Business Controller / Controller till Departments & Stores

Business Controller / Controller till Departments & Stores

Har du tidigare erfarenhet inom controlling och letar efter din nästa utmaning? Har du dessutom ett intresse för mode och snabba affärer där varje dag skiljer sig från den andra? Hos Departments & Stores erbjuds du en roll som Business Controller tillsammans med snabba affärer där ingen dag är den andra lik!

Om tjänstenDet här är ett konsultuppdrag med goda möjligheter till överrekrytering. I den här rollen får du initialt en anställning hos Bravura, men det är uttalat att Departments & Stores har för avsikt att erbjuda dig anställning hos dem på sikt. Detta ger både dig och dem en bra möjlighet att lära känna varandra samt utvärdera hur ni trivs med ert samarbete.

Om företagetDepartments & Stores, del av varumärkeskoncernen Retail & Brands (RNB), erbjuder en unik distributionsplattform för nationella och internationella varumärken. Departments & Stores utvecklar avdelningar inom varuhus med sina varumärken och ska erbjuda en köpupplevelse i världsklass till sina kunder. Det är den enskilt största aktören på NK Stockholm och NK Göteborg med ett stort antal avdelningar inom segmenten mode, skönhet, accessoarer, klockor och juveler.

Moderbolaget RNB är börsnoterat med tre dotterbolag, förutom Departments & Stores även de starka varumärkena Polarn o. Pyret och Brothers. Koncernen är i dagsläget verksam i 11 länder.

I rollen som Business Controller sitter du på huvudkontoret i centrala Stockholm där det arbetar runt 200 personer, både centralt och på de olika koncepten. På Departments & Stores arbetar cirka 40 engagerade medarbetare.

ArbetsuppgifterI rollen som Business Controller är du involverad i stora delar av det dagliga ekonomiarbetet samtidigt som du arbetar med uppföljning och analyser av den dagliga verksamheten och nya projekt. Projekten består av mer omfattande Business Case och affärsutveckling i samråd med närmsta chef. I ditt arbete ingår rapportering av gårdagens försäljningsresultat samt uppföljning av kommersiella aktiviteter i varuhusen för att fastställa lönsamheten. Exempel på aktiviteter är realisation eller julhandeln där du i samband presenterar analyser av materialet till respektive avdelningschef. Därtill är du behjälplig gentemot interna avdelningar och revisorer genom att genomföra och presentera analyser av potentiella förändrings-, investerings- och andra utvecklingsalternativ. I dessa situationer arbetar du tätt med försäljningschefen, marknadschefen och vardera affärsområdesansvarig och utformar då affärsmässiga beslutsunderlag. Mer till arbetar du med prognosarbete i samband med halvårsbokslut för att fastslå lönsamheten över tid där du tillsammans med CFO tar fram budget.

Du är även med och tar fram presentationsmaterial och beslutsmaterial till VD och ledningsgrupp genom analyser av tidigare arbete. Slutligen är du med och kontinuerligt utvecklar ekonomistyrningen inom bolaget.

Formella krav
  • Universitetsexamen inom ekonomi eller affärsutveckling
  • 3-4 års erfarenhet inom controlling / bank / managementkonsult inom en snabbrörlig bransch
  • Erfarenhet av budgetarbete, framtagning och uppföljning av business case
  • Erfarenhet av framtagning av presentations- och beslutsmaterial
  • Mycket goda kunskaper i Excel
  • Meriterande med erfarenhet av Power BI, Tableau eller Qlik Sense
  • Meriterande med tidigare erfarenhet av detaljhandeln
Vi tror att du har en analytisk förmåga där du kan tänka abstrakt och komplext inom det ekonomiska området. Du har en helhetssyn och kan snabbt skapa dig en förståelse för siffror och se eventuella fel. Du är nyfiken och motiveras av att sätta igång och driva projekt framåt samtidigt som du bidrar med idéer och nya perspektiv. I samband så tycker du att det är stimulerande att ständigt vara med och bidra till förbättringar av processer. Då rollen kräver att du är självgående tar du stort ägandeskap och har en förmåga att fatta egna beslut. Slutligen har du en god kommunikativ förmåga där dina styrkor ligger i att du är duktig på att lyssna på andras idéer och åsikter och på så sätt skapa förtroende hos dina kollegor.

Övrig information
Start: Enligt överenskommelse
Plats: Stockholm
Lön: Enligt överenskommelse

Funderingar kring Bravuras rekryteringsprocess? Du finner svar på de vanligast förekommande frågorna här

Är du nyfiken på hur vår rekryteringsprocess är upplagd? Du hittar mer information här: https://www.bravura.se/din-karriar.

Har du frågor om tjänsten eller kring din registrering är du välkommen att kontakta vår kandidatsupport på vår chatt, info@bravura.se eller 08-400 240 50 så hjälper vi dig. Ange vilken tjänst det gäller.

Vi rekommenderar att du skickar in din ansökan omgående då vi gör ett löpande urval. Välkommen med din ansökan!

Sökord: Controller, Business Controller, ekonomi, ekonom, Excel, Stockholm, heltid, redovisning, rapportering, redovisningsekonom, controlling, rapport, analys, bokföring, analyser, presentation, Powerpoint, Power BI, Qlik, Tableau, bank, management, managementkonsult, affärsutveckling, affärer, business case, RND, Departments & Stores, detaljhandeln, retail
Mer info
Område Stockholms stad
Yrkesroll Administration, Bank, Finans & Försäkring
Typ av anställning Heltid
Sista ansökningsdag Löpande (59 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Bravura är ett bemannings- och rekryteringsföretag för organisationer som vill hitta Next Gen Professionals. Hos oss finns massor av jobbmöjligheter, framförallt för dig i början av karriären med 0-8 års erfarenhet. Via oss kan du jobba som konsult eller bli rekryterad. Hitta ditt drömjobb - vi hjälper dig att lyckas!