Hållbarhetsstrateg

Hållbarhetsstrateg

Som inköpsfunktion för Sveriges allmännyttiga bostadsbolag omsätter våra drygt 200 upphandlade avtal ca 2,8 miljarder per år. Det ger oss möjligheter att på ett proaktivt sätt upprätta krav som påverkar leverantörer att ta ansvar för hållbar utveckling av miljömässiga-, ekonomiska- och sociala dimensioner.

Nu söker vi dig som har både spetskompetens och generella kunskaper i kombination med ett brinnande intresse för hållbarhet och som fortsätter att hålla vår samlade kompetens på en hög nivå för utveckling av hållbara värden i våra avtal.

Ditt uppdrag
Du kommer att vara sammanhållande och drivande av hållbarhetsfrågor vid HBV. Du uppdaterar vision och ramverk för vårt hållbarhetsarbete, är ett stöd i ledningens arbete och ser till att hållbarhet genomsyrar och integreras i strategier, målsättningar, affärs- och verksamhetsutveckling samt i tecknade avtal. Som HBVs talesperson kommer du att ha en aktiv roll i att företräda och samarbeta med våra medlemmar, leverantörer och externa partners.

Utifrån de möjligheter som finns i upphandlingslagstiftning är du ett aktivt stöd till våra inköpsstrateger och i nära samarbete med leverantörer sätter ni specifika krav och följer deras förbättringsarbete inom hållbarhetsområdet. Då uppföljning är A och O förekommer externa revisioner.

Det pågår ett antal intressanta utvecklingsprojekt både externt tillsammans med våra samarbetspartners och internt inom HBV, vilka du kommer att bli både drivande och delaktig i.

Kontinuerligt följer och utvärderar du HBVs hållbarhetsarbete som du årligen ansvarar för att summera och redovisa i en Hållbarhetsredovisning.

Vem söker vi
Vi tror att du har en eftergymnasial utbildning i kombination med praktisk erfarenhet som gör att du känner dig trygg i expertrollen som hållbarhetsstrateg. Du har god kunskap om offentliga upphandlingar, särskilt som kravställare inom miljöområdet.

Då du kommer att vara HBVs talesperson i hållbarhetsfrågor krävs att du både har ett pedagogisk anlag, har lätt för att kommunicera och trivs med att stå på scen.

Du utvecklas och lockas av att omväxlande arbeta med strategiska frågor i kombination med att se till att det hela blir genomfört och av att vara ett operativt stöd i vardagen.

Vi erbjuder
HBV arbetar för att skapa en arbetsmiljö där medarbetare trivs och mår bra. Vi erbjuder bland annat rikskort, friskvårdsbidrag, extra semesterlöneersättning, företagshälsovård och ordnar regelbundet sociala aktiviteter. Anställningen omfattas självklart av kollektivavtal, försäkringar och tjänstepension.

HBVs huvudkontor finns i attraktiva lokaler vid Globen.

Ansökan
Har du frågor om tjänsten är du varmt välkommen att kontakta chef för ekonomi och stab Maria Moniér Melin, maria.monier.melin@hbv.se 08-556 76 22, och för frågor om rekryteringsprocessen HR-konsult Anna-Lena Lehto, anna-lena.lehto@hbv.se, 070-824 89 04.

Facklig representant för Unionen Elin Larsson, 08-556 765 47.

Välkommen med din ansökan som du registrerar på https://hbv.teamtailor.com/ senast den 31 maj.
Mer info
Kontaktperson Chef Maria Moniér Melin
Telefon 08-556 76 22
Område Stockholms stad
Yrkesroll Organisation & ledning, Administration
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Hemsida https://hbv.se/
Sista ansökningsdag 31 maj 2021 (21 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

HBV är en inköpsfunktion som ägs av Sveriges allmännyttiga bostadsbolag. Verksamheten drivs utan vinstintressen och eventuellt överskott ges tillbaka till medlemmarna. Vi genomför hållbara upphandlingar för varor och tjänster kopplade till byggnation, renovering och förvaltning av fastigheter. Vi är verksamma inom 48 ramavtalsområden och med dryga 200 avtal hjälper vi dagligen våra medlemmar att förvalta och utveckla boendet för sina hyresgäster.