Client Manager - Industry Team FMCG (Sales)

Client Manager - Industry Team FMCG (Sales)

Om Schibsted och SMS

Schibsted, ett av Nordens ledande mediehus, har ett stort fokus på den digitalisering som sker i samhället. Vi vill förse våra användare med högkvalitativa journalistiska produkter och användarvänliga digitala tjänster som lever upp till vår mission "Empowering people in their daily life". På Schibsted är vi journalister, visionärer, entreprenörer och idéskapare. Vi gillar förändring och hoppas kunna göra världen lite bättre, och livet lite enklare för våra användare, läsare och kunder både idag och i framtiden.

Schibsted Marketing Services (SMS) är ett centralt bolag inom Schibsted Sverige där vi har samlat annonsaffären för Schibstedbolagen (Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni, Omni Ekonomi, Blocket, Tv.nu, Klart, Godare)

Till SMS och till vårt Industry Team FMCG söker vi nu en talang som vill bidra till den bästa kundupplevelsen i mediebranschen och som vill jobba med en kvalitativ och innovativ annonsaffär för kunder inom Mat, Dryck, Läkemedel och Apotek. Flertalet spännande projekt och initiativ sker inom Schibsted som är direkt knutna till FMCG som industri för att säkerställa vår framtida tillväxt. Så kom och utvecklas med oss!

Vill du bli en del av mitt Industri team FMCG?

Teamet består av mig Cecilia Bjärkefur som närmaste chef och mina åtta fantastiska medarbetare som varje dag jobbar för att skapa affärsnytta för alla Schibsted´s bolag genom annons affären. I team FMCG har vi höga ambitioner, vi är inkluderande och peppiga mot varandra, vi arbetar självständigt och som vinnande team. Vi strävar alltid efter att bli bäst i klassen som rådgivare för våra kunder i nära och långsiktiga partnerskap. Vi har också väldigt roligt ihop, vilket sätter guldkant på vardagen!

Som försäljningschef är jag närvarande och har en inkluderande ledarstil där jag tror på stort eget ansvar men med stöd längs vägen. Ser du dig som en teamplayer, har positiv attityd, nyfiken på nya annonsprodukter, lätt att målstyra dig själv, eget driv, gillar att utvecklas, underhålla ditt kundnätverk samt lyssna in på kundens behov utifrån kommunikation så är du rätt person för teamet och mig!

Om rollen som Client Manager

Client Manager på SMS är en viktigt nyckelroll inom försäljning som ställer krav på projektledning både internt och externt mot kunder och byråer. Du är ytterst ansvarig för tillväxt på dina kunder och du har ett affärsmässigt förhållningssätt att utveckla dina kunder. Dels i kundens förståelse kring fördelarna av ett nära samarbete med Schibsted men också hur vi kan säkerställa kvalitativa kampanjer för att nå kundens målsättningar och KPI:er - med påvisad effekt!

Arbetsuppgifter och ansvarsområden:
  • Du har budget och tillväxtansvar för din kundportfölj
  • Du säkerställer strategisk och taktisk planering för givna kunder genom hela säljprocessen
  • Du har hög och proaktiv aktivitetsnivå
  • Du omsätter dina kunders utmaningar till relevanta och kvalitativa medielösningar genom hela vår produktportfölj såsom, Display, Video, Print, Poddar, Social, Linjär TV (Godare), Influencers och Content för att nämna några områden
  • Du koordinerar och sammanställer vårt kundspecifika erbjudande och tar intern hjälp av produktspecialister för att säkerställa affären
  • Du är inlyssnande på branschens behov och hur Schibsted kan jobba med affärsutveckling eller kundanpassade lösningar
  • Du bidrar till intäktsmöjligheter genom att ta ut nya produktnyheter till kunder
  • Du tycker det är självklart att dela erfarenheter och även ta del av och omsätta best practice
  • Du är nyfiken och tar ansvar för egen utveckling och kunskap inom mediebranschen generellt
  • Du är bidragande till att skapa Sveriges bästa team- och säljkultur
Personlig profil

För att lyckas behöver du ha en passion för annonsaffären och för relationsbyggande försäljning. Du är nyfiken på våra kunders behov, trender och insikter. Du har enkelt för att skapa bestående relationer oavsett sammanhang. Du är duktig på att koordinera och sammanställa kvalitativa medierekommendationer och har förmågan att få med dig människor, vara väl organiserad och ta hem affären!

Övrigt:
  • Önskvärd bakgrund: Universitetsexamen eller annan relevant utbildning
  • Önskvärd bakgrund: Minst 2 års relevant arbetslivserfarenhet av annonsförsäljning
  • Meriterande: Jobbat med kunder inom Mat, Dryck, Läkemedel och Apotek.
  • Meriterande: Jobbat med försäljning inom Video / TV
Vad kan vi erbjuda dig?

Vårt huvudkontor ligger mitt i City vid Kungsbron (Västra Järnvägsgatan 21) och där arbetar många drivna och kompetenta medarbetare med olika personligheter, kompetenser och erfarenheter.

SMS har under många år byggt ett starkt förtroende både internt och externt. Vi är en prisbelönt säljorganisation som vunnit "årets säljorganisation" på Stockholm Media Week flera år i rad. Ute hos våra kunder och byråer får vi höra ord som "digitalt i framkant", "hög service" och "transparenta". Internt av kollegor inom Schibsteds bolagen förekommer ord som "nyfikna", "höga krav", "kompetenta" .

Vill du senare gå vidare inom Schibsted så finns många karriärmöjligheter både i Sverige och övriga Norden.

Vill du bli del av detta team?

Skicka ett motiveringsbrev och ditt CV via vårt rekryteringssystem.

Sista ansökningsdag: 14/2 - Intervjuer sker löpande

Anställningsform: Heltid

Tillträde: Enligt överenskommelse, under mars månad 2021

Varmt välkommen med din ansökan!
Mer info
Område Stockholms stad
Yrkesroll Försäljning, Key Account Manager
Typ av anställning Heltid
Sista ansökningsdag 14 feb 2021 (20 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Schibsted Marketing Services (SMS) är Schibsted 's säljorganisation i Sverige och Norge. I Sverige representerar vi Schibsted och alla de bolag som har en primär annonsaffär, nämligen Aftonbladet, Blocket, Klart.se, Omni, Omni Ekonomi, SvD och Tv.nu. SMSs vision är att skapa kundnytta och köpupplevelser i världsklass. Vår produktavdelning har branschledande kunskap inom content marketing, rörlig bild, print, mobilt och voice, samt den senaste annonstekniken.