Hoppa till innehåll
Ansök nu
Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som riskkoordinator erbjuds du att medverka i ett av Sveriges viktigaste anläggningsjobb, där du är en av drivkrafterna i Svenska kraftnäts riskarbete och du får möjlighet att både förbättra och utveckla riskhanteringen inom våra anläggningsprogram och projekt, i vilka du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.

Hos oss på division Nät får du vara med att bygga ut och underhålla transmissionsnätet. För att möta samhällets behov behöver vi bygga 30 mil ledningar och driftsätta 20 stationer per år. Ansök idag och få chansen att vara med och lysa upp Sverige!

Om tjänsten

Tjänsten som riskkoordinator består i att vara ett operativt kompetensstöd för Svenska kraftnäts anläggningsprogram och projekt, i detta ingår att stötta dessa i deras riskhantering. Du arbetar för att riskhanteringen ska vara systematisk och integrerad i projektarbetet, du ger vägledning och stöd i arbetssätt inom riskhantering och utbildar medarbetare i riskarbete. Vid behov kommer du att planera och genomföra riskanalyser, sammanställa och analysera riskbilder. I tjänsten ingår också att ansvara för att vidareutveckla metodiken för riskhantering samt samordning av övriga riskkoordinatorer.

Våra program och projekt befinner sig i olika faser, från tidiga planeringsfaser till entreprenadfas, det ställer höga krav på din operativa och strategiska förmåga. Du kommer hålla workshops, samordna riskbilder, bidra till beslutsunderlag, skapa forum och driva dem. Vidare i din roll arbetar du med att etablera riskhanteringen som en integrerad del av projektarbetet och skapar förståelse för riskhanteringens betydelser för ett lyckat projektgenomförande. Du skapar en helhet tillsammans med tidsplanering och projektekonomi i hanteringen av projektgenomförandet.

I den här rollen kommer du att få möjligheten att utvecklas inom de största och mest komplexa anläggningsprojekten i Sverige och utbyta erfarenheter med kollegor som verkat länge inom branschen.

Du kommer vara anställd på enheten Programstöd som består av 15 anställda och 20 konsulter inom olika stödfunktioner, vars uppdrag är att stödja framdriften och leveransen av våra program och projekt genom stöd i bl.a. riskhantering, tidsplanering, systematiskt kvalitetsarbete och ekonomi.

Om dig

Vi söker dig som är initiativtagande med god problemlösningsförmåga vilket gör att du identifierar problem och utvecklar lösningar ur ett helhetsperspektiv. Vidare är du relationsskapande med genuin samarbetsförmåga för att hitta lösningar som gynnar alla parter på bästa sätt. Vi ser även att du har intresse och erfarenhet av ledarskap för att driva och stötta projekten inom riskhantering, där vi ser att du gärna tar egna initiativ och självständigt ser vad som behöver göras och agerar därefter för att driva riskprocessen framåt tillsammans med andra riskkoordinatorer.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vidare ser vi att du har en universitets- eller högskoleutbildning inom risk och/eller projektledning alternativt annan utbildning i kombination med erfarenhet som vi bedömer likvärdig.

Du har erfarenhet av:
  • Flerårig dokumenterad erfarenhet av projektrelaterat riskarbete.
  • Projekt inom bygg & anläggning eller energisektorn i stora organisationer.
  • Behärskar svenska och engelska i tal och skrift.
Vi ser det som meriterande om du har något av följande:
  • Erfarenhet av utveckling och implementering av riskprocesser.
  • Erfarenhet av kvantifiering av risker alternativ succesiv kalkylering.
  • Erfarenhet av integrerade arbeten med tid, kostnad och risk.
  • Erfarenhet av att utbilda personal genom att exempelvis hålla utbildningar, workshops och föreläsningar.
Bra att veta
  • Tjänsten är placerad i Sundbyberg, Göteborg, Sundsvall eller Luleå
  • Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid
  • Resor förekommer i mindre omfattning i denna tjänst
  • Sista ansökningsdag 9 oktober 2023
  • Tjänsten är en tillsvidareanställning
I den här rekryteringen samarbetar vi med Avancos. Vill du veta mer, kontakta gärna rekryteringskonsult Annica Nilsson, tel. nr. 076 008 05 92 eller via e-post annica.nilsson@avancos.se. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.

För mer information om säkerhetsprövning

Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.

Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:

Lär känna oss på Svenska kraftnät
Mer info
Kontaktperson
Annica Nilsson
Telefon
Område
Typ av anställning
Sista ansökningsdag
09 okt. 2023 (7 dagar kvar)
Ansök nu

Om arbetsgivaren

Svenska kraftnät är ett statligt affärsverk som är systemansvarig myndighet för kraftsystemet i Sverige och som förvaltar och utvecklar Sveriges transmissionsnät för el. Svenska kraftnät är också elberedskapsmyndighet och tillsynsvägledande myndighet i frågor om dammsäkerhet samt tillsynsmyndighet för elförsörjningens säkerhetsskydd.

Liknande jobb

Fler från samma arbetsgivare