Hoppa till innehåll
Biofood Distribution Service Hantering AB logotyp

Biofood söker förstärkning till ekonomiavdelningen.

Publiceringsdatum
13 februari 2024
Område
Yrkesroll
Typ av anställning
Biofood är en importör och distributör inom livsmedels- och hälsobranschen med mer än 30 års erfarenhet. Vår vision är att bidra till att människor och vår jord mår bra. Vår idé är att erbjuda ett brett sortiment av ekologiska, naturliga och hållbara produkter av bästa kvalitet inom kost och hudvård - tillgängligt för alla.

Vi erbjuder rätt person en plats i ett härligt gäng på en unik arbetsplats på Medborgarplatsen i Stockholm. Förutom fast månadslön med individuell lönesättning ingår även friskvård och andra fina förmåner.

Vi är inte intresserade av att hyra personal, eller att betala för rekrytering.

Arbetsuppgifter

Ekonomiavdelningen utgör en del av flera samarbetade avdelningar som alla arbetar i affärssystemet Pyramid där alla system såsom bl.a. redovisning, order-lager-fakturering o.s.v. är helt integrerade.

Vi har 1000-tals automatiska transaktioner varje dag, vissa i utländska valutor och det är viktigt att kunna få lättlästa, pålitliga rapporter för att driva vår ständiga utveckling i att bli bättre på allt i företaget.

Traditionellt ses ibland ekonomifunktionen som en kostnad som främst behövs för myndigheternas skull, men vi ser den främst som en mycket viktig resurs för att bygga ett ännu bättre företag.

Ekonomiavdelningen är "spindeln i nätet" som sammanställer både det löpande och det långsiktiga, som gör ständiga avstämningar av balanskonton, och skapar de relativt få manuella bokningar som ändå krävs trots att det mesta är integrerat, och inte minst ta fram aktuella och tydliga rapporter, ofta via Excel och analysprogrammet Qlik. Självklart ingår redovisning av moms och övrig skatteredovisning i det löpande arbetet, liksom arbete med månads- och årsbokslut.

Parallellt med det dagliga arbetet är det minst lika viktigt att utveckla egna och andras rutiner för att låta affärssystemet utgöra ett allt bättre hjälpmedel och beslutsunderlag för hela företaget. Idag ligger lönehanteringen externt, och vi ser ingen anledning att ändra detta.

Vi vill utveckla våra rutiner med bl.a. bättre kontoplaner, inkl redovisning per kostnadsställe, digital hantering av kvitton, och digital fakturatolkning där vi just nu tittar på en AI-baserad lösning. Det är därför viktigt att inte bara lära sig rutiner, utan att även kreativt ta fram ännu bättre rutiner.

Vi har för närvarande hjälp av ett externt redovisningsföretag, och det är möjligt att vi fortsätter det samarbetet om den vi väljer vill arbeta mindre än heltid.

Profil
Du är en social och positiv person med ett intresse för både helhet och detaljer, liksom känsla för felsökning och "detektivarbete" när något specifikt behöver utredas. Vi ser gärna att du har några års erfarenhet av redovisning på företag som har försäljning av varor med lagerhantering, och gärna liknar oss i storlek, (runt 20-500 milj i oms.) Goda kunskaper i Excel (långt över den genomsnittlige användaren) är ett krav. Kunskaper i Pyramid och Qlik är självklart meriterande, men inget krav, och kunskap i Pyramid kan annars kompletteras med utbildning i extern regi.

Vi söker dig som:
  • Gillar redovisning och att utveckla denna
  • Gillar att samarbeta inom och utom organisationen
  • Är ansvarsfull och noggrann
  • Är lättlärd
  • Hittar problem och sedan löser dem
  • Är duktig på att prioritera och strukturera ditt arbete
  • Talar och skriver på svenska och engelska obehindrat
  • Hanterar Office-paketet obehindrat, Excel långt över det vanliga och i övrigt har bra datorvana.
Tjänsteform: Tillsvidare anställning med sex månaders provanställning.
Tjänstegrad: 40-100%. Vid mindre än 80% kommer arbetet ske i samarbete med fler ekonomer.
Arbetstid: Vid heltid: Måndag till fredag, 8 timmar per dag flextid inom kl 07:30-18:00. Allt arbete utförs på vårt kontor på Medborgarplatsen.
Tillträde: enligt överenskommelse

Vi tycker om hundar, så det går bra att ha med en snäll hund som får vara i ditt egna rum.

Vi tycker att det ska räcka med att arbeta maximalt 8 timmar per dag, så vi kommer aldrig beordra övertid.

Ansök: Skicka ett personligt brev med CV, gärna en kort video-presentation också, senast 31 mars.

Vi går igenom ansökningar löpande, så skicka gärna din ansökan så snart som möjligt. Varmt välkommen!

Liknande Jobb

Biofood Distribution Service Hantering AB logotyp
Sök jobbet
Ansök senast
31 mars 2024 (37 dagar kvar)

Om arbetsgivaren