Communications Specialist, Public Policy, Schibsted

Communications Specialist, Public Policy, Schibsted

Vilken typ av person önskar/söker vi till teamet - och varför?

Med Schibsteds ledande digitala position i mediebranschen i Norden är det viktigare än någonsin att vi är medvetna om vårt ansvar och bidrar till den viktiga diskussion som nu pågår om bland annat demokrati, konkurrensfrågor och digitala marknader. Schibsteds mål är att ha en tydlig och ledande röst i samhällsdebatten. Vi söker därför en kommunikatör som kan hjälpa till med utvecklingen av bolagets kommunikation. Extern synlighet, och intern förankring. Personen vi söker kommer att jobba nära både Schibsteds övriga kommunikationsteam i Sverige och Norge, och med vår public policy-avdelning.

Detta kännetecknar vad du brinner för - rent professionellt
  • Du har intresse och erfarenhet av att analysera omvärldsförändringar, och du följer noggrant samhällsdebatten på nationell och internationell nivå. Du har också mycket god kunskap om mediebranschen.
  • Du älskar att skriva, och har en vass penna och god stilistisk förmåga, som kan nå både hjärta och hjärna hos våra användare och medborgarna, men också hos politikerna.
  • Du kan skriva både underlag och debattartiklar, på flytande svenska och engelska, men också vara kreativ runt vilka andra verktyg och aktiviteter vi bör genomföra för att kunna bidra till att Schibsted når sina mål för vårt public policy-arbete.
Detta kännetecknar vem du är och hur du jobbar
  • Team player. Du är diplomatisk och samarbetande. Som ett team hjälper vi varandra alltid när det behövs.
  • Lösningsorienterad. Du har en "can-do" attityd, även när tempot är högt och det är mycket att göra.
  • "The devil's advocate". Du vågar utmana och ställa frågor om du ser att vi behöver förändra eller förbättra hur vi arbetar, för att nå våra mål.
  • Effektiv och fokuserad. Du kan hantera många olika projekt och uppgifter samtidigt, utan att för den delen tappa fart eller bli slarvig.
  • Strategisk och operativ. Du har ett strategiskt mindset, men en operativ handlingskraft.
  • Självständig och självgående. Du sitter inte passivt och väntar på en lista med saker att göra, utan tar proaktivt initiativ och får värdefulla saker att hända. Därför är du också "ute på fältet" en hel del.
  • Pålitlig. Du gör alltid de saker du säger att du ska göra.
Vad vi kan erbjuda
  • Du får stor frihet, och möjlighet att påverka din egen arbetsdag och ditt arbetsflöde - och vilka åtgärder och aktiviteter som behöver genomföras för att vi ska uppnå våra ambitioner för kommunikationsarbetet inom public policy.
  • Du får jobba med många duktiga och engagerade kollegor som är lyhörda för dina inspel och din feedback.
  • Du får vara med och stärka public policy-arbetet i Schibsted, och ha korta beslutvägar till den högsta ledningen.
  • Du får arbeta i en trevlig arbetsmiljö i moderna och klimatsmarta lokaler i centrala Stockholm.
Vi är även öppna för att diskutera deltid med de rätta kandidaterna.

Välkommen med din ansökan!

Vid frågor kontakta Karin Pettersson, Director of Public Policy

karin.pettersson@schibsted.com, eller

Camilla Kim Kielland, Director of Communications

camilla.kim.kielland@schibsted.com
Mer info
Område Stockholms stad
Yrkesroll Marknadsföring, PR & Kommunikation
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Sista ansökningsdag 25 nov (8 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Schibsted Media står för en lång och stolt publicisttradition, som går tillbaka till 1800-talet första hälft, men också för digital innovation och modernt entreprenörskap. Schibsted Media är en oberoende division och i den ingår bland annat varumärken som VG, Aftonbladet, Aftenposten, Svenska Dagbladet, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Fædrelandsvennen samt sju lokala norska dagstidningar.

Affärsområdet Schibsted Growth ingår också i denna mediadivision med digitala start- och tillväxtföretag som Lendo, Price Hunt, Let's Deal, Bynk, Fronteer Solutions och Kickback. Growth letar alltid efter smarta företagare med ambitiösa idéer och skalbara affärsmodeller - som vill "empower people in their daily life" i linje med Schibsteds uppdrag.

Schibsted Media grundades som en separat division i slutet av 2017 har 3500 anställda i Norge, Sverige och Polen.