Category Manager IT till Länsförsäkringar AB Sthlm

Category Manager IT till Länsförsäkringar AB Sthlm

Motiveras du av att arbeta i en central inköpsroll där du är med och bidrar till att etablera IT-inköp på en ny nivå? Vill du vara del av en spännande förändringsresa där du utmanas men också får möjlighet att dela med dig av din erfarenhet? Då kan detta vara rätt tjänst för dig!

Om tjänsten

I rollen som Category Manager IT tillhör du avdelningen för Verksamhetsstöd inom Ekonomi & Finans och gruppen för inköp som idag består av tolv medarbetare. Du kommer att ha en betydande roll i den nyligen påbörjade förändringsresan där man arbetar mer strategiskt och gör en kommersiell förflyttning inom inköp för att säkerställa bästa möjliga totalkostnad och kvalitet. Tillsammans med olika IT-verksamheter inom Länsförsäkringar blir en av dina viktigaste uppgifter att strategiskt driva detta arbete framåt. Då detta är en ny roll ställer den höga krav på både proaktivitet, egen drivkraft och kommunikativ förmåga samtidigt som du erbjuds en unik möjlighet att vara med och bygga upp en funktion från start.

I dina ansvarsområden ingår att:
  • Etablera långsiktiga planer/pipeline genom proaktiv interaktion med stakeholders och aktivt bidragande till affärsbeslut inom IT-området.
  • Etablera sourcing strategier och segmentera leverantörer för att definiera interaktionsmodell och säkerställa professionella leverantörsrelationer på alla plan i samarbete med affärs- och leverantörsansvariga
  • Analysera kostnader och affärsbehov, ta tillvara på marknadstrender, innovationskraft, digitalisering och förändrade behov över tid - externa leverantörer bidrar till vår utveckling!
  • Representera inköp i olika forum för att förstå behov inom IT - verksamheten och säkerställa att inköp arbetar effektivt och i enlighet med uppsatta mål/strategier
  • Driva upphandlingar och andra aktiviteter utifrån behov
  • Utveckla samarbete och stötta Sourcing Managers inom inköpsgruppen
Du rapporterar till Inköpschefen för Länsförsäkringar AB-koncernen, tjänsten är placerad i Länsförsäkringars trevliga lokaler vid Gärdet.

På Länsförsäkringar får du möjlighet att bli del av ett företag som lägger stor vikt vid att du som medarbetare mår bra på jobbet. Förutom mycket förmånliga anställningsvillkor erbjuds du även tillgång till fullutrustat gym med träningspass men också en bra balans mellan arbete och fritid. Dessutom arbetar Länsförsäkringar både aktivt och långsiktigt gällande hållbarhet där man ständigt utmanar för att detta ska genomsyra hela verksamheten.

Är det här du?

Vi söker dig som har akademisk examen såsom civilingenjör eller högskoleexamen inom IT, ekonomi eller juridik och minst fem års, dokumenterad erfarenhet av liknande roller inom kvalificerat kategoribaserat strategiskt IT- inköpsarbete i stora organisationer där du varit leverantörsansvarig. Vidare har du mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och i skrift.

Du har även erfarenhet av:
  • Att ha arbetat i större organisationer med outsourcad IT-miljö
  • Funktionsupphandling och stora komplexa tjänsteavtal med globala leverantörer
  • Arbete med kommersiella frågeställningar inom tekniskt komplexa områden
  • IT-verksamhet och IT-kontrakt inkl. SLA
  • Etablera kategoribaserat arbetssätt i stora organisationer
Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper. Som person trivs du med att ha en ledande roll och att alltid sträva efter hög professionalism. Du är självgående och driven, har en god kommunikationsförmåga och har lätt att bygga relationer internt och externt. Du har strategisk höjd i ditt arbetssätt men även förmågan att kunna agera taktiskt och operativt när så krävs. Du arbetar situationsanpassat med olika leverantörer och har förmågan att bygga långsiktiga partnerrelationer med ömsesidiga fördelar utan att förlora affärsmässigheten över tid. För att trivas hos oss är det också viktigt att du är öppen för förändring och vill vidareutvecklas i din roll och i verksamheten.

Vill du veta mer?
I denna rekrytering samarbetar Länsförsäkringar med Level Recruitment. Vänligen sök tjänsten genom att klicka på "ansök"-knappen här intill. Vid frågor vänligen kontakta rekryteringskonsult Carolina Eskengren på 08-120 50 427. Urvalet av ansökningar sker löpande. Välkommen in med din ansökan!

Sökord: Business Partner, IT, Category Manager, Inköp, Category Management, Sourcing, IT-outsourcing
Mer info
Kontaktperson Carolina Eskengren
Telefon 08-120 50 427
Område Stockholms stad
Yrkesroll Data & IT
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Rekrytering hanteras av Level Recruitment
Sista ansökningsdag 5 mars 2020 (136 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Vi har Sveriges förtroende. Hos oss är du med och tar ett gemensamt ansvar för människors trygghet och möjligheter i hela landet, samtidigt som du har stor frihet att själv styra och påverka ditt arbete och din karriär.

Inköps uppdrag är att på bästa sätt utnyttja Länsförsäkringar AB-koncernens totala köpkraft och vi ansvarar för att upphandla, omförhandla och ta initiativ till att effektivisera LFABkoncernens leverantörsavtal med målsättningen att få bästa möjliga totalkostnad, kvalitet och villkor avseende produkt- och tjänsteinköp. Vi vill därigenom ständigt bidra till förbättrad lönsamhet och effektivitet. Vårt mål är att Inköpsfunktionen ska vara en naturlig strategisk samarbetspartner så att verksamheten får ut bästa möjliga affärsvärde.

Engagemang, tillit, professionalism och öppenhet är det som driver utveckling hos oss. I vår organisation leder återkoppling och uppföljning av dina prestationer affären framåt. Samma öppenhet som vårt starka varumärke står för strävar vi även efter internt. Mångfald värderas högt i vår verksamhet och vi lägger stort fokus på hälsa för att skapa balans mellan jobb och fritid.