Matkanalen och Schibsted Marketing Services söker Kommersiellt ansvarig

Matkanalen och Schibsted Marketing Services söker Kommersiellt ansvarig

Under 2020 lanseras en ny TV-kanal på linjära och digitala plattformar i Sverige. Matkanalen ska vara ett dedikerat erbjudande till foodies i alla åldrar. Matkanalen lanserades i Norge 2015 och har lyckats mycket bra på sin marknad. Kanalen kommer sända en kombination av internationella matprogram från hela världen och nya, svenska matprogram för att inspirera hemmaköket på alla nivåer.

Matkanalen lanseras av Schibsted Sverige och kommer att samarbeta tätt med kommersiella tjänster hos Aftonbladet och andra Schibsted-publikationer och tjänster.

Matkanalen söker nu efter en kommersiellt ansvarig med hög drivkraft för att presentera kanalen och uppstarten av kanalen på den svenska annonsmarknaden. Tjänsten kommer att vara anställd av Schibsted Marketing Services i Stockholm. Trivs du i sälj- och marknadsnära roller där din verktygslåda inom mediesälj, start-ups, TV och konceptutveckling kommer till stor användning? Har du dessutom intresse av reklam och innehållsmarknadsföring inom branscher såsom dagligvaruhandel, resa och FMCG? Då bör du läsa vidare!"

Dessa kommer du jobba med:

Du kommer att tillhöra ett team med affärsutvecklare och rapporterar till Head of Business Development Tailor Made Solutions. Du kommer samtidigt att jobba nära Matkanalens norska kollegor för att dela erfarenheter och finna synergier mellan marknaderna. I rollen läggs mycket fokus på att inspirera och utbilda kollegorna på annonsavdelningen såväl som att göra sambesök med säljare hos kund, medie- och reklambyråer.

Vi erbjuder dig en tjänst som verkligen premierar kreativitet, eget driv och samarbete.

Arbetsbeskrivning och ansvarsområden:
  • Utveckla nya intäktsmöjligheter för Matkanalen och Matkanalens kommersiella samarbeten med andra Schibsted-varumärken och kanaler
  • Etablera och utveckla relationer med kunder och deras rådgivare
  • Strategisk och taktisk planering av verksamheten
  • Inspirera och utbilda säljare och kunder
  • Säkerställa mätbar effekt i det som går ut till kund
  • Göra konkurrent- och omvärldsanalys
  • Delta i annonsavdelningens avdelningsmöten och andra viktiga aktiviteter.
Utbildning/arbetslivserfarenhet:
  • Högskoleutbildning eller motsvarande inom försäljning/marknad/analys
  • Hög förståelse för linjär-tv samt digital förståelse och kompetens
  • Minst 2 års erfarenhet av försäljning inom media, med goda resultat
  • Duktig på att kunna balansera strategiska och operativa arbetsuppgifter i ett arbetsklimat med högt tempo och korta deadlines
  • Van vid att driva många projekt parallellt, jobba såväl individuellt som i större team kring affärer och kunder
  • Högt engagemang och drivkraft
  • God kunskap i Keynote, Excel och Word
Vill du bli en av oss?

Vi kommer att intervjua löpande för denna position, så om du känner att du vill vara en del av vårt team, kontakta oss gärna!

Vid frågor om tjänsten, kontakta;

Helen Orselius

Senior Strategy & Business Developer

+46 (0)72-507 74 84

I denna rekrytering gör vi bakgrundskontroller på slutkandidat.
Mer info
Område Stockholms stad
Yrkesroll Försäljning, Försäljningschef
Typ av anställning Heltid
Sista ansökningsdag Idag (0 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Schibsted Marketing Services is our new common advertising organization across Norway and Sweden. Advertising plays a central role for the common News Media strategy and our goal is to strengthen the advertising position across our two markets. To succeed with our strategy we need to focus on both market responsiveness in our country markets and collaborate for scale across the two countries.