Risk controller till försäkringsverksamheten inom SEB

Risk controller till försäkringsverksamheten inom SEB

SEB är en ledande nordeuropeisk finansiell koncern med internationellt perspektiv. Vi tillhandahåller finansiella tjänster för företag, institutioner och privatkunder.Vi är en stor organisation med många områden där medarbetare kan driva eller stödja vår kärnverksamhet. Har du ett entreprenöriellt tankesätt, passion för lärande, en naturlig samarbetsförmåga och vill vara en del av en positiv kraft i samhället? Då har du möjlighet till en lång och spännande karriär här hos oss. Vill du vara en del av SEB? Vill du arbeta i en intressant och omväxlande roll med riskanalys och arbete kring olika regelverk? Då kan det här jobbet vara något för dig! Nu söker vi en Risk controller till pensions- och försäkringsverksamheten inom SEB med placering i Arenastaden i Stockholm. Risk Control är ansvariga för att identifiera, övervaka, analysera och rapportera väsentliga risker inom försäkringsverksamheten. Detta innefattar främst marknadsrisk, motpartsrisk, likviditetsrisk samt operationella risker. Vi är också i hög grad involverade i arbetet kring Solvens 2-regelverket. Risk Control är del av andra försvarslinjen inom SEB. Vad du kommer att göra
Som Risk Controller för försäkringsverksamheten på SEB ingår följande arbetsuppgifter * analys och rapportering av finansiella risker relaterade till pensions- och försäkringsverksamheten * analys och övervakning från ett regelmässigt perspektiv med primärt fokus på ramverken för Solvens 2 och IORP2 samt visst arbete med tillhörande kvantitativa modeller* arbete med IT-relaterade frågeställningar inom risk- och kapitalkravsområdetDetta är en spännande möjlighet som ger dig en stor bredd i arbetet och exponering mot många delar av verksamheten. Du kommer att samarbeta med andra enheter inom Risk Control såväl som den övriga pensions- och försäkringsverksamheten och det kommer att finnas mycket goda möjligheter till att fördjupa kunskapen inom både risk- och regelverksområdet. Vem vi letar efter
För att lyckas i din roll hos oss behöver du * ha stark integritet och gilla att arbeta självständigt, proaktivt och med många olika frågor samtidigt* ha en god analytisk förmåga och du förväntas kunna prioritera arbetet och leverera korrekt och relevant information till våra olika intressenter* ha en god kommunikationsförmåga samt kapacitet att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska* helst ha en universitetsexamen inom Finance, Matematik eller liknande och minst 3 års relevant arbetslivserfarenhet, med fördel inom marknadsrisk och/eller arbete rörande ramverk för kapitaltäckning* ha en god förståelse av finansiella instrument och goda SQL-kunskaper Vad vi erbjuder
* Omfattande utbildnings- och utvecklingsmöjligheter* Vänlig och välkomnande kultur* Företag med över 165 års historia och långsiktig stabilitet* Hög innovationskraft och möjligheter att driva förändring* Chanser att bidra till och påverka socialt ansvarstagande
Mer info
Område Stockholms stad
Yrkesroll Bank, Finans & Försäkring
Typ av anställning Heltid
Sista ansökningsdag Löpande (59 dagar kvar)