Business Analyst / Systemspecialist inom finans till Svensk Exportkredit

Business Analyst / Systemspecialist inom finans till Svensk Exportkredit

Har du erfarenhet av att arbeta inom bank och finans i en roll som kravanalytiker eller systemspecialist? I rollen som Business Analyst har du ett brett ansvarsområde där du är expert på IT system som hanterar riskberäkning, upplåning och treasury. Som anställd på SEK erbjuds du möjligheten att bidra till svenska bolags fortsatta tillväxt på den internationella arenan.

Om företagetSvensk Exportkredit (SEK) är ett statligt ägt bolag med ett viktigt uppdrag, att på kommersiella och hållbara grunder säkerställa tillgången till finansiella lösningar för svensk exportnäring. Deras vision är att stärka svenska exportföretags konkurrenskraft och därmed bidra till att skapa sysselsättning och hållbar tillväxt i Sverige. Under 2017 lånade SEK ut sammanlagt 89,3 miljarder svenska kronor till och för svenska företag genom utlåning direkt till exportföretagen eller deras kunder.

På SEK omges du av kollegor som har djup kompetens och erfarenhet inom exportfinansiering. Här är alla delaktiga och samarbetar lösningsorienterat och professionellt för att svenska företag ska vinna fler exportaffärer och bli mer konkurrenskraftiga. Detta kombineras med spännande internationella miljöer och kunder. På SEK får du följa med på en omfattande förändringsresa, där kundens behov styr utvecklingen och där ambitionen är att kunna göra mer nytta för fler. Välkommen till det stora, lilla företaget som brinner för svensk export.

Som Business Analyst tillhör du organisationens Murex-team bestående av Business Analyst, utvecklare, testare och teamledare. Gruppen består av sju seniora medarbetare.

ArbetsuppgifterSom Business Analyst är du väl insatt i verksamheten och kommer att kunna hur Murex-systemets stöder verksamheten. Du kan systemets funktion, struktur, uppsättning och konfigurering. Du arbetar med verksamhetens behov och krav och är en del av den viktiga länken mellan IT och verksamheten genom att stötta i frågor gällande krav inom systemets funktion. Vidare deltar du även som kravställare gentemot systemets leverantör.

Som expert inom området förväntas du med tiden kunna systemets integrationer och anslutna systems data. Därav specificerar du och genomför kontinuerlig konfiguration och tester av systemet med tillhörande dokumentation. Därtill genomför du analys av nya funktion-, process- och systemkrav.

Det ingår även i tjänsten att hjälpa användare att förstå systemets funktion genom kunskapsdelning och utbildning.

Formella krav
  • Erfarenhet från en liknande roll som kravanalytiker, systemansvarig eller Business Analyst
  • Erfarenhet av att arbeta inom en IT-verksamhet med Murex eller liknande affärssystem
  • Ett par års erfarenhet inom bank och finans
  • Erfarenhet av att arbeta med riskberäkning och/eller upplåning och/eller treasury
  • Erfarenhet att arbeta agilt
  • Eftergymnasial utbildning inom relevant område
  • Erfarenhet av kravarbete, både att analysera och specificera krav
  • Vana att arbeta med leverantörer
  • Du uttrycker dig obehindrat i tal och skrift på svenska såväl som på engelska
Meriterande:
  • Erfarenhet av arbete med bokföring eller värdering och riskberäkning av krediter och/eller värdepappersaffärer
  • Erfarenhet av affärssystemen Murex eller ACBS
Som Business Analyst är det viktigt att du har en god verksamhetsförståelse samt värdesätter hög serviceanda och ett professionellt förhållningssätt. Du har förmågan att facilitera och kommunicera krav på ett tydligt sätt samt är flexibel och lyhörd för behov i organisationen. Som person är du strukturerad och är van att hantera dokumentation som ställer höga kvalitetskrav samtidigt som du besitter en hög analytisk förmåga.

Övrig information
* Den här tjänsten är en direktrekrytering vilket innebär att rekryteringsprocessen sker genom Bravura, men du kommer anställas direkt hos Svensk Exportkredit.

Start: Omgånde, med hänsyn till uppsägningstid
Plats: Stockholm, Centralstationen
Lön: Enligt överenskommelse

Funderingar kring Bravuras rekryteringsprocess? Du finner svar på de vanligast förekommande frågorna här

Är du nyfiken på hur vår rekryteringsprocess är upplagd? Du hittar mer information här: https://www.bravura.se/din-karriar.

Har du specifika frågor om tjänsten eller kring din registrering är du välkommen att kontakta vår kandidatsupport på vår chatt, info@bravura.se eller 08-400 240 50 så hjälper vi dig. Ange vilken tjänst det gäller.

Vi rekommenderar att du skickar in din ansökan omgående då vi gör ett löpande urval. Välkommen med din ansökan!
Mer info
Område Stockholms stad
Yrkesroll Data & IT, Systemanalytiker
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Sista ansökningsdag löpande (59 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Bravura är experter på rekrytering inom tjänstemannaområdet och hjälper företag i hela Sverige att tillsätta allt från nyckelpositioner och andra permanenta tjänster till kortare deltidsuppdrag. Hos oss finns massor av jobbmöjligheter och vi förmedlar jobb både till dig med erfarenhet och till dig i början av karriären. På Bravura brukar vi säga att vi stärker företag genom människor och människor genom jobb. Vår roll är att erbjuda dig jobbmöjligheter och att förenkla för dig som söker jobb via oss. Vi drivs av ett personligt engagemang i varje rekrytering, där dialog, snabbhet och återkoppling är nyckeln till ett lyckat resultat.