Digitaliseringsstrateg till Sveriges Allmännytta

Digitaliseringsstrateg till Sveriges Allmännytta

Digitaliseringsstrateg, ansvarig för datadriven verksamhetsutveckling och digital transformation.

I takt med att efterfrågan från våra medlemmar ökar kring utökat stöd för sin verksamhetsutveckling genom kunskaper och insikter som grundas på lättillgängliga och bearbetade data som är enkel att samla in, dela och göra jämförbara mellan medlemmarna söker vi nu en Digitaliseringsstrateg till vårt team.

Detta är en helt ny roll där du får stor möjlighet att bygga något nytt och vara med och påverka. Samhällsansvar och samhällsintresse, det är vår identitet varför det är bra om du delar det med oss. Vi håller en balans mellan samhällsnytta och affärer. Du får vara med och bidra till att göra nytta för allmännyttan då vi har enorm påverkan med vår funktion och ett ökande medlemsantal.

Vi erbjuder dig en arbetsplats på en politiskt oberoende intresseorganisation där vi är 50 dedikerade medarbetare där var och en är expert på sitt område. Det gör oss till en arbetsplats som flödar av kompetens, där vi inspirerar varandra och utbyter erfarenheter i olika projekt och styrgrupper som följer våra och medlemmarnas behov av att utvecklas. Din arbetsplats blir i våra fina lokaler på Hornsgatan i Stockholm.

Välkommen in på hemsidan, där finns mycket att läsa om vad Sveriges Allmännytta gör. www.sverigesallmannytta.se

Rollen

Som Digitaliseringsstrateg på Sveriges Allmännytta är du en nyckelperson i att leda arbetet med att tillhandahålla medlemmarna väldefinierade och relevanta interaktiva rapporter och datamängder, i en stabil och driftsäker miljö, där medlemmarna själva kan fördjupa sig i data och delvis skapa sina egna rapporter.

En kunskapsbas ska skapas som möjliggör datadriven verksamhetsutveckling. Medlemmarna ska kunna mäta, jämföra och följa upp sin verksamhet till nytta för sin kvalitetsutveckling över tid.

Detta utgör ett nytt verksamhetsområde inom Sveriges Allmännytta där medlemmarna erbjuds stöd inom datadriven verksamhetsutveckling och vi ger dig möjlighet att skapa och forma din roll med stort eget inflytande.

Då syftet med insamlingen av datan till stor del handlar om att skapa nya medlemserbjudanden har du ett nära samarbete med affärsutvecklaren. Tillsammans arbetar ni såväl operativt som strategiskt för att skapa förutsättningar för nya medlemserbjudanden baserat på all den data som samlas in.

Du rapporterar till Administrativ chef och arbetar i ett team bestående av affärsutvecklare, digitaliseringsexpert, statistikansvarig samt IT-ansvarig.

Arbetsuppgifter i urval:
  • Projektleder en styrgrupp med fokus på den digitala, datadrivna affären där du samarbetar med administrativ chef för resursfördelning.
  • Ha ett övergripande kvalitetsansvar för data och statistik.
  • I samarbete med övriga teamet, ansvara för att data hämtas från externa källor.
  • Ansvara för hur inhämtade data ska hanteras.
  • Samarbeta med affärsutvecklaren med att ta fram nya tjänster och produkter till våra medlemmar.
  • Bidra med din expertis till ledningsgrupp och organisation.
  • I nära samverkan med medlemsföretagen skapa jämförelsetjänster mm
  • Ansvara för vissa av de tjänster som utvecklats av Digitaliseringsinitiativet (DI), som exempelvis applikationer för att matcha hyreskontrakt (med folkbokföring), rapportera farligt avfall och innovationsprogram.
  • Förvalta och utveckla bransch-api:et, fast API
Erfarenhet och Kompetens

Vi ser gärna att du har ett intresse för våra produkter och tjänster och kanske har du jobbat i en liknande bransch eller har ett allmänt intresse för allmännyttan. Du har några års erfarenhet av arbete som tex dataarkitekt, dataanalytiker eller datasamordnare där du har skaffat dig god erfarenhet av hur man lagrar data, analyserar data och även ”produktifierar” eller förädlar data.

Vidare har du:
  • Erfarenhet av datasamordningssystem.
  • Erfarenhet av integration av data och förstår vad integrationsplattformar kan göra. Kunna använda dig av öppna API:er och Open Source.
  • Gärna erfarenhet av GitHub.
  • Intresse för och gärna erfarenhet av att skapa affärsnytta av data
  • Erfarenhet av att driva projekt
  • Relevant utbildning inom data
  • Du talar och skriver svenska och engelska obehindrat
Du håller en hög servicenivå mot kollegor och kunder och har ett stort intresse för hur din roll bidrar till affären. Du har en god kommunikationsförmåga och kan tala data och digitalisering med ”icketekniker”. Du är en dedikerad person och tar dig an dina uppgifter och ansvarsområden med ansvar och engagemang.

Vill du läsa mer om API:er och källkod mm finns information på Allmännyttans utvecklingsportal: https://utveckling.allmannyttan.se/

Ansökan

Låter detta intressant? I denna rekrytering samarbetar vi med Valegro Rekrytering & Interim. Ansvarig Rekryteringskonsult är Erika Klatzkow, erika.klatzkow@valegro.se, tel. 0704-121950. Vänligen klicka på ”Sök denna tjänst” för att snabbt och enkelt skicka in din ansökan. Vi går igenom urvalet löpande så tveka inte att söka redan idag.

Valegro är ett nischat bolag som rekryterar chefer och specialister samt konsulterar i organisationsfrågor.

Med över 20 års erfarenhet av branschen har vi byggt upp ett stort nätverk av kandidater, konsulter och kunder. Vi hjälper även våra kunder i strategiska frågor kring försäljning och ledarskap.

För oss är långsiktighet och förtroende viktigt. I våra uppdrag har vi alltid kunden och kandidatens bästa för våra ögon och vi gör allt för att du som kund och kandidat ska känna dig trygg med vår kompetens, styrka i leverans och att vi har förstått ditt behov. Våra kunder och kandidater värdesätter vårt engagemang och den personliga
Mer info
Område Stockholms stad
Yrkesroll Data & IT, Administration, Koordinator, Marknadsföring
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Sista ansökningsdag 2 aug 2022 (35 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Sveriges allmännytta är en bransch- och intresseorganisation för över 300 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag. Vi bistår våra medlemmar med stöd och service i det dagliga arbetet i form av rådgivning, konsultstöd, kurser, nätverk och information så att de kan vara långsiktiga och konkurrenskraftiga aktörer på bostadsmarknaden. På så sätt bidrar vi gemensamt till en hållbar utveckling ekonomiskt, miljömässigt och socialt.

Medlemmarna finns över hela Sverige och är av mycket skiftande storlek med allt från 80 till 28 000 lägenheter. De är både lokalt och nationellt mycket viktiga aktörer på den svenska bostadsmarknaden.

Tillsammans äger och förvaltar företagen i Sveriges Allmännytta över 945 000 bostäder. Samlade totala bostadsyta är 60 miljoner kvadratmeter och företagens samlade lokalyta uppgår till cirka 15 miljoner kvadratmeter. Flertalet av de allmännyttiga bostadsföretagen är aktiebolag och ägs av kommunerna, som också utser medlemsföretagens styrelser.