Business Controller till Ricoh

Business Controller till Ricoh

Gazella rekryterar en driven och initiativtagande Business Controller till Ricoh Sverige. Ricoh Sverige ingår i den världsomspännande Ricoh-koncernen som erbjuder helhetslösningar inom dokumenthantering, tryck, kommunikation och it-infrastruktur till företag i hela världen. Du kommer att arbeta i en bred och central roll som Controller där du kommer att vara verksam inom såväl business- som finansiell controlling. I rollen kommer du att ha ett stort kontaktnät, såväl nationellt som internationellt och för att lyckas i rollen ser vi att du tycker om att samarbeta, är lyhörd och kan utmana organisationen för att bidra till Ricohs fortsätta utveckling framåt! Du kommer rapportera till ekonomichefen samt ingå i ekonomiteamet bestående av tre kollegor.

Vad Ricoh erbjuder dig:
Ricoh erbjuder dig en dynamisk och utvecklande miljö där utveckling av rutiner, processer och arbetssätt uppmuntras. Tjänsten är stationerad på Ricohs moderna huvudkontor i Solna som nyligen har genomgått en spännande förändring och blivit ett aktivitetsbaserat kontor. Ricoh uppmuntrar även till ett aktivt liv samt till en balans mellan privatliv och arbete och i tjänsten ingår förmåner bland annat i form av friskvårdsbidrag, cykelservice för din privata cykel samt massage. Därutöver erbjuds även en förmån om möjlighet till parkeringsplats i anslutning till kontoret.

Din utmaning
  • Ansvara för uppföljning, analys och rapportering av affärsområden Annuity, Service och Office Service.
  • Ta fram och utveckla KPI:er och mål inom aktuella affärsområden.
  • Ansvara för granskning av tillhörande balanskonton inom ansvarsområdena.
  • Arbeta aktivt och agera som en Business Partner mot verksamheten för att uppnå fastställda nyckeltal.
  • Agera professionell affärspartner, såväl nationellt som internationellt med kontaktytor inom företaget i Sverige, inom koncernen i Group Finance (London), Shared Service Center (Polen, UK mm) och övriga centrala koncernfunktioner inom ansvaret (Holland).
  • Leda, utbilda och delta i projekt i syfte till att ständigt förbättra och effektivisera processer och nyckeltal (KPI) inom de affärsområden du ansvarar för.
  • Ansvara för beräkning och analys av provisioner till säljare.
  • Hålla dig uppdaterad gällande Ricohs produktutbud och tjänster samt agera utifrån verksamhetspolicy och "The Ricoh Way".
Erfarenhet
Du har en akademisk examen inom ekonomi eller motsvarande, samt minst fem års arbetslivserfarenhet av business controlling och redovisning, där majoriteten av dina tidigare erfarenheter gärna får vara mer redovisningsinriktad. Vidare ser vi det som en fördel om du har erfarenhet från internationella företag och har arbetat i en outsourcad funktion sedan tidigare. Du har erfarenhet av att ha arbetat i större affärssystem (Oracle eller liknande) samt BI-system. Därutöver är du en avancerad användare av Excel och har flytande kunskaper i såväl svenska som engelska, både skriftligt och muntligt.

Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen är du en samarbetsvillig och strukturerad person som ser möjligheter snarare än problem. Du har ett öppet sinne och vågar prova på nya arbetssätt för att fortsätta utveckla verksamheten och dig själv. Vidare är du är en ambitiös och resultatorienterad person som trivs i en social roll där du får chans att ha ett stort kontaktnät och tycker om att knyta nya kontakter. I rollen krävs det även att du på ett fokuserad och ansvarsfullt arbetar mot högt uppsatta mål, såväl självständigt som i team.

Ricoh Sverige AB
Ricoh grundades redan 1936 och erbjuder idag helhetslösningar inom dokumenthantering, tryck, kommunikation och it-infrastruktur till företag i hela världen. Ricoh Sverige är ett dotterbolag i den världsomspännande Ricoh-koncernen och finns representerat på närmare 40 orter i en nationell organisation med egna Center och Partner samt ett återförsäljarnät.

Ansökan
Har vi fångat ditt intresse? Ansök via knappen nedan! I den här rekryteringen samarbetar Ricoh med Gazella. Har du frågor är du välkommen att kontakta Rebecca Benholm eller Madelene Steinert som är ansvariga rekryterare för denna tjänst på rebecca.benholm@gazella.se alternativt madelene.steinert@gazella.se

Gazella arbetar ständigt med en rad spännande bolag, i flera olika branscher. Är du ekonom eller ledare? Skicka in ditt CV för att öka dina chanser till nya jobbmöjligheter!
Mer info
Område Stockholms stad
Yrkesroll Ekonomi, Controller
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Sista ansökningsdag 29 aug 2020 (53 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Gazella strävar efter att vara den givna konsult- och rekryteringspartnern inom ekonomi och finans. Våra nytänkande och engagerade medarbetare har själva lång operationell erfarenhet eller bakgrund inom ekonomi eller personal och arbetar i mindre team, specialiserade på olika roller. Det gör att vi har god förståelse för alla tjänster, på alla olika nivåer inom ekonomifunktionen. Vi hittar briljanta och presterande ekonomer! Gazellas familjära personalkultur, vårt stora engagemang för att upprätthålla kontakten med våra kandidater samt ett skräddarsytt searchverktyg, bidrar till vår förmåga att leverera en snabb, flexibel och preciserad tjänst.