Treasury Front Office Specialist till Skanska Financial Services AB

Treasury Front Office Specialist till Skanska Financial Services AB

Skanska Financial Services AB är Skanskas finansfunktion och en del av huvudkontoret i Stockholm. Treasury ansvarar för finansiering och likviditet inom Skanskakoncernen och hanterar risker som är hänförliga till koncernens verksamhet, som ränte-, valuta- och råvarurisker. Treasury fungerar också som koncernens internbank och arbetar proaktivt och med hög grad av service mot affärsenheter och projekt.

Om tjänsten

Front Office teamet, som består av tre personer, söker nu en ny medarbetare med erfarenhet av valutahandel. Rollen är bred och innefattar bland annat följande ansvar och arbetsuppgifter:
  • Rådgivning till affärsenheter och större projekt gällande finansiella risker (valutor, räntor, råvaror)
  • Analysera och hantera valuta- och ränteriskexponeringar
  • Genomföra finansiella transaktioner
  • Likviditetshantering
  • Delta i finansieringsaktiviteter, t ex företagscertifikat och obligationer
  • Driva och utveckla treasurys processer och rutiner och ha en aktiv roll i vår strävan att alltid leverera kvalité och hög kompetens
  • Övervakning och analys av finansmarknaden
  • Rapportering och analyser till Skanskas ledning och andra interna intressenter
  • Delta i och utveckla nätverk och bankrelationer
Arbetet sker i nära samarbete med Back Office och Middle Office och totalt består Treasury av tolv medarbetare.

Din bakgrund

Vi söker dig som har relevant akademisk examen och ca 3-5 års erfarenhet av valuta- eller räntehandel från corporate treasury eller bank.

Du har goda kunskaper inom treasury system och har gärna varit med och drivit projekt/utvecklingsarbete kopplade till system och tekniska verktyg. Du ser utveckling av processer och arbetssätt som en naturlig och stimulerande del av arbetet. Dina Excel-kunskaper är utmärkta liksom din förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.

Dina egenskaper

Du tar egna initiativ och ansvar för dina leveranser och arbetsuppgifter. Du trivs i en serviceinriktad och prestigelös verksamhet där du får möjlighet att kommunicera med många olika intressenter. Du skapar förtroende och bygger framgångsrikt starka relationer såväl internt som externt. Vidare ser vi givetvis gärna att du har ett stort intresse för makroekonomi och finansiella marknader och har en stark analytisk förmåga.

För att lyckas i rollen behöver du vara analytisk, duktig på att planera och prioritera och tycka om ordning och reda. Som person är du drivande samt inkluderande och har ett flexibelt och problemlösande förhållningssätt.

Skanska Financial Services erbjuder en arbetsplats som karaktäriseras av ett öppet, positivt och prestigelöst arbetsklimat, samarbete och hög kompetensnivå.

Om Skanska

Skanska är en världsledande aktör inom bygg och projektutveckling på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Med utgångspunkt i bolagets värderingar vill Skanska bidra till ett bättre samhälle. Skanska erbjuder innovativa och hållbara lösningar för såväl enkla som komplexa uppdrag. Koncernen har cirka 33 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2019 uppgick till 160 miljarder kronor.

Ansökan

I denna rekrytering samarbetar Skanska med SJR. Vill du veta mer om tjänsten innan du söker är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Sara Borgeström på 070-471 59 14. Då vi arbetar med löpande urval ser vi gärna att du skickar in din ansökan så snart som möjligt.

Varmt välkommen med din ansökan!
Mer info
Kontaktperson Sara Borgeström
Telefon 070 471 59 14
Område Stockholms stad
Yrkesroll Bank, Finans & Försäkring, Bank & Finans
Typ av anställning Heltid
Sista ansökningsdag 16 feb 2021 (23 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

SJR är specialiserat på rekrytering och konsultverksamhet inom ekonomi, bank och finans samt karriärvägledning vid omstruktureringar. Vårt arbete kännetecknas av kvalitet, nytänkande och personligt engagemang.