Category Manager

Category Manager

Du har förmodligen redan mött oss. Kanske har du stannat till för en kopp kaffe, tankat bilen eller köpt något att äta på resan. I så fall vet du vad Circle K står för. Att göra vardagen enklare för människor världen över. Vi har vuxit till ett framgångsrikt globalt företag med mer än 15 000 butiker i 24 länder. Totalt har vi mer än 130 000 anställda som arbetar i våra butiker och på supportkontoret. Vårt långsiktiga mål är att bli världens förstaval som destination för livsmedel och drivmedel. Vi kommer att uppnå detta genom att erbjuda bra produkter och snabb och vänlig service. Det är därför som det är så viktigt för oss att vi hittar rätt personer, och det är därför som vi gör vårt yttersta för att du ska utvecklas i din yrkesroll. För när du växer så växer även vi!

Arbetsbeskrivning
Market Development är avdelningen på Circle K där hela kategoriavdelningen samt kommunikations – och marknadsavdelningen ingår. Vi ansvarar för butikens försäljning med hjälp av sortiment, kampanjer och prissättning. Vi är extremt fokuserade på att utveckla och växa vår affär, både i stort och smått. Det kan handla om produkt- eller konceptutveckling för att förnya vårt kundererbjudande på olika sätt, men även om optimering av vår befintliga affär.
Kategorirollen för tobak är en av våra viktigaste då sortimentet står för en stor andel av våra butikers försäljning samt att det är ett globalt satsningsområde för Circle K. Vi växer mer än marknaden och vår ambition är att bli bäst i klassen både inom traditionella delar av sortimentet och nya.

VI söker nu en Category Manager vars ansvar blir försäljning och marknadsföring av Circle K:s tobakserbjudande och säsongssortiment. För din kategori äger du processen för sortimentsrevidering, gör löpande marknads- och kampanjplanering samt utför prisundersökningar och prissättning. Du är också ansvarig för den årliga affärsplaneringen och utvecklingen av kategoriplanerna. Arbetsuppgifterna i den här rollen spänner högt och lågt. Från strategi till genomförande av utsatta planer samt kommunikation av dessa. För att lyckas i rollen och säkra framgång i utrullning i butik, jobbar du tight med andra avdelningar inom Circle K, framförallt Operations, Marknadsavdelning och vår Europeiska matrisorganisation.

Övergripande ansvarsområden:
  • Försäljning, Volym och Marginal enligt Business plan inom dina kategorier.
  • Marknadsaktiviteter och kampanjer samt kampanjförhandling med leverantörer
  • Säkra kvalitet i masterdata, planogram och kampanjläggning tillsammans med Convenience Support
  • Kontinuerligt arbeta med utvecklingsprojekt, både lokala och global som stöttar business plan och global tillväxtagenda
  • Proaktivt arbeta för at säkra helheten i Kunderbjudandet
Vem du är:
Vi tror att du verkligen gillar att ta ett helhetsansvar för din kategori och att driva den från ax till limpa. Det här betyder att du jobbar både väldigt strategiskt och proaktivt, men också kan vara extremt operativ och se till att lösa problem och utmaningar längs med vägen inför lansering. Du är inte rädd för att ta hjälp av kollegor i teamet eller på andra avdelningar som berör ditt område. Här hjälps vi åt och vi vinner som ett lag. Kunden är vårt fokus och vi gör det tillsammans.
Tempot kan stundtals vara högt så för att trivas här behöver du kunna hantera det och jobba på ett strukturerat och effektivt sätt.

Erfarenhet och utbildning:
  • Universitetsutbildning eller likvärdigt inom ekonomi/marknadsföring
  • 3-5 års tidigare erfarenhet som kategori eller produktchef inom Dagligvaror eller Servicehandeln.
  • Erfarenhet av projektledning med ett öga för detaljer
  • En fördel är om du tidigare arbetat inom större matrisorganisationer

Vem trivs på Circle K? Niklas Lindholm, Group Category Manager, berättar:
Jag tycker att kulturen på Circle K till stor del präglas av entreprenörs, eller man kanske ska säga intraprenörsanda. Vi jobbar målmedvetet med ständig förbättring och innovation. Jag tror personligen att en Retail-organisation behöver ha en snabbhet inbyggd för att kunna absorbera behovet i en marknad som hela tiden förändras. Jag tror man måste gilla ett högt tempo för att trivas hos oss. Trots att Circle K är ett jättestort globalt företag är gemenskapen och omtanken om människan stor. Jag upplever att vi arbetar som ett team, har roligt ihop och både stöttar och hjälper varandra. Det egna initiativet och drivet premieras och för den som vill utvecklas finns väldigt många möjligheter. Jag tycker personligen att det globala perspektivet är superspännande och vi har ett antal roller inom företaget som jobbar i den här globala kontexten.

Kundfokus är genomgående i organisationen och vi hyllar våra hjältar ute på station – det är här det händer och vårt jobb på kontoret är att göra det så enkelt och så smart som möjligt både för butikspersonalen och våra kunder. Vi pratar ofta internt om att kunna pendla mellan högt och lågt, mellan strategi och detalj, mellan planering och genomförande. För att trivas på Circle K och inom Market Development tror jag att det är viktigt att ha både en nyfikenhet och en förståelse för hela processen, från ax till limpa.

Känns det här som något som stämmer in på dig? Sök då tjänsten som Category Manager!
Senast 2020-10-25 vill vi ha din ansökan, men vi går igenom ansökningar löpande.

Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering på servicekontoret i Stockholm.
Befattningen rapporterar till Group Category Manager Niklas Lindholm, som även besvarar frågor om tjänsten. 070-429 6018, niklas.lindholm@circlekeurope.com
Facklig kontakt är Theodora Gage, 070-267 60 52.
Mer info
Område Stockholms stad
Yrkesroll Organisation & ledning, Chefsbefattningar, Transport & Logistik, Inköp
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Hemsida http://www.circlek.se
Sista ansökningsdag 25 okt 2020 (3 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Circle K är stor global familj med nästa 130 000 medarbetare spridda över 23 länder. Totalt i Sverige har vi omkring 3500 personer som jobbar antingen på någon av våra 300 stationer eller på vårt servicekontor. Vi brinner för att göra våra kunders liv lite enklare, varje dag. Sättet vi arbetar på tillsammans, produkterna vi erbjuder och hur innovativa vi är, präglas av vårt stora kundfokus. Våra medarbetare, deras ambitioner, engagemang och kompetens, är avgörande för att vi ska nå våra mål som företag. I gengäld erbjuder vi en dynamisk och positiv arbetsplats med stark teamkänsla. Vi erbjuder personlig utveckling, ständig träning och utbildning i våra yrkesroller. Vår ambition är att alla som vill och visar det, ska få möjlighet att utvecklas hos oss. För när våra medarbetare växer, växer vi som företag. Så oavsett om du söker nya möjligheter eller kanske början på en livslång karriär, vill vi göra den resan tillsammans med dig. Vill du veta hur det är att jobba på våra stationer? Gå in på: https://circlektestajobbet.se/ Ta reda på mer om oss på: www.circlek.se