. Införandet av IBIC är en del av det arbete som du som verksamhetsutvecklare kommer att ha en mycket aktiv roll i.

I uppdraget ingår vidare att omvärldsbevaka, göra uppföljningar av avdelningens verksamheter samt att medverka i arbetet med verksamhetsplan och verksamhetsberättelse. Du förväntas kunna arbeta ur ett helhets- och strategiskt perspektiv samt aktivt delta i förändringsarbete inom avdelningen. Du har ett nära samarbete med övriga verksamhetsutvecklare på förvaltningen.

Kvalifikationer
För rollen krävs högskole- eller universitetsexamen, ex. socionomexamen eller annan högre utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för uppdraget. Vidare krävs flerårig erfarenhet av att kvalificerat utrednings- och utvecklingsarbete inom funktionshinderområdet.

Kanske har du tidigare arbetat som enhets- eller sektionschef och vill idag utvecklas i en ny roll?

Vi ser gärna att du har tidigare utbildning och/eller erfarenhet inom process- och projektorienterat arbete, men det är inte ett krav. Av stor vikt är att du har förmåga för att planera, samordna, genomföra och utvärdera olika typer av utvecklingsarbeten, för att nå satta mål utifrån tid, resurser och ekonomi.

Då ditt uppdrag innebär mycket kommunikation internt så väl som externt är det viktigt att du har mycket goda kunskaper i svenska språket, i tal och skrift. Ditt uppdrag kräver att du har en väl utvecklad förmåga att möta och kommunicera med olika individer och grupper samt målgruppsanpassa ditt budskap efter olika behov.

Du har en god digital kompetens och har erfarenhet av att arbeta i IT-verktyg kopplade till det dagliga arbetet, samt en vilja och förmåga att snabbt sätta dig in i nya program och system.

Starkt meriterande är erfarenhet av Socialstyrelsens utredningsmodell IBIC.

B-körkort för manuellväxlad bil är ett krav.

För att vara framgångsrik i rollen krävs att du är ansvarsfull och visar på stabilitet genom att vara ordningsam och metodisk. Vi arbetar i en föränderlig organisation, vilket samtidigt ställer krav på att flexibilitet, självständighet och ett lösningsfokuserat förhållningssätt. Du ser till helheten, gör ständiga prioriteringar och omprioriteringar. Du har gott om tålamod för att ta dig an parallella arbetsuppgifter från början till slut.

Du trivs med att möta människor i olika sammanhang, har förmågan att lyssna av, påverka och uppmuntra människor. Genom ditt mindset och arbetssätt skapar du ett positivt och innovativt arbetsklimat. Ett gott bemötande är grundläggande, samtidigt som du kan behöva vara direkt, djärv och i härdig. Du har en god reflektiv och analytisk förmåga samt anpassar dig utifrån situation och person, utan att ruka på principer.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas.

Arbetstid/varaktighet
Heltid/tillsvidare

Tillträde
Snarast, enligt överenskommelse

Kontakt
Jessica Hahne 0410- 73 30 40

Fackliga kontakter: www.trelleborg.se/facket

Sista ansökningsdag
2021-04-18 via vårt rekryteringssystem, ej via brev eller e-post.

Löpande urval kan ske, så vänta inte med din ansökan.

Inför rekryteringsarbetet har Trelleborgs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi längtar och hoppas på att du vill bli en av oss!
Mer info