Vårdansvarig socialsekreterare familjehemsvård

Vårdansvarig socialsekreterare familjehemsvård

Det är du och dina arbetskamrater som gör oss till Sveriges bästa arbetsplats. Öppenhet, respekt och ansvar är våra gemensamma värderingar. Vi tror dessutom att en meningsfull fritid i kombination med hög livskvalitet gör att du tycker det är roligt att gå till jobbet. Låt oss tillsammans utvecklas och dra nytta av varandras kunskaper när vi skapar en bättre vardag för våra medborgare.

Arbetsplatsen
Individ- och familjeomsorgen innefattar fem enheter; mottagnings- och utredningsenheten 0-20 år, råd och stödenheten, familjehems- och familjerättsenheten, beroende- och vuxenenheten och enheten för socialpsykiatri.

På familjehems- och familjerättsenheten blir du en del av en stabil, kompetent och engagerad arbetsgrupp med fem vårdansvariga socialsekreterare, fyra familjehemssekreterare, en förste socialsekreterare och en enhetschef. I enheten ingår även en arbetsgrupp som arbetar med familjerätt och en arbetsgrupp som arbetar med familjerådgivning.

Arbetsmiljö och kompetens- och utvecklingsarbete är prioriterade områden. Vi ger en genomarbetad introduktion och utbildning i relevanta metoder såsom MI och Signs of Safety. Extern och intern handledning är en självklarhet likaså kontinuerlig kompetensutveckling. På arbetsplatsen finns en medvetenhet om vikten av återhämtning och det finns möjlighet att regelbundet arbeta hemifrån.

Kommunen erbjuder såväl friskvårdsersättning som möjlighet att växla semesterersättning mot extra semesterdagar. Kommunikationsmöjligheterna är goda, arbetsplatsen ligger cirka 10 minuters gångväg från buss- och pågatågstationen.

Arbetsuppgifter
Vårdansvarig socialsekreterare ansvarar för att följa upp och driva vården för familjehemsplacerade barn. Detta innefattar en regelbunden kontakt med barnet och samarbete med familjehem och biologiska föräldrar samt barnets övriga privata och professionella nätverk för att ge barnet bästa möjliga förutsättningarna. Arbetet sker i nära samverkan med den familjehemssekreterare som ansvarar för handledning och stöd till familjehemmet. Vårdansvarig socialsekreterare ansvarar också för att utreda de placerade barnen utifrån behov som kan uppstå under placeringen.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en socionomexamen med minst tre års erfarenhet av socialt arbete. Om du har erfarenhet av myndighetsarbete inom socialtjänstens barn och ungdomsvård, praktisk erfarenhet av MI och Signs of Safety, samt dokumenterad vidareutbildning inom området barn och familj är detta meriterande.

För att trivas i rollen som vårdansvarig socialsekreterare hos oss behöver du vara en person som är noggrann och strukturerad i ditt sätt att arbeta, men du behöver kunna vara flexibel och inte vara rädd för att tänka nytt och anpassa dig till förändrade situationer. Du är ansvarstagande, målinriktad och har en god förmåga att självständigt planera och genomföra arbetet under givna tidsramar. Du måste ha ett stort engagemang och kunna bemöta människor med respekt och integritet. En förutsättning är att du har goda teoretiska kunskap om olika metoder och teorier inom socialt arbete såsom exempelvis anknytningsteori samt om relevant lagstiftning. Arbetet förutsätter att du har goda kunskaper i svenska språket, att du kan uttrycka dig väl i tal och i skrift.

B-körkort är ett krav.

Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas.

Arbetstid/varaktighet
Heltid, tillsvidare

Tillträde
Enligt överenskommelse

Kontaktperson
Therese Törnkvist, enhetschef 0410-73 34 70

Fackliga kontakter: www.trelleborg.se/facket

Sista ansökningsdag
2021-07-11 via vårt rekryteringssystem, ej via brev eller e-post. Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden. Intervjuer kan komma att genomföras via videolänk utifrån pågående pandemi.

Inför rekryteringsarbetet har Trelleborgs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi längtar och hoppas på att du vill bli en av oss!
Mer info
Område Trelleborg
Yrkesroll Hälsa & Sjukvård, Offentlig Förvaltning, Socionom
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Rekrytering hanteras av Trelleborgs Kommun
Hemsida http://www.trelleborg.se/sv/naringsliv-arbete/jobba-hos-oss/lediga-jobb/
Sista ansökningsdag 11 juli 2021 (19 dagar kvar)