Redovisningsekonom till internationellt bolag i Sätra

Redovisningsekonom till internationellt bolag i Sätra

Om tjänsten

Vill du vara delaktig i att effektivisera och digitalisera processer och arbetssätt på ett företag som växer i en internationell miljö? Vill du arbeta i en bred och varierad roll där du får vara med och påverka? Då kan det här vara tjänsten för dig!

Till vår kund söker vi en driven och självgående Redovisningsekonom med huvudansvar för kundfakturaprocessen. Som Redovisningsekonom blir du en del av moderbolagets ekonomifunktion bestående av fem medarbetare och är en del av koncernens globala ekonomiteam. Du rapporterar till Ekonomichefen. Företaget sitter i trevliga lokaler i Sätra tillsammans med sammantaget cirka 140 medarbetare.

Rollen innebär ansvar för hela flödet inom kundfakturaprocessen, såsom kundfakturering, inbetalningar, påminnelser och krav samt tillhörande månadsavstämningar. Arbetet innebär mycket kommunikation med kunder, i huvudsak utländska, men även internt inom koncernen, framför allt funktionerna för Marknad, Kundorderadministration och Kundreklamation. Tjänsten innebär även ett övergripande ansvar för att samordna och driva ständiga förbättringar av kundfakturaprocessen i hela koncernen som en del i Order-To-Cash-processen (O2C). Rollen som Redovisningsekonom innebär även att du till en viss del kommer att arbeta med leverantörsfakturaprocessen. I huvudsak med att skanna in, verifiera, matchning mot inköpsorder, kontera och distribuera leverantörsfakturor med hjälp av det elektroniska fakturahanteringssystemet MediusFlow samt framtagande av betalningsförslag i olika valutor. En annan medarbetare inom ekonomifunktionen har huvudansvaret för leverantörsfakturaprocessen.

Ditt huvudsakliga ansvar i rollen som Redovisningsekonom innefattar:
  • den dagliga kundfaktureringen i bolaget av utleveranser i nära samarbete med funktionen för Utleverans och säkerställa och bevaka den automatiska distributionen av kundfakturor till kunder via affärssystemet
  • daglig bokföring av kundinbetalningar i olika valutor
  • daglig bokföring av leveransutbetalningar i olika valutor
  • löpande bevakning och uppföljning av förfallna kundfakturor (åldersanalyser) inklusive utskick av betalningspåminnelser till kunder
  • avstämning av kundreskontra och andra kundrelaterade balanskonton, t ex förskott från kunder och osäkra kundfordringar
  • avstämning av bankkonton i olika valutor
  • Vara Marknadsfunktionen behjälplig vid uppdatering av kundregister
  • kontaktinformation för kundfakturering och annan information för ekonomisk styrning, betalning och rapportering.
  • driva och vidareutveckla kundfaktura- och betalningsprocesser.
  • delta i månads- och årsbokslut med ansvar för avstämning av vissa balanskonton
Du välkomnas till en verksamhetsnära och drivande ekonomiavdelning där alla tar ansvar för sitt arbete, men samtidigt stöttar varandra enligt värdegrunden "Laget före jaget".

Din bakgrund

Du har minst gymnasieutbildning inom ekonomi och minst 5 års erfarenhet från rollen som reskontraansvarig, ekonomiassistent eller redovisningsekonom. Vidare är det ett krav med erfarenhet av arbete i en internationell koncern och att du har goda kunskaper i engelska, och svenska, både i tal och skrift. Du har en mycket god systemvana och erfarenhet av affärssystem, gärna Microsoft Dynamics Ax/Dynamics 365 och MS Office program. Det är meriterande om du har eftergymnasial utbildning inom ekonomi samt har erfarenhet från tillverkningsindustrin.

Som person är du prestigelös, utåtriktad, initiativrik och har en hög arbetsmoral. Vi söker dig som trivs i ett bolag med högt tempo där det händer mycket. Då du kommer att ha mycket interna och externa kontakter ser vi gärna att du är en kommunikativ person som är lätt att samarbete med.

Ansökan

För mer information är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Karin Van Egeraat på 070 4715908. Vi gör urval och intervjuar löpande. Notera att vi tyvärr inte tar emot ansökningshandlingar via e-post.

I det fall den sökta tjänsten medför ekonomiskt ansvar kommer en kreditupplysning att genomföras avseende slutkandidaten.

Varmt välkommen med din ansökan!

För information om hur vi behandlar dina personuppgifter se vår integritetspolicy: https://sjr.se/gdpr/integritet.
Mer info
Kontaktperson Karin Van Egeraat
Telefon 070-4715908
Område Stockholms stad
Yrkesroll Ekonomi, Redovisningsekonom
Typ av anställning Heltid
Sista ansökningsdag 9 juli 2022 (52 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

SJR är specialiserat på rekrytering och konsultverksamhet inom ekonomi, bank och finans samt karriärvägledning vid omstruktureringar. Vårt arbete kännetecknas av kvalitet, nytänkande och personligt engagemang.