HR-administratör till personalavdelningen

HR-administratör till personalavdelningen

Är du den drivande och utvecklingsinriktade HR-administratör som vår personalavdelning behöver? Om du tycker att det låter roligt att vara spindeln i nätet och har en förmåga att skapa och utveckla effektiva administrativa processer är detta absolut en tjänst för dig!

PTS arbetar för att alla ska ha tillgång till bra telefoni, bredband och post. Vi strävar efter att vara en av Sveriges bästa arbetsgivare, och har på senare år tilldelats utmärkelser som kvitto på vårt arbete som du kan läsa mer om på vår webbplats.

PTS personalavdelning söker nu en HR-administratör för ett ettårigt vikariat med goda möjligheter till förlängning.

Vad ska jag arbeta med?
Som HR-administratör ansvarar du för löpande administration inom personalområdet. Det kan exempelvis vara rekryteringsadministration, introduktion av nyanställda, ta fram och analysera nyckeltal, diarieföring mm.

Du kommer också vara myndighetens beställare och kontaktperson gentemot Statens servicecenter (SSC) som hanterar myndighetens löner. Det innebär bland annat att:
  • agera kravställare och följa upp leveranserna mot SSC
  • ansvara för att uppkomna brister hanteras och att nödvändiga utredningar kommer till stånd
  • följa upp att SSC verkställer och arbetar enligt överenskomna servicenivåer och mål
  • registrera och bearbeta löneunderlag samt göra avstämningar, kontroller och uppföljningar av lönearbetet
  • svara på lönefrågor från medarbetare som inte hanteras av SSC
  • delta i utvecklingen av löneadministrativ hantering på myndigheten
  • säkerställa att relationen med SSC utvecklas i en positiv anda
Denna funktion är relativt nyinrättad och eftersom myndigheten är inne i en period av förändringar förväntas du utveckla rutiner och administrativa processer inom ditt område.

Vårt arbetssätt utgår från verksamhetens behov och vi strävar efter ett gott samarbete. Därför kommer du i rollen också samarbeta med myndighetens övriga stödfunktioner och då främst ekonomienheten eftersom det är naturligt kopplat till området löneadministration.

Vem söker vi?
Vi söker dig med:
  • erfarenhet av löneadministration
  • erfarenhet av att driva utveckling inom det administrativa området, t ex utveckling av rutiner, analys av statistik, utveckling av samarbete kopplat till ekonomienheten
  • god kunskap i Officepaketet, med tyngdpunkt i Excel
  • god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift
  • avslutad gymnasieutbildning
Det är meriterande om du tidigare har arbetat med personaladministration och/eller har arbetat med lönesystemet Primula, som används på PTS. Vi ser även positivt på om du har en eftergymnasial utbildning.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och för att trivas i rollen behöver du ha en mycket god administrativ förmåga och tycka om att ge god service.

Eftersom du kommer ha ett utvecklingsinriktat arbete är det också viktigt att du är drivande och tar gärna egna initiativ. Vidare behöver du ha en god samarbetsförmåga och integritet eftersom du som HR-administratör kommer ha många kontaktytor, både internt och externt.

Var på PTS ska jag jobba?
Personalavdelningen består i dagsläget av HR-chef och fyra HR-specialister. Alla jobbar vi enhetligt i våra HR-processer, men har lite olika tyngdpunkt i våra kompetenser. Vi är ett drivande, stödjande, utvecklande och roligt gäng som alla brinner för att göra vår verksamhet lite bättre varje dag. Nu längtar vi efter en ny kollega som kan hjälpa oss att göra verksamheten ännu bättre med en administrativ finess!

Hur är det att jobba på PTS?
Hos oss får du jobba på en modern myndighet med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället. Vår verksamhet präglas av den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du hos oss verkar i en innovativ och kreativ miljö.

Vi är angelägna om att våra medarbetare mår bra och har förutsättningar att uppnå goda arbetsresultat. Friskvård är en del av arbetet och en god balans mellan arbete och fritid är viktigt för oss.

För att bidra till vår kultur värdesätts förmågor kring flexibilitet, initiativrikedom och samarbete. Vi kan på så sätt utveckla verksamheten och trivas ihop, vilket är en förutsättning för att uppnå våra höga ambitioner som arbetsplats.

Om anställningen
Tjänsten är ett ettårigt vikariat med start snarast möjligt enligt överenskommelse. Placering i Stockholm.

Hur ansöker jag?
Välkommen med din ansökan senast 14 november 2019

För mer information kontakta HR-chef Rebecca Källskog, 08-678 55 88 eller HR-specialist Linn Arnewing, 08-678 57 01.

För kontakt med våra lokala fackliga arbetstagarorganisationer maila till saco@pts.se eller st@pts.se
Mer info
Kontaktperson Rebecca Källskog
Telefon 08-678 55 88
Område Stockholms stad
Yrkesroll HR & Personal, HR-administration, Offentlig Förvaltning
Typ av anställning Heltid, Vikariat
Hemsida https://www.pts.se
Sista ansökningsdag 14 nov 2019 (2 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

På PTS får du jobba på en modern myndighet med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället. Vi är cirka 300 medarbetare som verkar i en innovativ och kreativ miljö med spännande och komplexa uppgifter som präglas av den snabba teknikutvecklingen.