BI Analytiker – TV4

BI Analytiker – TV4

Vill du vara med på den spännande resa som TV-branschen genomgår?

Är du en självgående, kommunikativ och analytisk person med leveransfokus? Då kan rollen som BI analytiker vara helt rätt tjänst för dig. Här får du möjligheten att vara en del av ett nyfiket team på TV4, Sveriges ledande kommersiella mediehus med en av Sveriges största streamingtjänster TV4 Play.

Är det här din nästa möjlighet?
TV-landskapet har förändrats och fortsätter att förändras. Användare får fler tjänster att välja mellan och ställer högre krav. Det innebär att vi ständigt utmanas i att utveckla vårt erbjudande för att möta användarnas behov. För att optimera både innehåll och tjänst jobbar vi som organisation mot att bli mer och mer datadrivna.

Det ställer krav på oss analytiker att förstå hur användarna konsumerar vårt innehåll på alla plattformar. Vi är ett team på 8 personer med olika analysroller som tillsammans stöttar organisationen med user research, rapportering, prediktiv analys och digitalanalys. Som BI analytiker har du många kontaktytor i organisationen, du jobbar nära innehåll och kanalledning och stöttar dem i deras dagliga arbete.

Det finns goda möjligheter att själv påverka rollens utformning, huvuduppgifterna som rollen omfattar är:
  • Utforma nya rapporter i takt med att mätningen av TV förändras samt aktivt effektivisera och förbättra befintlig rapportering
  • Löpande rapportering och uppföljning av tittandet, linjärt och digitalt
  • Adhoc analyser; stora som små, kan komma som förfrågningar från intressenter eller initieras av oss i analysteamet. En viktig del i rollen är att förstå och kunna förmedla storyn bakom data samt att föreslå åtgärder utifrån insikterna
Är det här du?
För att lyckas i rollen som BI analytiker tror vi att du:
  • har ett par års erfarenhet av att jobba med analys av TV, antingen på byrå, produktionsbolag eller mediebolag
  • har jobbat mycket i Excel, känner dig trygg med att skapa avancerade rapportmallar och utnyttjat många av möjligheterna att bearbeta och underlätta analys som Excel erbjuder. Stor fördel om du även arbetat i andra BI-system som Tableau, Power Bi eller Qlik Sense
  • trivs med att självständigt driva projekt och ta egna initiativ. Du är ansvarstagande, att leverera i tid och med hög kvalitet är en självklarhet för dig
  • har universitets- eller högskoleutbildning inom ekonomi, statistik eller motsvarande
  • är nyfiken och intresserad av storyn bakom siffrorna samt gillar att både gräva i data och att föreslå aktiviteter utifrån de insikter datan ger
  • har erfarenhet av att jobba med undersökningar är meriterande
Mer än bara ett jobb!
Oavsett vilket jobb du söker hos oss, ger vi dig verktygen och stödet du behöver för att styra din personliga utveckling. Vi vill hjälpa dig att utvecklas både på ett personligt plan och i din yrkesroll. Hos oss blir du en del av ett kreativt, motiverande och välkomnande företag där alla kan vara sig själva, med likvärdiga möjligheter att utvecklas. Vi respekterar människor och värdesätter mångfald. Förutom en attraktiv och inkluderande arbetsmiljö erbjuder vi flexibilitet och ett brett utbud av olika förmåner.

Intresserad?
Tveka inte att skicka in din ansökan om du vill bli en del utav vårt team! Om du vill veta mer om jobbet är du välkommen att kontakta mig på asa.wallin@tv4.se eller 073-785 40 17.

Vi ser fram emot din ansökan. För att kunna hantera dina personuppgifter på ett säkert sätt, ber vi dig att ansöka via vårt rekryteringssystem. Vi har inte möjlighet att ta emot ansökningar via e-post eller andra kanaler. Urval och intervjuer sker löpande, tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum. Sista ansökningsdatum är 2022-05-25.

Välkommen till TV4 - Home to your next big opportunity!
Mer info
Område Stockholms stad
Yrkesroll Administration, Media, Kultur & Design, Film, TV, Radio & Multimedia
Typ av anställning Heltid
Sista ansökningsdag 25 maj 2022 (8 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Vi är Nordens största kommersiella tv-bolag. TV4 och C More är ledande i utvecklingen av rörlig bild och digitaliseringen av tv-industrin med hjälp av kraften och styrkan i våra varumärken – och hos våra fantastiska medarbetare. Med en stor mängd tv-kanaler och andra tjänster, bjuder vi in hela Sverige till en tv-upplevelse i världsklass. Att ständigt vara relevanta, stå på användarnas sida och att vara en del av Sverige – det är några av våra viktigaste uppgifter.