SJ söker Senior Bid Controller

SJ söker Senior Bid Controller

SJ är Sveriges första och största tågoperatör - vår ambition är också att vara Sveriges bästa. Varje dag reser 130 000 personer med SJ AB där 4 500 medarbetare inom koncernen verkar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ kör dagligen 1 100 avgångar, från 275 stationer - från Narvik i norr till Köpenhamn i söder och från Stockholm i öst till Oslo i väst. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. Omsättning ca 7,5 miljarder kronor. Vår affärsidé är att SJ ska erbjuda marknadens mest kundnära och hållbara resande i egen regi och i samarbete med andra. Det innebär att vi ska vara bäst på att tillgodose kundernas behov och att socialt, miljömässigt och ekonomiskt ansvar ska gå hand in hand genom hela vår verksamhet. Att varje linje betraktas som en egen affär utgör grunden i SJs affärsmodell. Vår vision är - Ett SJ att lita på och längta till. Läs mer på www.sj.se

Business Control

Till kontoret i Stockholm, adress Vasagatan 10, söker vi nu en Senior Bid Controller. Rollen är nyinrättad och personen kommer att få ett viktigt ansvar inom organisationen.

SJ som organisation är inne i en förändringsresa med stort fokus på expansion och digitalisering. Enligt en ny fastställd strategisk plan kommer satsningar genomföras som ger ökat kundvärde, geografisk expansion samt implementation av nytt ERP-system som ger förbättrad möjlighet till styrning och uppföljning. Inom dessa initiativ är Business Control en betrodd affärspartner som adderar värde och expertis och som löpande stöttar affärsprestationen inom SJ. Inom upphandlad pågår en spännande resa i Norden där fler länder öppnas för konkurrensutsatta upphandlingar.

Enheten Business Control tillhör stabsfunktionen Ekonomi och består av ca 15 medarbetare.

Övergripande rollbeskrivning

Som Senior Bid Controller ingår du i ett team om tre medarbetare. Ditt huvudsakliga uppdrag innebär säkerställandet att SJ:s upphandlingsverksamhet bedrivs effektivt för att uppnå uppsatta affärsmål. Som en aktiv partner i de upphandlingar SJ driver ska du ansvara för kalkylarbetet och bidra till att optimera SJ:s anbudsaffär. Detta gör du genom att utveckla nya och vidareutveckla befintliga processer och verktyg för anbudsarbetet. I rollen ansvarar du för att säkerställa att överlämning av vunna anbud till verksamheten är tydlig avseende antaganden och gränsdragningar.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Du förväntas ta ansvar för- och driva kalkyleringsarbetet för utvalda anbud genom hela processen från förstudie till etablering/överlämning av vunnet kontrakt. Du ska bygga, utveckla och anpassa kalkylmodeller och mallar för varje aktuellt anbud.

I ditt ansvar ingår att inom verksamheten planera och genomföra analyser och workshops samt att arbeta med olika typer av business case i samarbete med anbudsteamet.

I ditt arbete ingår även att stötta i projekt kopplade till anbudsförfarandet, utmana för att maximera förbättringar och hitta nya eller alternativa lösningar. Du får på det hela taget en viktig roll i att bygga strukturkapital, kommunicera best practice och kontinuerligt förbättra anbudsförfarandet.

Kvalifikationer

Du har akademisk utbildning och är företrädesvis civilingenjör alternativt civilekonom men har då en tydligt matematisk karaktär. Du har flerårig erfarenhet av att arbeta med offentlig upphandling och inom en trafikrelaterad anbudsverksamhet. Du har gedigen erfarenhet av att arbeta med kalkylmodellering i Microsoft Excel kopplat till anbudsförfaranden och har med framgång drivit stora projekt inom området. Därmed är du van vid att arbeta mot deadlines i anbudsförfarande och slutför med hög kvalitet inom utsatt tidsram.

Som person är du proaktiv, ansvarstagande, målmedveten och drivande. Du har förmågan att se såväl helhet som detaljer och har god prioriteringsförmåga. Du är lyhörd, kommunikativ, delar med dig av din kunskap och vågar utmana din omgivning på ett konstruktivt sätt. Därmed är du bra på att bygga nätverk och att skapa förtroende.

Du är strategisk och affärsmässig och ditt intresse för verksamheten är påtagligt. Till sist är det viktigt att du med din personlighet bidrar till ett fortsatt öppet och trivsamt arbetsklimat.

Ansökan

I denna rekrytering samarbetar SJ med Ogunsen Executive Search. Om du har frågor är du varmt välkommen att kontakta Research konsult Malin Söhr på 073-421 79 84.

Ansök direkt på Ogunsens hemsida www.ogunsen.se. Gå in under flik publika uppdrag. Skicka in din ansökan så snart som möjligt eftersom urval och intervjuer sker löpande.

Alla ansökningar och kontakter behandlas konfidentiellt och enligt GDPR.
Mer info
Område Stockholms stad
Yrkesroll Ekonomi, Controller
Typ av anställning Heltid
Sista ansökningsdag 14 juli 2019 (55 dagar kvar)
Visa var

Om arbetsgivaren

Ogunsen erbjuder Executive Search samt rekrytering av affärskritisk nyckelkompetens. Utöver rekrytering erbjuder vi även tjänster inom Interim Management samt Teamutveckling.

Ogunsen grundades 2008 och ingår i den börsnoterade koncernen SJR in Scandinavia AB (etablerat 1993).

Adress: Humlegårdsgatan 20, 4tr. 114 46 Stockholm

Telefon: 08-410 252 80 E-post: info@ogunsen.se