Hoppa till innehåll
Mediemyndigheten logotyp

Handläggare Tillstånd & Mediestöd, Mediem

Sista ansökningsdag
29 september 2024 (2 dagar kvar)
Publiceringsdatum
16 september 2024
Område
Yrkesroll
Typ av anställning
Hemsida
Ansök nu

Vi växer och behöver bli fler! Mediemyndigheten söker nu två handläggare till Avdelningen för tillstånd och mediestöd. Är du en av dem? Välkommen att söka!

Om Mediemyndigheten

Mediemyndigheten har i uppdrag att arbeta för yttrandefrihet, medie- och informationskunnighet och möjligheterna till mångfald och tillgänglighet på medieområdet. Myndigheten ska också stärka barn och unga som medvetna medieanvändare, ta tillvara deras erfarenheter och skydda dem från skadlig mediepåverkan.

Om Avdelningen för tillstånd och mediestöd

Avdelningen ansvarar för att fördela mediestöd och att ge mediestödsnämnden det stöd som krävs för att nämnden ska kunna besluta om stöd till nyhetsmedier. Avdelningen hanterar också flera andra ärendetyper, bland annat tillstånd för radio- och tv-sändningar. Ärendehanteringen är digital med e-tjänster, elektronisk handläggning och e-underskrift.

På avdelningen arbetar medarbetare med spetskompetens inom frågor relaterade till medieområdet såsom radio-och tv-lagen, yttrandefrihetsgrundlagen och lagen om mediestöd. I avdelningens ansvar ingår att informera om regler och praxis, delta i internationella samarbeten, bereda remisser, föra talan i domstol samt delta i myndighetens arbete med utredningar och omvärldsbevakning samt kommunikationsfrågor.

Arbetsbeskrivning
Arbetsuppgifterna består främst i att

  • Handlägga ärenden bl.a. gällande radio- och tv-verksamhet, utgivningsbevis och mediestöd
  • Självständigt skriva beslut och vara föredragande av ärenden internt eller vid nämndsammanträden
  • Informera om regler och praxis, kommunicera med medieföretag och med allmänheten
  • Delta i arbetet med avdelningens utredningsuppdrag
  • Delta i arbetet med att effektivisera avdelningens ärendeprocesser

Krav

  • Akademisk examen inom juridik, statsvetenskap eller motsvarande
  • Minst ett års aktuell och relevant erfarenhet av ärendehandläggning
  • Mycket god förmåga att kommunicera i tal och skrift på svenska
  • God förmåga att genomföra analyser och att snabbt sätta sig in i nya sakområden och tillämpa ny kunskap
  • Samhällsorienterad och uppdaterad i samhällsfrågor
  • Kunskaper inom statlig förvaltning och myndigheternas styrning
  • Goda kunskaper i engelska


Meriterande

  • Arbetslivserfarenhet från offentlig verksamhet eller från medieområdet
  • Erfarenhet av att vara föredragande för nämnd eller liknande
  • Erfarenhet av att ha arbetat med statsbidrag
  • Erfarenhet av projektarbete
  • Kunskaper inom ekonomi, teknik eller mediereglering
  • Kunskaper i ytterligare språk än engelska

Personliga egenskaper

Som person är du lösningsorienterad, snabb och resultatinriktad, med analytisk höjd och förmåga att se helheter. Du är noggrann, med en stark ansvarskänsla och ett gott omdöme. Du är självständig, initiativrik och flexibel i ditt arbetssätt, samtidigt som du besitter en social kompetens och har lätt för att samarbeta. Stor vikt läggs vid personliga förmågor.

Övrigt

Tjänsten är på heltid och en tillsvidareanställning med provanställning 6 månader.

Anställningen görs med placering vid Avdelningen för Tillstånd och mediestöd. Anställning görs med ”för närvarande”-placering på avdelningen, arbete på annan avdelning inom myndigheten kan förekomma.

Myndigheten sitter i lokaler i Sthlm New 04 i Hammarby sjöstad i Stockholm, alldeles intill Gullmarsplan. Vi vill tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi eftersträvar en arbetsmiljö där varje medarbetare ges möjlighet att kombinera yrkes- och privatliv för balans i livet. Vi erbjuder friskvårdsbidrag och viss möjlighet till distansarbete.

Kontakt

I denna rekrytering samarbetar Mediemyndigheten med Adecco. Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Åsa Andersson via tel. 073-684 73 29.

Fackliga kontaktpersoner:

David Claesson (Saco-S): 08-580 070 03, Martin Karlsson (OFR/S): 08-580 069 55

Sista ansökningsdag: 2024-09-29

Varmt välkommen med din ansökan!

Mediemyndigheten logotyp
Sök jobbet
Ansök senast
29 september 2024 (2 dagar kvar)
Ansök nu

Om arbetsgivaren

Adecco Rekrytering är Sveriges ledande rekryteringspartner specialiserade på rekrytering av chefer, specialister och generalister inom privat och offentlig sektor. Med 30 års erfarenhet och närvaro på 30-tal orter över hela landet, är vårt viktigaste åtagande att hitta rätt person till rätt jobb, i rätt tid. Vårt mål är att leverera en högkvalitativ rekryteringsresa till våra kunder och kandidater. Vi gör det genom att omvandla komplicerade affärskritiska rekryteringsutmaningar till enkla framtidssäkrade kompetenslösningar. Vi sätter stort värde på att skapa och behålla en nära relation till våra kunder och kandidater - välkommen att ta kontakt med oss!