Inköpschef till Arriva

Inköpschef till Arriva

Drivs du av förändringsarbete och är redo att anta nya spännande utmaningar? Då har nu hittat rätt! Arriva är en av Europas ledande operatörer inom kollektivtrafiken och söker nu en inköpschef.

I rollen som inköpschef kommer du att ha det övergripande budget- och personalansvaret för inköpsfunktionen om sex personer och rapportera till finansdirektör. Du kommer att ha många interna kontaktytor samt vara involverad i de större förhandlingarna tillsammans med de strategiska inköparna. Utöver detta kommer ett stort fokus vara att driva processen att förenkla företagets inköpsprocesser. Resor inom Europa kan förekomma.

Arbetsuppgifter:
  • Leda arbetet med att utveckla/revidera och implementera gemensamma strategier, processer och rutiner gällande inköp
  • Leda det aktiva arbetet mot besparingsmål
  • Involvering i de större förhandlingsprocesserna
  • Ansvar för avtal compliance
  • Ansvar för att godkänna nya leverantörer
Utbildning/erfarenhet och kompetenskrav:
  • Ekonomisk eller teknisk utbildning på universitetsnivå
  • Minst fem års erfarenhet från liknande arbete
  • God kommunikativ kompetens både i skrift och tal
  • Numerisk analytisk förmåga
  • Förmåga att analysera finansiella data
  • Talar och skriver obehindrat på svenska och engelska och är van vid internationella kontakter
Meriterande:
  • Erfarenhet från transportbranschen
  • Strategiskt inköp
  • Kategoristyrning
  • SAP eller liknande affärssystem
Vi ser att du är:
En driven, säljande och ödmjuk person som trivs i en arbetsmiljö där det är högt i tak och högt tempo. Du är inte heller rädd för att kavla upp ärmarna och hålla många bollar i luften samtidigt. Har du dessutom goda ledaregenskaper och kan inspirera dina medarbetare till att skapa en mer strukturerad och processtyrd verksamhet tror vi du kan vara rätt person för oss!

Anställningsvillkor: Heltid tillsvidare
Placering: Stockholm, Liljeholmen
Tillträde: Omgående

Välkommen med din ansökan!
Mer info
Kontaktperson Madelene Martinsson
Telefon 076-212 99 03
Område Stockholms stad
Yrkesroll Organisation & ledning, Administration, Transport & Logistik, Inköp
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Sista ansökningsdag 10 juni 2019 (48 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Arrivas historia började i Storbritannien år 1938 av familjen Cowie i Sunderland. Det började som en liten verkstad och butik för försäljning av begagnade motorcyklar. Sedan dess har företaget börsnoterats och blivit en stor internationell aktör inom såväl buss som tågbranschen. År 2010 köptes Arriva av Deutsche Bahn (DB) som är Europas största koncern för persontrafik. Totalt har DB-koncernen cirka 300 000 medarbetare i 130 länder över hela världen. I Sverige etablerade sig Arriva år 1999 och är sedan dess en seriös utmanare på den svenska kollektivtrafikmarknaden med ambitionen att kontinuerligt vinna nya marknadsandelar med hjälp av sina nya innovativa lösningar.