Collection Specialist B2B
Är du redo och ta nästa steg och vill vara med på en utvecklings- och digitaliseringsresa på ett företag som växer? Är du nyfiken, tycker om att lära dig nya saker, och vill vara med och påverka vårt framtida arbetssätt? Kom och utvecklas tillsammans med oss!
Om tjänsten
Vi söker en driven och målmedveten medarbetare till vårt Collection & Asset Sales team för B2B. Det närmsta teamet består i dagsläget av 7 engagerade och kompetenta medarbetare. Teamet är en viktig del av Ikano Bank där vi driver inkassoärenden och säljer säkerheter, olika objekt, med målsättningen att minimera kreditförluster för banken. Varje uppdrag är unikt och där du kommer att förhandla och besluta om bästa skräddarsydda lösningen.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Collection och Asset Sales teamet, som du kommer att bli en del av, har till ansvar att hantera både factoring och leasingfordringar och är Ikano Banks kompetenscenter för kravhantering av B2B. Du kommer att vara specialiserad och fokusera främst på leasingfordringar. Din roll innebär att proaktivt kontakta våra kunder för att få i gång betalningslösningar. I det fall vi konstaterar att vi behöver ta vid inkassoåtgärder så har du ett nära samarbete med vår inkassoleverantör. Om det blir aktuellt med att återta vårt leasingobjekt så tar du det vidare i din roll i samarbete med våra leverantörer.
Obeståndshantering är en del av vårt dagliga arbete och där du handlägger och följer upp ärenden, säkerställer regelefterlevnad, har kontakt med olika intressenter och förhandlar fram den bästa lösningen för samtliga parter. Du arbetar med ett brett kontaktnät både internt och externt i form av kollegor, kunder, partners, leverantörer och juridiska rådgivare.
Lämplig bakgrund
Vi ser gärna att du har erfarenhet av tidigare arbete med leasing och B2B. Om du har erfarenhet av reskontra- eller inkassohantering så är det meriterande. Det är ett krav att du har utmärkta kunskaper i svenska och engelska, både i tal & skrift.
Personliga egenskaper
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är driven och har en stark vilja att lära dig nya saker och vill utvecklas. Vidare så trivs du i en roll där du kommer att få ta initiativ till att utveckla nya metoder och arbetssätt. För att lyckas i rollen behöver du trivas med att ha många kontaktytor samt att använda telefonen som arbetsverktyg för att träffa uppgörelser. Andra viktiga egenskaper är att du är prestigelös, kommunikativ och en god relationsbyggare. Du har förmågan att självständigt driva och slutföra dina uppdrag med god struktur och uthållighet. Du tycker om att arbeta i ett team och bidrar med god laganda samt att samarbeta med olika enheter inom Ikano Bank och ge hög service.
Om företaget
kano Bank startades i Sverige precis som IKEA för att ge de "många människorna" ett bra alternativ i vardagen. Vi slog upp dörrarna 1995 och finns idag i åtta länder, bl.a Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Polen, UK och Österrike. Ikano Bank är en del av Ikanogruppen, en internationell företagsgrupp med verksamheter inom bank, bostad, produktion, försäkring, data-analys och detaljhandel, som äger 51 procent av banken. Ingka-koncernen, en strategisk partner i IKEAs franchisesystem som driver över 378 IKEA-varuhus i 31 länder, äger resterande 49 procent av banken. Ikano Banks huvudkontor ligger i Malmö och företaget är registrerat i Älmhult där verksamheten en gång grundades. Vi erbjuder säljstödjande finansiering till företag, samt enklare bankprodukter till privatpersoner. Vill du veta mer om vår styrelse, vår ledning och ersättningar kan du göra det på sidan för bolagsinformation.
Ansökan
I denna rekrytering samarbetar Ikano Bank med SJR. För mer information är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Sebastian Ragnarsson, e-mail: sebastian.Ragnarsson@sjr.se. Urval och intervjuer sker löpande så vänta inte med din ansökan. Alla ansökningar och kontakter hanteras konfidentiellt.
Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet
Sista ansökningsdag
05 dec. 2023 (7 dagar kvar)
Område
Yrkesroll
Typ av anställning

Om arbetsgivaren
SJR är specialiserat på rekrytering och konsultverksamhet inom ekonomi, bank och finans samt karriärvägledning vid omstruktureringar. Vårt arbete kännetecknas av kvalitet, nytänkande och personligt engagemang.
Fler jobb från samma arbetsgivare
Liknande Jobb