Talent Acquisition partner - redaktionella tjänster till Aftonbladet, SvD och Omni

Talent Acquisition partner - redaktionella tjänster till Aftonbladet, SvD och Omni

Hej,

Har du en passion för människor, rekrytering och media? Vill du jobba med några av Sveriges största nyhetsmedier, som genom oberoende journalistik bidrar till vårt demokratiska samhälle? Om ja, fortsätt gärna läsa så hoppas jag att vi hör ifrån dig.

Jag heter Lena Berlin Stålhammar och jag jobbar på Schibsted, ett bolag som enligt mig själv är helt fantastiskt. Förhoppningsvis har du hört talas om oss, men om inte så är jag ganska säker på att du känner till några av våra varumärken såsom Aftonbladet, Lendo, Prisjakt, Omni, SvD, Blocket och många många fler.

Jag är ansvarig för Talent Acquisition och har ett team på 10 briljanta människor som jobbar med rekrytering och Employer Branding i Stockholm, Oslo, Gdansk och Krakow. Vi är länken mellan kandidaten och rekryterande chef, och vi tror att genom att ge dem båda bästa möjliga upplevelsen, skapar vi ett värde till vår organisation och till vår affär.

Vi vill nu förstärka vårt team med en person som ska rekrytera de allra bästa medarbetarna till Svenska Dagbladet, Aftonbladet och Omni! Du kommer främst att jobba med rekrytering till redaktionella tjänster d.v.s reportrar, redaktörer och redigerare.

Du kommer att driva rekryteringsprocesser från start med rekryterande chef till intervju och testning med målet att få rätt kandidat på plats. Du kommer att ha ett nära samarbete med rekryterande chefer, inte bara i själva rekryteringen utan också när det gäller att vara en rådgivare och en specialist. Du kommer även att, tillsammans med dina kollegor, hålla i utbildningar inom rekrytering och Employer Branding.

Några exempel på arbetsuppgifter:
  • Självständigt driva rekryteringsprocessen från start till mål, från att sätta en kravprofil, annonsering, urval och intervjuer, till uppföljning med chef och medarbetare.
  • Vara en rekryteringspartner där du stöttar rekryterande chefer under hela processen.
  • Arbeta med chefer och deras team för att förstå deras behov och de tidsramar som finns.
  • Arbeta förebyggande genom att utveckla och underhålla ditt nätverk av potentiella kandidater.
  • Intern rekrytering - vara ett bollplank till våra medarbetare i sin karriär på Schibsted.
  • Representera Schibsted och vara en ambassadör på mässor, events och andra nätverksforum.
  • Vara kreativ och tänka utanför ramarna inom Employer Branding.
  • Samarbeta med teamet och andra intressenter för att utveckla vår expertis och se till att vi alltid utvecklas.
  • Håll dig uppdaterad på trender inom Talent Acquisition och framtidens journalister.
Och det här är vem jag tror att du är:

Du har minst ett par års erfarenhet inom rekrytering och/eller bemanning. Du är van att jobba i ett högt tempo och trivs att lösa problem med kort varsel.

Du har en hög servicenivå, dvs du gör alltid ditt bästa för att möta de önskemål som finns, dock är det viktigt att du också kan markera och säga ifrån när det behövs.

Du har mycket god kommunikationsförmåga både i tal och skrift, och trivs att samarbeta med människor i olika delar av organisationen.

Mer än något annat ser du ditt jobb mer som en passion än ett jobb. Du älskar att ha roligt på jobbet, att säga vad du tycker och att tänka utanför ramarna. Du drivs av att ständigt utmana och utveckla såväl dina kollegor, dina chefer, dig själv och sättet vi gör saker på. Du har ett genuint intresse för media, nyheter och digitala miljöer och är givetvis en läsare av SvD, Omni och Aftonbladet.

Du kommer att ha stor frihet när det handlar om hur, när och var du sköter ditt jobb, men med det kommer också ett stort ansvar.

Ska bli kul att höra ifrån dig!

Som en del av denna process kommer vi att göra en bakgrundskontroll på slutkandidat.
Mer info
Område Stockholms stad
Yrkesroll HR & Personal, Rekrytering
Typ av anställning Heltid
Sista ansökningsdag 5 maj 2019 (14 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Schibsted Media står för en lång och stolt publicisttradition, som går tillbaka till 1800-talet första hälft, men också för digital innovation och modernt entreprenörskap. Schibsted Media är en oberoende division och i den ingår bland annat varumärken som VG, Aftonbladet, Aftenposten, Svenska Dagbladet, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Fædrelandsvennen samt sju lokala norska dagstidningar.

Affärsområdet Schibsted Growth ingår också i denna mediadivision med digitala start- och tillväxtföretag som Lendo, Price Hunt, Let's Deal, Bynk, Fronteer Solutions och Kickback. Growth letar alltid efter smarta företagare med ambitiösa idéer och skalbara affärsmodeller - som vill "empower people in their daily life" i linje med Schibsteds uppdrag.

Schibsted Media grundades som en separat division i slutet av 2017 har 3500 anställda i Norge, Sverige och Polen.