Säkerhetsskyddshandläggare

Säkerhetsskyddshandläggare

Välkommen till en värd full av möjligheter!

Specialfastigheter är ett av Sveriges ledande fastighetsbolag. Vi är ett statligt ägt bolag som äger, förvaltar och utvecklar unika fastigheter som kännetecknas av säkerhet i framkant. Vår affärsmässiga och framåtriktade företagskultur bygger på säkerhet, närhet, långsiktighet och samverkan.

Vår organisation bygger på tre affärsområden - Kriminalvård, Försvar och rättsväsende samt Institutionsvård och övriga specialverksamheter. Fastighetsinnehavet har en lokalyta på drygt 1,1 miljoner kvadratmeter med ett marknadsvärde som uppgår till cirka 26 miljarder kronor. Vi är cirka 150 medarbetare och huvudkontoret är delat mellan Linköping och Stockholm. Utöver det har vi kontor i Lund, Göteborg, Örebro och Sundsvall.

2018 placerade vi oss högst i Nyckeltalsinstitutets mätning Attraktiv Arbetsgivarindex. Mätningen beskriver arbetsvillkoren i en organisation genom nio nyckeltal. Specialfastigheter har placering 1 av 235 medverkande organisationer.
Om tjänsten
Som säkerhetsskyddshandläggare är du ansvarig för administrativ handläggning av frågor som rör säkerhetsskyddad upphandling (SUA) med säkerhetsskyddsavtal inom Specialfastigheter. Du ansvarar för administrationen kring upprättande, uppföljning och avslutande av säkerhetsskyddsavtal. Utöver det inkluderar tjänsten även framställan av registerkontroller, rådgivning, intern utbildning och i förekommande fall biträde vid genomförande och uppföljning av företagskontroller när det gäller säkerhet.

Du genomför de aktiviteter som krävs för att en leverantör som ska ingå ett säkerhetsskyddsavtal ska kunna godkännas. I arbetet ingår att i nära samarbete med Specialfastigheters säkerhetsskyddschef följa upp och säkerställa efterlevnaden av de säkerhetsskyddsavtal och tillhörande säkerhetsskyddsinstruktioner vi har med en del av våra kunder. Du kommer även att vara ett stöd till andra enheter inom organisationen, exempelvis genom att vara behjälplig vid kontakter med våra leverantörer och entreprenörer i frågor som rör säkerhetsskyddslagstiftningen. I arbetet ingår också en del administrativt stöd till verksamheten när det gäller det systematiska säkerhetsarbetet rörande vårt fysiska skydd, exempelvis inbrott- och inpasseringstekniska lösningar, besökshanteringslösningar, kontakter med säkerhetsleverantörer, bevakningsbolag och en del övrig administration med koppling till vårt säkerhetsskydd.

Om dig
Du har minst gymnasial utbildning och vi ser gärna att du har relevant utbildning och praktisk erfarenhet inom säkerhetsområdet. Vidare ser vi att du har goda kunskaper om relevanta regelverk såsom lagar, förordningar och standarder inom säkerhetsområdet och särskilt kring säkerhetsskyddslagstiftningen. Det är meriterande om du har praktisk erfarenhet av arbetet med säkerhetskyddsavtal i offentlig verksamhet och ledningssystem för informationssäkerhet. Du har erfarenhet av att självständigt arbeta med administrativa arbetsuppgifter. För att lyckas i rollen behöver du ha goda IT-kunskaper och goda kunskaper i Office-paketet.

Vi söker dig som är en kvalitetsmedveten, strukturerad person med driv och engagemang som nu vill pröva något nytt för att utvecklas ytterligare. Då detta är en ny roll hos oss är det viktigt att du har förmåga att självständigt driva och utveckla processer och arbetssätt. Du har god förmåga att kommunicera i tal och skrift och kan tala inför grupp och i förekommande fall genomföra nödvändiga informationsinsatser. Arbetet ställer höga krav på integritet, flexibilitet, social kompetens samt god samarbetsförmåga. Som person tror vi att du är noggrann och har en analytisk förmåga. Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper.

Placering
Din placeringsort kommer att vara Linköping eller Stockholm, men då verksamhetens fastighetsbestånd är rikstäckande innefattar tjänsten en del resor och körkort för personbil är ett krav.

Tillträde
Enligt överenskommelse.

Ansökan
Välkommen med din ansökan! Sista ansökningsdag är 20 januari.

I och med att såväl vi som våra hyresgäster bedriver säkerhetskänslig verksamhet och med hänsyn till våra egna höga krav på säkerhet så utför vi en särskild säkerhetsbedömning, som utöver utdrag från Polisens belastningsregister också omfattar en säkerhetsintervju och drogtest. Tjänsten kommer att vara placerad i säkerhetsklass, vilket innebär att särskild personsäkerhetsbedömning och tillhörande registerkontroll kommer att genomföras enligt Säkerhetsskyddslagen (1996:627).

Fackliga företrädare
Akademikerföreningen, Sofia Nilsson, 010-788 62 48
Ledarna, Gustav Tidman, 010-788 62 53
Unionen, Lena Germundsson, tel. 010-788 62 40
SEKO, Roger Törngren, tel. 010-788 62 78
Mer info
Område Stockholms stad
Yrkesroll Administration, Säkerhet & Skydd
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Sista ansökningsdag 20 jan (4 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Välkommen till en värd full av möjligheter. Hos oss har du alla möjligheter att göra skillnad. Specialfastigheter är ett av Sveriges ledande fastighetsbolag. Vi är ett statligt ägt bolag som äger, förvaltar och utvecklar unika fastigheter som kännetecknas av säkerhet i framkant. Vår affärsmässiga och framåtriktade företagskultur bygger på säkerhet, närhet, långsiktighet och samverkan. Vi värdesätter våra medarbetares kompetens och hos oss erbjuds du varierande arbetsuppgifter, spännande utmaningar och ständig utveckling. Gemenskap och engagemang är det som hela tiden för oss framåt. Vår organisation bygger på tre affärsområden - Kriminalvård, Försvar & rättsväsende samt Institutionsvård & övriga specialverksamheter. Fastighetsinnehavet har en lokalyta på drygt 1,1 miljoner kvadratmeter med ett marknadsvärde som uppgår till cirka 21 miljarder kronor. Vi är 130 medarbetare och huvudkontoret är delat mellan Linköping och Stockholm. Utöver det har vi kontor i Lund, Göteborg, Örebro och Sundsvall.