Hoppa till innehåll

Finance Business Partner till Dagab

Har du en bakgrund inom controlling eller redovisning och vill arbeta i en affärsdriven och verksamhetsnära roll inom ekonomi? Motiveras du av att leverera pedagogiska men skarpa analyser och data som gör direkt skillnad? Hos Dagab blir du en del av en familjär och trygg arbetsgivare samtidigt som du får möjligheten att utvecklas inom den växande Axfoodkoncernen.

Om tjänsten

Det här är ett konsultuppdrag på heltid som varar i 12 månader. Du blir anställd av Bravura och arbetar som konsult hos Dagab. Det finns goda möjligheter till förlängning av uppdraget och fortsatt utveckling inom Axfoodkoncernen. Uppdragstiden blir en ömsesidig testperiod där du som konsult har samma trygghet som en anställd. För dig som är ny på arbetsmarknaden är konsultuppdrag ett bra sätt att testa olika uppdrag, knyta kontakter och bygga upp ett konkurrenskraftigt cv. Läs mer om vad det innebär att vara konsult på Bravuras hemsida.

Om företaget

Axfood är en ledande koncern inom dagligvaruhandeln i Sverige och näst störst på marknaden med en marknadsandel på ca 21 procent. Axfoodkoncernen består av välkända butikskedjor som bland annat Willys, Hemköp, Urban Deli och Matöppet. Dagab är en del av Axfood och ansvarar för koncernens produktutveckling, sortiment, inköp och logistik och har en omsättning på drygt 67 miljarder kronor (2022) och sysselsätter omkring 3000 personer. De har en nyckelroll i Axfoods arbete med att effektivisera varuflöden, utmana e-handel och säkerställa att det finns matvaror i Sveriges dagligvarubutiker.

Dagab ligger inte bara i framkant när det kommer till att producera och leverera bra mat, utan är ett föredöme även när det kommer till automation, ny teknik och hållbarhet då man bland annat installerat en av Europas största solcellsanläggningar på taket till det nya helautomatiserade och toppmoderna centrallagret i Bålsta.

Verksamheten vilar också på goda värderingar när det kommer till jord, människor och samhälle, vilket genomsyrar allt från sortimentsutveckling, paketering och transport till hur man agerar och behandlar sina medarbetare, som ofta tenderar att stanna länge inom organisationen. Dagab möjliggör konsumenter förutsättningar att göra schyssta, hållbara val. Med andra ord - hos Dagab och som en del av organisationen är du med och påverkar det vardagliga livet för en sisådär tio miljoner människor!

Arbetsuppgifter

Som Finance Business Partner är du en del av Dagabs ekonomiavdelning. Där är du ansvarig för ditt affärsområde Märkesvaror som står för en större del av Dagabs totala omsättning. Du äger balans- och resultaträkning för Märkesvaror och du samarbetar främst med förhandlingschefen, analyschefen samt kategoriområdescheferna inom märkesvara. Du rapporterar till chefen över Finance Business Partners. Syftet med rollen är att tillföra ett värde åt verksamheten inom ditt affärsområde, detta genom enhetliga och värdeskapande analys samt bidragande med insikter.
Dina huvudsakliga ansvarsområden är att driva budget, affärsplan och uppföljning för Märkesvaror. Vidare stöttar du verksamheten med framtagande av beslutsunderlag, analyser och råd kring strategi, investeringar samt kostnad och lönsamhetsuppföljning. Du säkerställer korrekt rapportering av finansiellt utfall och utgör länken mellan Axfood/kedjeperspektivet och Dagab. Slutligen säkerställer du avtalsefterlevnad kopplat till leverantörsscorecard och övriga intäkter.

Löpande aktiviteter:
* Utvärdera leverantörers prestation och effektivitet
* Sammanställning av månadsrapport
* Rapportering till ledningsgruppen
* Resultatgenomgång
* Skapa, fastställ och kommunicera affärsplan och prognos
* Stöd i analys vid förhandling med leverantörer
* Genomför analys av kostnader och produktivitet
* Övrigt löpande beslutsstöd

Utbildning, erfarenhet och personliga egenskaper

* För att lyckas i rollen ser vi att du har någon av följande bakgrund:
- Erfarenhet inom redovisning/controlling men du vill arbeta mer affärsdrivet
- Erfarenhet som verksamhetsnära konsult inom ekonomi där du fått erfarenhet av rapporter & analyser
Meriterande om din erfarenhet kommer från ett FMCG-bolag alternativt inom Retail så att du har erfarenhet av att arbeta med leverantörer.
* Eftergymnasial utbildning inom ekonomi
* Mycket goda kunskaper i Excel samt kunskaper av att bygga pedagogiska presentationer i PowerPoint

Som person är du nyfiken och du motiveras av att driva dina arbetsuppgifter självständigt framåt. Du är den som ser till att saker blir gjorda och är inte rädd för att ta egna initiativ för att nå dit du vill. Du stimuleras av att vara med och förbättra processer och rutiner. Som person är du analytiskt lagd vilket gör att du snabbt förstår komplex data och upptäcker eventuella fel. Du har lätt att förstå siffror och känner dig bekväm inom det ekonomiska området. Du föredrar att förlita dig på data och tar dig tiden att gå igenom alla alternativ innan du fattar beslut. Du har ett genuint intresse för affärer och sätter alltid företagets tillväxt, lönsamhet och resultat i första hand. Du har en analytisk förmåga som gör att du kan omvandla nyckeltal till konkreta aktiviteter som ger resultat. Slutligen förstår du att alla uppgifter är lika viktiga, stora som små, och du lägger mer vikt vid uppgifterna och utförandet än den eventuella status de medför.

Övrig information

Start: Enligt överenskommelse
Plats: Axfoods huvudkontor vid Torsplan, Stockholm
Lön: Enligt överenskommelse

Funderingar kring Bravuras rekryteringsprocess? Du finner svar på de vanligast förekommande frågorna här

Är du nyfiken på hur vår rekryteringsprocess är upplagd? Du hittar mer information här

Har du frågor om tjänsten eller kring din registrering är du välkommen att kontakta vår kandidatsupport på vår chatt, info@bravura.se eller 010-171 47 10 så hjälper vi dig. Ange vilken tjänst det gäller.

Vi rekommenderar att du skickar in din ansökan omgående då vi gör ett löpande urval. Välkommen med din ansökan!

Bravura logotyp
Sök jobbet
Sista ansökningsdag
30 dec. 2023 (32 dagar kvar)
Typ av anställning

Om arbetsgivaren

Bravura levererar rekryterings- och bemanningslösningar inom hela tjänstemannaområdet, över hela landet.

Vårt mål är att förenkla rekryteringsprocessen, både för dig som söker nytt jobb och för de företag som vill anställa nya medarbetare. Genom att hålla en tydlig dialog, vara snabba och anpassningsbara samt med en passion för det vi gör säkerställer vi en framgångsrik rekryteringsprocess för alla parter.
http://www.bravura.se

Fler jobb från samma arbetsgivare

Liknande Jobb