Boendekonsulent i sociala boendeteamet

Boendekonsulent i sociala boendeteamet

Du är förändringen. Och vill se den i organisationen. Precis som vi.

Här på mottagningen finns stolta och skickliga medarbetare med många års erfarenhet inom området. Vi är ett flexibelt team som är måna om att hjälpas åt för att nå målen inom enheten. Vi erbjuder dig en positiv arbetsmiljö som bygger på ett gott socialt stöd mellan enhetschef, gruppledare och medarbetare. Enheten använder sig av kontinuerlig feedback för att utvecklas i yrkesrollerna och för att utveckla verksamheten framåt.

Mottagningen är uppdelad i inriktning barn och ungdom/transit, inriktning vuxen, sociala boendeteamet och våld i nära relation. Enheten består av 12 socialsekreterare (varav två seniora socialsekreterare), fem boendekonsulenter, en boendesamordnare och en relationsvåldssamordnare. Inom enheten finns också två gruppledare som erbjuder en nära och coachande arbetsledning och en enhetschef som har ansvar för verksamhet, personal och budget. Totalt är vi 22 anställda inom enheten.

Sociala boendeteamet ansvarar bland annat för myndighetsutövning gällande försökslägenheter och tillfälligt boende. Teamet ansvarar även för det vräkningsförebyggande arbetet, samarbete med olika hyresvärdar och kronofogdemyndigheten, budget-och skuldrådgivare och andra enheter inom förvaltningen. Även att ge information och erbjuda rådgivning kring boendefrågor ingår.

Dina arbetsuppgifter innebär att ge ett intensivt stöd till brukare som saknar bostad. Stödet bygger på brukarens delaktighet till att hitta andra hållbara boendelösningar, att stärka brukarens möjlighet att leva ett självständigt liv och att samverka internt och externt. Arbetsuppgifterna innehåller bedömning, beslut och uppföljning i försökslägenheter, skriva genomförandeplaner som bygger på brukarens delaktighet och samverka med andra enheter. I arbetsuppgifterna ingår även praktiskt arbete såsom kontraktsskrivning, överlåtelser, uppföljning av aktuella hemförsäkringar och bostadsköer samt koppla samman budget- och skuldrådgivare vid ekonomiska problem.

Vi vill att du är utbildad socionom eller annan akademisk utbildning som vi bedömer likvärdig. Önskvärt om du har vidareutbildning i motiverande samtal (MI) och erfarenhet av verksamhetssystemet Treserva. Det är meriterande med andra språkkunskaper än svenska och engelska. Du ska ha kunskaper om socialtjänstlagen. Önskvärt är även att du har erfarenhet av boendefrågor inom socialtjänsten.

Vi söker dig som är intresserad av att aktivt utveckla verksamheten, du har en god samarbetsförmåga, är flexibel och kreativ när det gäller att hitta lösningar. Vi sätter stort värde i personlig lämplighet.

Vi kan erbjuda dig en mycket trevlig arbetsgrupp som har ett motiverande förhållningssätt och som drivs av ett stort engagemang. Vi erbjuder dig också en kreativ och proaktiv förvaltning med möjlighet till professionell utveckling, handledning och utbildningar. Vi erbjuder förmåner som t.ex. friskvårdssubvention, personalstödsprogram och möjlighet att omvandla semesterlönetillägg mot extra lediga dagar.

Befattningen är en tillsvidareanställning på heltid, med tillträde 13 januari 2020. Ansök senast den 24 november 2019.

Vi tar inte emot ansökningar via e-post. Rekryteringsprocessen fortgår löpande och intervjuer kan komma att ske under ansökningstiden.

Välkommen med din ansökan!
Mer info
Område Sundbyberg
Yrkesroll Hälsa & Sjukvård
Typ av anställning Heltid
Hemsida http://www.sundbyberg.se
Sista ansökningsdag 24 nov 2019 (4 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Sundbybergs stad växer så det knakar, men har lyckats bevara fördelarna med att vara en liten kommun. Det innebär att det är nära till beslut och att våra medarbetare känner att de kan vara med och påverka verksamheten. Det gör arbetet extra roligt.