Ekonomiansvarig till Fondab

Ekonomiansvarig till Fondab

Fondab är ett PE-ägt fintech bolag med tillväxtfokus som möjliggör för andra aktörer att erbjuda sina sparare en enkel, digital tjänst för fondsparande utan att investera i egna system. Fondab erbjuder tekniska lösningar för fondhandel, depå- och slutkundshantering för fondbolag, värdepappersbolag och andra aktörer. Fondab äger och driver Sveriges största fondhandelsplats Fondmarknaden.se och vår passion är att göra fondsparande tillgängligt för alla och lönsamt för fler. Fondab sitter centralt mitt i city på Kungsgatan och är idag ca 20 anställda.

Lockas du av att utmana gamla mönster, sätta struktur och ta ansvar för helheten? Då kan rollen som Ekonomiansvarig till Fondab vara din nästa utmaning!

I rollen som ekonomiansvarig kommer du att vara VD:s högra hand och arbeta med allt från löpande bokföring till månads- och årsbokslut och rapportera till styrelsen. Vi söker driven redovisningsekonom eller dig som idag sitter på en liknande roll med helhetsansvaret för ekonomin. Du kommer ha ett nära samarbete med moderbolaget MFEX Finance avdelning.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:
  • Löpande bokföring & bokslut
  • Kundinbetalningar, påminnelser och kravhantering
  • Leverantörsbetalningar
  • Rapportering till VD, COO och moderbolaget
  • Skattedeklaration och momsavstämningar
  • Månads- årsbokslut
  • Årsredovisning & delårsrapport
  • Lön - se till att lönefilerna är korrekta och hantera kontakten med den outsourcade lönebyrån
  • Förenkla och förbättra processer och rutiner
Du kommer att vara själv i ekonomifunktionen och erbjuds ett omväxlande arbete med ett helhetsansvar för ekonomin. Fondab omsätter i dag cirka 30 miljoner och du kommer stötta VD och har en central roll i bolaget.

Din bakgrund

För att lyckas i rollen tror att du har en akademiskutbildning inom ekonomi med några års erfarenhet av arbete som exempelvis redovisningsekonom eller ekonomiansvarig på mindre företag. Meriterande om du tidigare har arbetat inom finansiella tjänster från bank, fond- eller värdepappersbolag. Vi söker dig som haft ansvaret för helheten med alltifrån det löpande till styrelserapportering. Fondab arbetar i Navison som ekonomisystem, så har du erfarenhet av detta system är det meriterande. Det viktigaste är att du har god systemvana.

Du kommunicerar obehindrat både på svenska och engelska i tal och skrift. Dina Excel kunskaper är goda och du är en van användare av Office-paketet.

Vem är du?

För att vara framgångsrik i denna roll är det viktigt att du är prestigelös, drivs av att stötta VD och ha koll på siffrorna. Som person är du stresstålig, fokuserad, öppen och tycker om att ha många sociala kontakter. Du gillar med att arbeta i ett högt tempo, ta egna initiativ, ge service och är lösningsfokuserad. Rollen kräver att du är noggrann då Fondab är en reglerad verksamhet med rapportering till Finansinspektionen. Fondab är ett mindre bolag och det är viktigt att du är prestigelös och har rätt "mindset". Det är viktigt att du tycker att ständig utveckling och förändring av rutiner och arbetssätt är en del av ditt arbete.

Om MFEX gruppen och Fondab

MFEX och Fondab är svenskgrundade fintechbolag som är ledande i norden med automatiserade fondlösningar. Vår verksamhet grundar sig i en innovativ B2B handelsplattform for automatiserad fondhandel som ligger i framkant i branschen. Precis som många kända svenska startups har vi lyckats penetrera en tidigare statisk marknad med våra moderna lösningar. Detta möjliggör en expansion för Fondab som nu stärkts ytterligare då Nordic Capital - ett investmentbolag känt för att utveckla företag inom teknik och finans - nyligen investerat i MFEX gruppen.

Fondab´s affärsidé är att öka tillgängligheten av fonder samt möjligheten till bättre affärer för våra kunder (B2B & B2C). Eftersom vår affär ökat markant de senaste åren har vi rekryterat fler medarbetare som vill hänga med på vår resa och utveckla Fondab vidare, är du vår nästa kollega?

Ansökan

I denna rekrytering har Fondab valt att samarbeta med SJR. För mer information är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Therese Kraft på 08-407 55 14. Vi intervjuar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut. Sista ansökningsdag är 2019-10-20.

Tänk på att din ansökan inte ska innehålla uppgifter kring hälsa, medborgarskap, sexuell läggning eller medlemskap i fackförening.

Notera även att vi tyvärr inte kan ta emot CV via e-post.

Titel:Ekonomiansvarig
Mer info
Område Stockholms stad
Yrkesroll Ekonomi, Ekonomichef
Typ av anställning Heltid
Sista ansökningsdag 22 nov 2019 (32 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

SJR är specialiserat på rekrytering och konsultverksamhet inom ekonomi, bank och finans samt karriärvägledning vid omstruktureringar. Vårt arbete kännetecknas av kvalitet, nytänkande och personligt engagemang.