General Ledger Accountant till Nynas

General Ledger Accountant till Nynas





Nynas är ett annorlunda oljebolag - vi vill nyttja olja, inte elda upp den.


Med omkring 1 000 medarbetare, produktionsanläggningar i Europa och kontor i över 30 länder, är Nynas inriktat på att forska om, producera och leverera nafteniska specialoljor och bitumen till en växande global marknad. Tillsammans med våra kunder har vi kunskapen att hitta nya tillämpningar och möta nya utmaningar som kan hjälpa till att forma vårt samhälle.

Vi utvecklar olja vidare för att skapa värde för våra kunder och den värld vi lever i.

Nynas söker en General Ledger Accountant till huvudkontoret i Johanneshov. Som General Ledger Accountant ansvarar du för huvudboken och redovisningsrelaterade processer för dotterbolagen i Finland, Norge och Danmark. Du samarbetar med och supporterar lokalkontoren i frågor rörande exempelvis reskontra, anläggningstillgångar, löneutbetalningar, momsdeklarationer och redovisning av leasingavtal enligt IFRS 16. Du sammanställer och rapporterar månadsbokslut samt upprättar årsredovisning och skattedeklarationer, med hjälp av lokala revisorer. Redovisningsteamet består av 7 personer och tjänsten innebär en spindeln-i-nätet-roll där du samarbetar med momsexperter, skattespecialist och andra kollegor samt har extern kontakt med skattemyndigheter och lokala revisorer.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
  • Anläggningstillgångar/CAPEX
  • Momsrapportering, intrastatrapportering, deklarationer, källskatt, sociala avgifter och miljöavgifter
  • Löpande redovisning
  • Avstämningar och månadsbokslut
  • Rapportering månadsbokslut
  • Analys av redovisning kopplat till löner och pensioner
  • Ansvarig för upprättandet av årsredovisning och inkomstskattedeklarationer
  • Supportera lokala kontoren i redovisningsrelaterade frågor
Det här är tjänsten för dig som har arbetat inom redovisning sedan tidigare och är redo för din nästa utmaning. Du välkomnas till en positiv arbetsplats och en intensiv vardag hos en väletablerad och internationell samhällsbyggare!

Lämplig bakgrund

Vi söker dig som har arbetat minst 4 år inom redovisning och har en gedigen kunskap inom redovisning och bokslut. Du har hanterat kvalificerade redovisningsfrågor såsom avstämningsanalys inför bokslut, årsredovisningsarbete och/eller haft totalansvar över redovisningen för mindre bolag sedan tidigare. Vi ser gärna att du har arbetat inom industri, bygg eller annan relevant bransch, men det är inget krav. Du har en god förmåga att samordna och samarbeta med kollegor och trivs i en roll med nordiska kontakter. Du har systemvana och är lättlärd i ekonomisystem- och program. Du har särskilt goda kunskaper i Excel. Du är flytande i såväl svenska som engelska i tal och skrift. Koncernspråk är engelska.

Som person är du van att arbeta självständigt med stort eget ansvar, men trivs också i ett litet team där man hjälps åt. Du är nyfiken och analytisk på ett sätt som gör att du ser och löser problem samt tar initiativ till nya idéer under en föränderlig tid på företaget. Vidare är du - precis som dina kollegor - positiv och prestigelös.

Intresserad?

Detta är en direktrekrytering med anställning hos Nynas. Nynas tillämpar 6 månaders provanställning. Start för tjänsten så snart som möjligt med hänsyn till eventuell uppsägningstid. I denna rekryteringsprocess samarbetar Nynas med SJR. Urval och intervjuer sker fortlöpande och vi rekommenderar dig därför att skicka in din ansökan så snart som möjligt. Om du har frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryterare Simon Jordal/Recruitment Consultant.

Tänk på att din ansökan inte ska innehålla uppgifter kring hälsa, medborgarskap, sexuell läggning eller medlemskap i fackförening. Notera även att vi tyvärr inte kan ta emot CV via e-post. Varmt välkommen med din ansökan!

För information om hur vi behandlar kandidaters personuppgifter se vår integritetspolicy.

Titel: General Ledger Accountant
Mer info
Område Stockholms stad
Yrkesroll Ekonomi, Redovisningsekonom
Typ av anställning Heltid
Sista ansökningsdag 20 juni 2020 (24 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

SJR är specialiserat på rekrytering och konsultverksamhet inom ekonomi, bank och finans samt karriärvägledning vid omstruktureringar. Vårt arbete kännetecknas av kvalitet, nytänkande och personligt engagemang.