Internkommunikationschef till Nobia

Internkommunikationschef till Nobia

Genom internkommunikation arbetar vi hos Nobia tillsammans för att skapa engagemang och delaktighet i syfte att utveckla och stärka vår affär och vår vision. Nu söker vi dig som ska leda och förstärka vår internkommunikation i nära samarbete med Employer Branding, Talent Manager samt IR/externkommunikation. Du arbetar i en matrisstruktur i nära sammarbete med andra funktioner inom Nobia.

Som internkommunikationschef är du ansvarig för att relevant och engagerande innehåll finns att läsa på intranätet, men även för att utveckla internkommunikation i vidare bemärkelse. Tjänsten innebär ett strategiskt, taktiskt och operativt ansvar. Rollen ingår i Group HR och rapporterar till EVP HR och är placerad på Nobias HK i centrala Stockholm.

Huvudsakliga ansvarsområden och arbetsuppgifter:
  • Formulera budskap, förklara strategier och mål och sätta dem i sitt sammanhang.
  • Ständigt värdera och utveckla våra olika kommunikationskanaler.
  • Du planerar och producerar koncernövergripande interna nyheter, vilket innefattar att skriva, redigera och publicera texter, bilder och filmer för vårt intranät och sociala media på svenska och engelska.
  • Tillsammans med HR utveckla det kommunikativa ledarskapet och säkerställa att det finns verktyg och processer för Nobias ledare att utvecklas till goda kommunikativa ledare.
  • Du agerar rådgivare och coach till våra ledare i frågor rörande internkommunikation, samt har kontinuerlig dialog med kollegor ute i våra enheter.
  • Skapa delaktighet kring viktiga frågor bland våra medarbetare samt arbeta aktivt med medarbetarskapet och ökat engagemang.
  • Aktivt arbeta för att stötta utvecklingen av en gemensam företagskultur, ”One Nobia”.
  • Ansvara för koncerngemensamma managementdagar, mm.
Din bakgrund:
  • Du har en högskoleutbildning inom kommunikation eller motsvarande.
  • Du har erfarenhet av att arbeta med internkommunikation i ca 5-10 år, gärna i en internationell verksamhet.
  • Du är en skicklig skribent med dokumenterad erfarenhet av att producera innehåll.
  • Du är van vid att driva projekt.
  • Du har erfarenhet av att arbeta med sociala medier.
  • Du behärskar Officepaketet och Photoshop och har erfarenhet av publicerings-verktygen SharePoint och EpiServer, eller liknande.
  • Du uttrycker dig mycket väl i såväl tal som skrift, både på svenska och engelska.
I rollen krävs att du har förmåga att snabbt sätta dig in i en fråga formulera/förklara den genom att sätta den i sitt sammanhang och att du är är kommunikativ och snabb i budskapsformulering. Viktigast är ditt intresse för kommunikation och människor samt din förmåga att engagera kollegor i riktningen mot ”One Nobia”.

Som person vill vi se att du är affärsmässig, positiv, utåtriktad och gillar att vara en del av affärsverksamheten. Du kan jobba både operativt och strategiskt och har en förmåga att arbeta med flera parallella arbetsuppgifter och driva projekt tillsammans med andra eller självständigt i en matrisorganisation.

Låter detta intressant? Välkommen med din ansökan snarast! Ansöker gör du på www.novarepropell.se. Klicka på ”Ansök nu” och bifoga ditt CV och personliga brev. Urval och intervjuer kommer att ske löpande. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Jessica Fontin, jessica.fontin@novarepropell.se eller Federico Brolli, federico.brolli@novarepropell.se. Notera att vi ej tar emot ansökningar via mejl med anledning av GDPR.
Mer info
Område Stockholms stad
Yrkesroll Marknadsföring, PR & Kommunikation
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Sista ansökningsdag 1 jan (48 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Nobia är Europas ledande köksspecialist med cirka femton starka varumärken i sju europeiska länder. Nobias affärsidé är att erbjuda konsumenter och företag attraktiva kök under egna starka varumärken och private label. Verksamheten består av utveckling, tillverkning och försäljning av kökslösningar. Försäljningen sker genom egna butiker, franchisebutiker eller återförsäljare, vilket inkluderar köksspecialister, möbelhandel, gör-det-själv butiker och bygghandel. Nobia har alltsedan bolaget bildades 1996 fokuserat på kök. Nobia har expanderat både av egen kraft och genom förvärv men hela tiden med fokus på kök. Specialiseringen gör det möjligt att ta vara på gemensamma kompetenser genom hela värdekedjan, över nationsgränser och varumärken. Nobia har cirka 6 300 medarbetare och en omsättning om cirka 13 miljarder kronor. Läs mer på http://www.nobia.com/sv/