Strategisk inköpare / Inköpsansvarig till Menigo

Strategisk inköpare / Inköpsansvarig till Menigo

Är du en erfaren strategisk inköpare som söker en utmanade och spännande tjänst? Hos Menigo erbjuds du en roll med stort ansvarsområde där du får vara med och påverka hur företaget ska strategiskt utveckla sina inköp. Du ingår en organisation som växer och som är på framfart med spännande kunder och leverantörer!

Om tjänstenDet här är ett konsultuppdrag på heltid som varar fram till januari 2022. Du blir anställd av Bravura och arbetar som konsult hos Menigo. Det finns goda möjligheter till förlängning av uppdraget.

Om företagetMenigo är en av Sveriges ledande helhetsleverantörer för alla som jobbar professionellt inom mat och dryck. De är i dagsläget på en spännande utvecklingsresa där de tagit fram en ny strategisk inriktning för företaget samtidigt som de påbörjar resan med att bli en tydligare del av en global koncern.

Menigo är en del av amerikanska Sysco, världens ledande foodservice-aktör, vilket ger dem tillgång till breda erfarenheter och kunskap så att de kan växa både på höjden och bredden. Menigo har kunniga, engagerade och nytänkande medarbetare spridda i landet på åtta orter från norr till söder för att finnas nära sina kunder. I rollen som pris- och avtalssupport ingår du i avdelningen Sales and Pricing Operations och arbetar nära ett team om ungefär sju medarbetare.

ArbetsuppgifterI rollen som strategisk inköpare är ditt huvudsakliga ansvarsområde att säkerställa Menigos gynnsamma avtal med leverantörer. Detta innebär att du är med och förhandlar för att nå marknadens bästa prisbild med utökat fokus på EMV samt utvecklar och förbättrar företagets inköpsarbete.

Primärt så ansvarar du för två områden, snabbmat och färdigrätter samt charken. Inom givna områden tar du ett helhetsansvar för inköpsstrategin samt leverantörsstrategin och ansvarar därmed för alla nya och befintliga avtal med leverantörer. Du tar på eget initiativ ansvar för att identifiera och förhandla priser på marknaden och har högt fokus på lönsamheten. Du är vidare kalkylansvarig och ansvarig för att rådande riktlinjer följs i kalkylerna samt reder ut fakturafel. Tar även ansvar för att prisförändringar skickas in till prisadmin med hjälp av korrekt underlag.

Du har även ett utökat ansvar för att hitta EMV-leverantörer i utvecklingsprojekt samt vara deras främsta kontaktperson. Vidare är du med och utvecklar och förbättrar internationella inköpssamarbeten samt bidrar med att aktivt förbättra logistikvillkor och bonusstrukturer och minimera komplexitet i hanteringen av sortimentet.

Utbildning, erfarenhet och personliga egenskaper
  • Minst 5 - 7 års erfarenhet av en liknande roll där du självständigt skrivit och tolkat avtal
  • Förhandlingsvana, både internationellt och nationellt
  • Relevant eftergymnasial utbildning
  • Mycket goda kunskaper i Excel
  • Flytande i svenska och engelska, tal och skrift
Meriterande:
* Branscherfarenhet i form av FMCG, DVH eller foodservice

För att lyckas i rollen har du ett stort intresse för affärer och verksamheten i sin helhet. Du har intresset och förmågan att förstå affärsmässiga principer med fokus på god lönsamhet och tillväxt. Vidare har du ett genuint intresse för analys av nyckeltal och hur du på ett strategiskt sätt kan omvandla dessa till konkreta aktiviteter. I rollen arbetar du tätt ihop med ditt team om tre personer samt övriga organisationen så som kategoriansvarig etc. Varför det är viktigt att du uppskattar att jobba tillsammans med andra där du har en öppen inställning till andra människor och ser ett värde i att samarbeta. Du är flexibel i ditt arbetssätt, kan anpassa ditt beteende till olika personer och hjälper gärna till med det som behövs, både högt och lågt samtidigt som du behåller hög kvalité.

Övrig information
Start: Omgående
Plats: Stockholm, Globen
Lön: Enligt överenskommelse

Funderingar kring Bravuras rekryteringsprocess? Du finner svar på de vanligast förekommande frågorna här

Är du nyfiken på hur vår rekryteringsprocess är upplagd? Du hittar mer information här: https://www.bravura.se/din-karriar.

Har du frågor om tjänsten eller kring din registrering är du välkommen att kontakta vår kandidatsupport på vår chatt, info@bravura.se eller 08-400 240 50 så hjälper vi dig. Ange vilken tjänst det gäller.

Vi rekommenderar att du skickar in din ansökan omgående då vi gör ett löpande urval. Välkommen med din ansökan!

Sökord: strategisk inköpare, inköpare, inköpsansvarig, avtal, pris, förhandling, upphandlare, förhandlingsvana, foodservice, DVH, FMCG, heltid, Stockholm
Mer info
Område Stockholms stad
Yrkesroll Administration, HR & Personal
Typ av anställning Heltid
Sista ansökningsdag Löpande (59 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Bravura är ett bemannings- och rekryteringsföretag för organisationer som vill hitta Next Gen Professionals. Hos oss finns massor av jobbmöjligheter, framförallt för dig i början av karriären med 0-8 års erfarenhet. Via oss kan du jobba som konsult eller bli rekryterad. Hitta ditt drömjobb - vi hjälper dig att lyckas!