Tullverket söker handläggare uppbördsavdelningen, enhet öst

Tullverket söker handläggare uppbördsavdelningen, enhet öst

Vill du ha ett ansvarsfullt och intressant arbete där du har möjlighet att bidra till att skapa ett tryggt och säkert samhälle? Då är jobbet inom Tullverkets Uppbördsavdelning något för dig.

Tullverkets operativa verksamhet är indelad i fyra avdelningar: kontroll, uppbörd, underrättelse och tullkriminal.

Uppbördavdelningen har ett brett uppdrag inom tre verksamhetsområden, tillstånd, efterkontroll och uppbördsbevakning. Uppbördsavdelningens operativa arbete bedrivs inom fyra enheter med flexibla grupper som arbetar med hela Tullverkets uppdrag, men är specialiserade utifrån verksamhetens behov.

Vi söker nu en tillståndshandläggare till uppbördsavdelningen i område öst, placeringsort Stockholm.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Arbetet som handläggare innebär att granska och utreda tillståndsansökningar samt förmedla beslutet till den sökande. Förutom tillståndsgivning innebär arbetet även övervakning av redan utfärdade tillstånd. Ofta innebär detta en löpande dialog med företaget, och i vissa fall även företagsbesök. Du gör sedan en bedömning av underlaget utifrån gällande lagstiftning och föredrar ärendet för din chef innan beslut fattas i ärendet.

Som handläggare arbetar du självständigt, men också i grupp.

Handläggningen medför ständigt nya frågeställningar och situationer vilket innebär att du som handläggare behöver vara både flexibel och problemlösande. Exempelvis ingår det i handläggartjänsten att bevaka interna rutiner och förbättra arbetssätt. Handläggningen utförs i ett flertal system.

Vi söker dig som har:
  • Avslutad för tjänsten relevant Kvalificerad yrkesutbildning (KY) eller minst 60 poäng/90 högskolepoäng inom samhällsvetenskap, spedition/logistik, juridik eller ekonomi samt relevant erfarenhet av handläggning eller ärendeadministration från annan offentlig verksamhet, alternativt liknande arbetsuppgifter inom privat näringsliv.
och/eller
  • Relevant arbetslivserfarenhet minst 3 år, inom annan offentlig eller tullrelaterad verksamhet, samt avslutad gymnasieutbildning med godkända betyg i Matte B/2, Engelska B/6 och Svenska B/2 eller motsvarande.
Du skall dessutom ha:
  • God förmåga att utreda och skriva beslut eller andra handlingar.
  • God vana av att arbeta med lagstiftning.
  • Grundläggande kunskaper inom MS Office och Excel.
  • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
  • Möjlighet att resa i tjänsten då arbetet kan medföra företagsbesök.
Det är meriterande om du har:
  • Tullspecialist (CCS) – Yrkeshögskola.
  • Akademisk examen inom relevant område.
  • Minst ett års aktuell erfarenhet från annan statlig myndighet eller offentlig förvaltning.
  • Minst ett års aktuell erfarenhet av arbete med tillståndsgivning och/eller kontroll av att villkor i tillstånd efterlevs.
  • Erfarenhet av arbete i verksamhet som arbetar med tullhantering.
  • Erfarenhet av kundbemötande och service.
Personliga egenskaper

Du har god samarbetsförmåga och är serviceinriktad. Du är analytisk, noggrann och ansvarstagande och kan utifrån givna ramar självständigt verka inom ett område och ta egna initiativ. Arbetet kräver att du periodvis kan hantera stora arbetsmängder, prioritera det väsentliga, lösa problem och ta beslut med bra kvalitet.

Som medarbetare i Tullverket är du professionell och arbetar enligt vår värdegrund, ansvarstagande, helhetssyn och nytänkande.

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Referensnummer: PER 2023-38.

Placeringsort: Stockholm.

Tillträdesdag: Enligt överenskommelse.

När anställningen börjar kommer du att genomgå en introduktionsutbildning. Introduktionen omfattar teori varvad med praktik och kommer att genomföras framförallt på din anställningsort.

Anställningen är tillsvidare och inleds med 6 månaders provanställning.

Individuell lönesättning tillämpas.

Vi tycker att det är viktigt med balans mellan arbete och privatliv och våra förmåner omfattar bland annat friskvårdbidrag och goda semester- och pensionsvillkor.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan en anställning kan komma i fråga kommer du att drogtestas och vi kommer att göra en bakgrundskontroll.

Tullverket värdesätter de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk mångfald tillför.

För mer information och ansökan

Upplysningar om tjänsten kan lämnas av Marie Henricsson, tel. 08-405 00 74. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support tel. 060-67 25 85.

Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Svjetlana Buco, tel. 011-15 85 44och för Saco-S, Lena Edehag, tel. 08-456 58 68.

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 31 januari 2023. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.
Mer info
Kontaktperson Marie Henricsson
Telefon 08-405 00 74
Område Stockholms stad
Yrkesroll Administration, Offentlig Förvaltning, Kommunal administration & Ledning
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Hemsida http://www.tullverket.se/
Sista ansökningsdag 31 jan 2023 (1 dag kvar)

Om arbetsgivaren

Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor över Sveriges gränser. Med visionen att bara godkända varor ska passera gränsen hindrar vi olagliga varor från att komma in i landet och bidrar till ett tryggare samhälle. Vi förenklar handeln med andra länder och lägger grunden till ökad tillväxt och konkurrens på lika villkor. Tullverket, som grundades 1636, har i dag cirka 2 300 anställda och leds av generaltulldirektör Charlotte Svensson.